Kirjoittaja Aihe: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia valojen säädön kanssa  (Luettu 2514 kertaa)

Tetsuo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Tervehdys

Tuli tuollainen Coupe hankittua, nyt rekisteröintikatsastuksessa oli pientä tuskaa:
-Kuuluuko vuoden 2004 Coupessa olla valojen korkeudensäätö kabiinista? Löysin kyllä ohjaamon puolelta tyhjän johtoliittimen, joka sopinee korkeudensäädön säätimeen. Tätä säädintä ei siis autossa ollut ollenkaan, vain nappulan paikka suojalla. Valot E-hyväksytyt ja tämä siis ollut EU-maassa ennenkin leimassa, kuvio oikein yms. Valoissa ei ainakaan ulospäin näkynyt mitään moottoreita, eikä valojen johtosarjassa ollut ylimääräisiä liittimiäkään näkyvissä. Olisin erittäin kiitollinen jos joku laittaisi vaikka kuvan omista valoistaan moottorilla, tunnin googletus ei tuottanut onnea...
 
Katsuri oli hieman epäileväinen tuon mallin korkeudensäädön vaatimuksista, tietyissä automalleissahan ei sitä tarvita, koska kuormaus ei vaikuta juurikaan valojen suuntaukseen.
Saako esimerkiksi Hyundailta lapun ettei valojen korkeudensäätöä tarvita?


Onneksi oli "oikeitakin" vikoja, niin ei harmita tälläinen virkaintoisuus ;D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 09:15:01 ap kirjoittanut Tetsuo »

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 148
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2017, 18:43:56 ip »
Olemassaolo, toiminta
Huom! Jousitusrakenne voi vapauttaa asennuspakosta.
Pakollinen alk. käyt.ot. - 1.1.1995 (jos tyyppikats. 1994 tai sen jlk), - kaikissa 14.6.1995 (ennen 1994 tyyppikats. kuitenkin 01.07.1995 lähtien)

Suora lainaus katsastajan käsikirjasta, siis kuuluu.
"Jousitusrakenne" tarkoittaa oikeaa automaattista maavaran säätöä kuten esim Citroën kaasunestejousituksella, ilmajousitus, tasonsäätöautomatiikka yms.
Joskus on myös erittäin kova jousitus tulkittu moiseksi, mutta ollaan kyllä melkoisen heikolla jäällä.

Ja tuo ei ole EU-direktiiviperustainen, auto on voinut olla muualla EU-alueella kilvissä ilman.
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Tetsuo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2017, 19:13:43 ip »
Eli tuon mukaan kaikissa suomiCoupeissa tuo korkeudensäätö pitäisi olla. Katsuri jutteli jostain listasta jossa nämä erikoisella jousitusrakenteella on, pyysi vielä varmistamaan Hyundailta.

 Nyt vaan tarvittaisiin joko korkeudensäätöisistä umpiosta kuva takaa, tai vaihtoehtoisesti osanumero korkeussäädöllä olevasta umpiosta. Jatkoin googlemaratonia, vieläkään ei löytynyt säätömoottoreista kuvaa.

Lähinnä siis sen takia että meneekö umpiohommiksi vai lymyileekö nykyisten umpioiden sisällä jo ne moottorit, eli potikka vaan uupuu kabiinista.

Edit: Service Manualista selvitettynä ilmeisesti nuo korkeudensäätömoottorit on umpion sisällä ja saavat virtansa siitä 6-pinnisestä umpion liittimestä. Nyt siis voi olla ongelmana tuo itse säätöpotikan puuttuminen. No laitetaan eBaystä tilaukseen ja tuikataan kiinni, ihmetellään miten käy :)

Edit2: Ei se ollutkaan korkeudensäädön liitin, vaan TCS:n. Nyt on tulostettu korkeudensäädön kaaviot ulos, vaatii oikeastaan pakosti vain kolmen johdon vetämisen, kaksi liittyy säätimen valaistukseen. Tongin vielä paremmalla ajalla, jos tuo liitin vielä löytyy, ei tarvitsisi vetää uusia johtoja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 10:15:44 ap kirjoittanut Tetsuo »

Kapsu

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Veloster
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2017, 22:01:16 ip »
Onhan niissä säätö, sisällä reunimmainen säädin vasemmalla.

