Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonata NF ovenkahvat
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Heinäkuu 21, 2021, 16:02:02 ip »
Hups, mennä hurahti toista vuotta ispikseen tehdä myös etukahvat edelläkuvatulla tavalla. Niiden kiinnitys on tosiaan ihan samanlainen kuin takakahvoissakin, vain päätykappaleen ruuvi osoittaa eri suuntaan eli viistosti oven päätyyn. Tein tuollaisen mainitsemani holkin muovisesta sähköputkesta, viistosin toista päätä ja teippasin sen asennusreikänsä ympärille. 8 mm kantainen pieni pultti aukeni hylsyllä helposti, ja holkki varmisti, ettei pultti mitenkään pääse putoamaan oven sisään. Kuljettajan puolella oven lukkopatruuna ei aiheuta mitään erikoisproseduureja: siellä on vain metallivarsi, joka vastaa välästi lukkomekanismin hahloon. Nyt, jos holkista tekisi erittäin lyhyen, saisi oven (ehkä) suosiolla suljettua työn ajaksi. Nyt täytyy ovea pitää auki, ja sisävalohan se silloin palaa. Saa senkin tietty sammutettua, mutta ainakin ovivalo jää palamaan, ja lisäksi sisään sataa, jos on sadekeli ja ollaan ulkona. Oikean puolen oveen en näin ollen soveltanut holkkia, vaan kokeilin pitää hylsyllä huolen, ettei pultti putoa reiästään päätykappale irrotetaessa. Otin toisella kädellä kahvan vetämällä irti ja teippasin etukäteen repäistyllä teipinpalalla ulkopäin pultin kierteet. Nyt oven saattoi sulkea. Avaaminen käy helpoiten sisäkautta, mutta onnistuu kyllä ulkoakin. Päätypalaa asennettaessa pidetään hylsyllä koko ajan vähän vastaan, kunnes pultti ottaa kiertelle. Kyllä on helppoa kuin heinänteko. Ja varsinkin, kun sen osaa! 8) Nyt ovat kaikki kahvat taas upeita, kuin uutuutensa päivinä ja jopa rakenteellisesti paremmat (ei mitään ruostuvaa).
2
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan taka-akseliston hälyäänet
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Heinäkuu 14, 2021, 17:06:19 ip »
Syitä takapään narinaan/paukahteluun/naputukseen näyttää olevan useita. Ensiksi pitää tietty etsiä itse taka-akselistosta (jos ei mikään tavaratilan tavara tai työkalu tms. ole syypää). Jos puslat ovat kuluneet tai ruosteen löystyttämät holkeissaan, kuulunee äärijoustoissa teräviä napsahduksia, jotka mieluusti "soittavat" takajousta. Varsinkin, jos syyllinen on lähellä jousta (alatukivarren puslat). MoS2 -pitoinen irrotusöljy on tässä melko hyvä apu, mutta voi olla, etteivät narahtelut lopukaan, vaan jatkuvat hieman muuttuneina "turahteluina" aikansa, kunnes voiteluaine on huuhtoutunut pois. Paras apu on uusia puslat, mutta muistettakoon, että niitä on per puoli 8 kpl+ iskarin alapään pusla+ iskarin yläpään tuenta. Eli kallista on ja hiton vaivalloista, jos joku reikäpää nyt yleensä suostuisi tekemään. Selvästi rikkinäiset voi tietenkin vaihtaa uusiin, mutta täytyy muistaa, että 15 vuotta kiinni ruostuneet pultit eivät ehkä aukea ilman katkaisua ja uusien pulttien saanti kannattaa varmistaa jo etukäteen, ettei tule onkelmia. Romiksista voi saada halvalla kokonaisia, kohtuullisesti ajettuja ja täysin ehjiä tukivarsia puslineen pultteineen, ja  tämä onkin suositeltava vaihtoehto.

Pikku purinoihin puslista lähtien kokeilisin jatkossa ehkä paitsi kireyden tarkistusta, myös silikoniöljyä irrotusöljyn sijaan.

Olen nyt rasvannut nuo 25 tuhatta ajetut koiranluut injektioruiskulla ja MoS2 -(vetonivel)- rasvalla. Pistin pokkana suojakumin läpi pariin kolmeen kohtaan, liikuttelin tankoa edestakaisin lukkopihdeillä ja samalla puristelin kevyesti kumisuojia toivossa, että rasva etsii paikkansa. Sitten ajoa. Ja kyllähän se varmasti etsikin paikkansa, koska ainakin vaikutti, että napsahtelut oisivat vähän kerrassaan hävinneet. Veikkaan perimmäiseksi syyksi siihen, miksi tämä konsti auttaa, nivelen nailonkupin kuivuutta, ts. siellä ei ole rasvaa uudesta lähtien oikeastaan lainkaan. Ja sanottakoon, että ei se rasva myöskään ulospäin näytä niistä injektioneulan rei'istä etsiytyvän, ihan kuivana on pysynyt nivelten seutu, kun tarkistin.

