Kirjoittaja Aihe: renkaiden vuoto  (Luettu 162 kertaa)

luxus

• Hero Member
renkaiden vuoto
« : Kesäkuu 25, 2021, 16:34:53 ip »
Hei! Kysyisin, jotta mikä voisi aiheuttaa renkaiden hitaan vuodon, jos kerran naulaa, ruuvia tai vastaavaa ei kulutuspinnasta tai renkaan kyljestä löydy. Tämmöinen paikallaan pysyvä vierasesinehän aiheuttaa juuri tyypillisesti hitaan vuodon. Minulla on vanha (=paljon ajettu) nastoitettu talvirengassetti, renkaat paistettu 2017 ja laatumerkkiä. Ajettu nyt tuollaiset 50 tkm. Viime kevättalvena alkoi yksi renkaista tihkua kovasti, muutamassa päivässä aleni paine usean kymmennyksen (=0,1 bar, ja mittaukset keskitetty aina kylmiin renkaisiin, samoissa ulkolämpötiloissa). Vasta sitten, kun ajettaessa tajusi jotain olevan vähän kuralla, niin saattoi todeta paineen toisessa eturenkaassa olevan n. 1,5 bar. Käytännössä ilmatäydennyksellä piti käydä joka toinen päivä. Toisessa eturenkaassa taas oli ja pysyi tuollaiset 2,1-2,2 bar. Jo sitäkin edellisenä talvena kyseinen rengas oli vuotanut hiljaa, ja kävinkin rengasliikkeessä asiaa itkemässä. Luulisin, että rengasventtiili vaihdettiin, koska asia tuntui sillä kertaa korjautuvan. Vasta kausisäilytyksen aikan aleni tuo paine aina alle 1 bariin saakka. Rengasliike esitti minulle, jotta vanteet ovat korrosoituneet tai kokeneet muodonmuutoksen. No, minkäänlaisia tasapaino-ongelmia ei näillä koskaan ollut ollut, eikä auto myöskään vemputtanut yhtään hitaassa ajossa, joten muodonmuutokseen en oikein usko. Vanteet ovat Hyundain orgisalut, samanlaiset 6,5x16, joita käytän kesäpyörinäkin. Onhan niissä toki joissain vähän iskemää ja jotain pientä skrubua (ei kuitenkaan kanttariin ajoa) yksittäisesti pinnassa, mutta en nyt millään kehtaisi väittää, että korroosio voisi olla vuodon syynä.

Kun renkaiden uusinta alkaa tulevalle kaudelle olla pian ajankohtaista, otin tuon vuotava pyörän tutkimuksen alle. Kolmen säilytyskuukauden aikana se oli mennyt täysin tyhjäksi, ts. rengaspainemittari ei enää reagoinut. Täytin renkaan huoltoasemalla ad 2,5 bariin. Sitten suihkuttelin fairyvettä suihkupullolla kulutuspintaan ja tutkin haukansilmin - tietenkin jo sitä ennenkin olin tarkastellut pintaa silmämääräisesti. Ei tullut kuplan kuplaa. Seuraavaksi molemmin puolin vanteen reunat ja renkaan jalkaosa - ei mitään. Yksi perinteinen lyöty tasapainopala oli paikoillaan vanteen sisäpuolella, mutta tästäkään kohdasta ei tullut kuplaa. Rengasventtiilin juurta epäilin kovasti, taivuttelin venttiiliä. Eikä nytkään nähdäkseni mitään. Itse rengasventtiilin sielusta ei myöskään näyttäisi kuplivan.

Joten mistä ihmeestä tämä siis vuotaa? Rengasta ei ole ajettu edes kulumisvaroittimeen asti, vaikkakin aika lähelle (eli siis käytännössä loppuun). Nastojen pohjistako vuoto? Tällaistakin olen kuullut. Kuitenkaan neljä tuntia täytöstä ei mittari näytä paineen laskua. Otin ja pyöräytin (ennen täyttöä) työkalulla vähäsen venttiilin sielua ja kiristin uudelleen. Kireällä se tuntui toki sitä ennenkin olleen. Mutta olisiko sielun istukassa voinut olla epäpuhtaus; sielulla kohdistuvirhe tms. jotakin. En voi vielä sanoa, että vuoto olisi lakannut; olehan seurannut paineita vasta aivan vähän aikaa. Rengas on nyt minulla tarkkailun alla (kodin eteisessä, huoneenlämpötilassa joka on n. 26 astetta näillä helteillä), ja useampi päivä tarkkailua kyllä vaaditaan. Kirjoitan sitten, kuinka näyttää käyvän.

Olisi kiinnostavaa tietää, voiko esim. venttiilin rungon istukassa itse vanteessa olla jotakin röhnää. Asennetaanko rengasventtiili (runko) ulkoapäin vanteeseen, vai sisältäpäin?

Kaikki nämä kysymyksenasettelut mm. koska mietin, pitääkö minun ostaa uudet alut uusille talvirenkaille ensi kaudeksi, vai onko vuodon syy vanteissa ensinkään. Ja vielä; jos siellä vanteen jalkaosalla tai venttiilin istukassa jotain ylimääräistä olisi, ottaako rengasliike murinoitta huolekseen tällaisten tasoittelut vai pitääkö jyystää itse.

Talvirengasaiheesta huolimatta hyvää juhannusta kaikille! Talvirenkaita tarvitaan jo muutaman kuukauden kuluttua.

Moterni Jaska

• Full Member
Vs: renkaiden vuoto
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2021, 09:41:20 ap »
Perustavaa laatua oleva kysymys: tyhjeneekö rengas myös silloin, kun auto on seisonnassa pidemmän aikaa ? Jos tyhjenee, täytynee koko pyörä upottaa vesipaljuun, jostain pitää kuplajonoa tulla. Jos tyhjentyminen tapahtuu vain auton ollessa ajossa, on tilanne kinkkisempi. Jossain on heikompi kontakti renkaan ja vanteen välissä, josta ilmaa pyörimis- ja sivuttaisvoimien vaikutuksesta pääsee vuotamaan. Voisihan se olla naulakin tms., mutta sellainen vaihtoehto lienee jo suljettu pois.

luxus

• Hero Member
Vs: renkaiden vuoto
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2021, 13:58:45 ip »
Kiitos näkemyksestä. Kuten viestissäni kerroinkin, vuotoa ilmeni niin auton aktiivikäytössä sekä nyt myös kolmen kuukauden säilytyksenkin aikana. Jälkimmäisessä vuotoa tapahtui siis n.2,1-2,2 bar->0. Nythän siis koko pyörä on ollut minulla viimeisen vuorokauden ajan eteisessäni, jolloin se ei taatusti ole pyörinyt mihinkään (en ainakaan ole huomannut mitään tällaista esim. yöllä! ;D) Minä en onnistunut saamaan saippuavettä suihkimalla mitään kuplia näkyviin, mutta täytyyhän vuotokohta jotenkin näkyä. Nytkin vuorokaudessa paine on tippunut 2 psi eli runsaat 0,1 bar, lämpötilakin ollut koko ajan sama.

Eli vuoto on olemassa, se on selviö. Minulla ei nyt vaan tähän hätään mitään isoja vesipaljuja ole eikä kylpyammetta (on aika kookas tuo Sonatan pyörä), joten taidan mennä pyörän kanssa rengasliikkeeseen. Pyydän tutkimaan vuotokohdan, irrottamaan renkaan vanteelta ja tarkastamaan vanteen kunnon. Sitten vaan päätös, ostaako myös uudet vanteet uusien talvirenkaiden lisäksi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2021, 14:05:23 ip kirjoittanut luxus »