Onko tuossa ihan coupen vakioumpiot, vai jotkut tuning versiot missä ei sitten ole säätöä? 2004 mallissa alunperin siis ne hopeapohjaiset missä oranssit vilkun muovit..
Veloster, Megane IV, 206cc
Ex: Optima, 2* Tiburon

Tetsuo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2017, 22:33:48 ip »
Onhan niissä säätö, sisällä reunimmainen säädin vasemmalla.

Onko tuossa ihan coupen vakioumpiot, vai jotkut tuning versiot missä ei sitten ole säätöä? 2004 mallissa alunperin siis ne hopeapohjaiset missä oranssit vilkun muovit..
Nuo on vaihdettu jossain vaiheessa, tällä hetkellä paikallaan täyskirkkaat jossa tumma pohja. Eli ilmeisesti faceliftin tuikut paikallaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2017, 22:38:54 ip kirjoittanut Tetsuo »

Kapsu

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 463
  • Sukupuoli: Mies
  • Veloster
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2017, 08:48:57 ap »
faceliftin valoissakin olisi säädöt, veikkaan että siinä on jotkut tarvikeumpiot nyt mistä säädöt puuttuu, muistan että niitä olis ollut joskus edukkaasti tarjolla.. omat laitoin sit uuniin ja tein operaatiot ;D
Veloster, Megane IV, 206cc
Ex: Optima, 2* Tiburon

Tetsuo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2017, 09:28:36 ap »
faceliftin valoissakin olisi säädöt, veikkaan että siinä on jotkut tarvikeumpiot nyt mistä säädöt puuttuu, muistan että niitä olis ollut joskus edukkaasti tarjolla.. omat laitoin sit uuniin ja tein operaatiot ;D
Täytyy sanoa että onneksi olet väärässä :D
Otin toisen umpion irti ja siellähän se moottori lymyilee lähivalon kaverina :)

Pikaisten mittausten jälkeen umpiossa olevassa liittimessä johdot menee seuraavasti(huomaa uskomaton klipsin piirtäminen ;D):
      i  .  i
   1   2   3
   4   5   6

1 = Parkin +
2 = Lähi - ja säätömoottorin -
3 = Lähi + ja säätömoottorin +
4 = Kauko - ja parkki -
5 = Kauko +
6 = Moottorin säätö, tätä ei pystynyt mittaamaan, mutta ei ole vaihtoehtoja...

Yhdestä isosta liittimestä katsottuna tässä autossa ei ole koskaan ollut säätöä, paikat 6 ja 7 on tyhjiä. Tämän kautta itse säädin saa virran ja säädin myöskin lähettää tiedot valoille.

Edit: Ilmeisesti näissä "säätymättömissä" autoissa tuo ohjauspinni on kokoajan maissa, koska säätyvissä umpion taakse pitäisi tulla vihreä johto, mutta tuossa omassa johtosarjassa sinne tulee musta. Täytyy vielä varmistaa että näin on, mutta aika vahva veikkaus on...Täytyy katkaista nuo mustat johdot ja tuoda yksi karva suoraan säätimeltä valoille mustien tilalle. se onkin ainut johto jonka joutuu vetämään konehuoneeseen, muuten taitaa säädin tarvita vain + ja -, jos siis ei laita valaistusta. Epäilen että valaistuksenkin voin ryöstää komeasti tuosta TCS:n liittimestä joka on ihan valojen säätimen vieressä johdotettuna.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 10:12:50 ap kirjoittanut Tetsuo »

Tetsuo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Rekisteröintikatsastuksessa ongelmia valojen säädön kanssa
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2017, 14:35:12 ip »
Tämä leimassa, valojen säätö meni kuten edellä 8)

Yksi vinkki vielä jälkipolville, vikakoodi P0123(kaasuläppä liikaa voltteja) voi viitata myös ecun maavikaan! Selvittelin ihan riittävästi tuota ongelmaa, johdot ok, potikka ok, mutta silti vikakoodia. Oireena on OBD-kapulalla kaasuläppä 100% auki kokoajan, mutta joskus näyttää ihan järkeviä. Ilmeisesti maa vaikuttaa siihen ettei signaali pääse "purkautumaan" vaan jää kellumaan. Tähtiprikat ecun maadotusten(siis ecun kiinnityksen) alle ja reilu suojaus. Samoin ecun liitin kontaktisprayllä läpi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2017, 16:34:17 ip kirjoittanut Tetsuo »