Vakaajan runkopuslat otin myös irti, ja ne olivatkin varsin uudet ja hyväkuntoiset. Voitelin ne silikonirasvalla (ATE:n tuote, tarkoitettu jarruosien asennukseen). Rasvaa asennusvaiheessa niin puslan ulkopuolelle ja tasaiseen pintaan kohtalaisesti (asettumisen helpottamiseksi) sekä sisäreikään ja itse tankoon. Ruuvit kiinni ja rasvapurseet pyyhitään pois.

Nyt jos ei näillä auton takapäästä narinat lähde, pitää etsiä syitä muualta: yksi Sonatan "vakio" on takaovien lukkojen vastakappaleet paljon ajetuissa (lue paljon takaovia käytetyissä) autoissa. Mieluummin kuin voitelet ne jollain, puhdista ja kietaise hyvää mustaa erkkaria kierros, puolitoista. Kokeile, miten sulkeutuu. Kestää muuten yllättävän hyvin ja eliminoi tämän narinakohdan. Toinen on, että pidät huolta varsinkin takaovien (ja miksei takaluukun) tiivisteiden kunnollisesta voitelusta. Eli silikonisuihketta kehiin. Kolmanneksi: ovenrajoittimet voi toki voidella, mutta yleensä kuluneet rajoittimet eivät tällöin jaksa pitää enää ovia auki. Teippaamiset eivät tässä kohdin tuota tulosta. Puhdista rajoittimet vain huolella pölystä.

Viimeiseksi - ja ehkei vähäisimäksi: tarkista, etteivät halluhyllyn Isofix- salpojen kannet "rallata". Tämä on yleensä hyvin kuuluvaa. Sulje kannet  "kunnolla" pari kertaa, kunnes pärinä loppuu. Avaa takapekkien selkänojat, painele hattuhyllyä. Kiristä ruuveja tai asenna hiljentimiä, jos tarvii. Voitele vaseliinilla selkänojien lukkojen vastakappaleet. Selkänojien "laossa" ollessa voitele niiden saranat monitoimiaineella takaluukun kautta. Liikuttele selkänojia. Itsellä suorastaan parkui toinen selkänojien "varaslukkojen" (nojan takasivulla) muovine kehyslevy, kun vähänkään paineli. Siispä kehys irti ja sen kiinnitytappien ja pitopintojen voitelu kevyesti silikonirasvalla.

Nyt kypsän parin päivän kokemuksella uskallan sanoa, että narinat ja naputukset ovat mennyttä. Varsinaista kylmää keliä ei ole ollut vielä kertaakaan, joten ilmanlämpötilavaihtelu-faktori jää toistaiseksi arvioimatta. Mutta kaikissa niissä paikoissa, joissa autoni nyt näinä iakoina oli narissut tai päästellyt jotain poikkeavia napsahduksi tai pamahduksia, ei enää kuulu. Ja sehän riittää mulle. Noilla sisätilojen narinoilla tuppaa olemaan vähän sellainen kausiluontoinen olemus: talvella voi kuulua vähän eri ääniä kuin muulloin, ja sisustusnarinat yleensä "puhkeavat kukkaan" keväällä, kun alkaa lämmetä. Mutta koska tämä takapääjuttu nyt oli minulle niinkin tunteita herättävä, päätin kertoa omat selviytymistarinani.

3
i40 / Optima ja muut isot / Vs: I40 kytkimen vaihto
« Uusin viesti kirjoittanut sannasar Heinäkuu 10, 2021, 16:20:15 ip »
Saako tuota osaa tilattua vieläkään Suomesta?
4
i20 / Rio ja muut pienet / Vs: Vannekoon sopivuus
« Uusin viesti kirjoittanut matiasm Heinäkuu 09, 2021, 10:00:44 ap »
sopivat kyllä autoon jos ET on edes suht kohdillaan. Sama rengaskoko käy, kapeampia älä laita. kyllä ne rengasliikkeessä kertoo ettei mene pieleen.
5
i40 / Optima ja muut isot / Vs: I40 kytkimen vaihto
« Uusin viesti kirjoittanut i40SS Heinäkuu 07, 2021, 11:11:20 ap »
Laitoin YouTubeen ottamiani kuvia/videopätkiä joita tuli asiaa ihmetellessä otettua.
https://youtu.be/hqHn72W43Aw
6
i40 / Optima ja muut isot / Vs: Kuusi vaihteinen manuaali
« Uusin viesti kirjoittanut i40SS Heinäkuu 06, 2021, 23:38:31 ip »
Lues toi keskustelu.

http://www.hyundaiclubfinland.com/forum/index.php?topic=1514.0

Kurkkaa aluksi kytkinpolkimeen ja tarkista onko klappia polkimessa työntötangon kiinnityksessä jos on niin ehkä samasta kysymys.

Edit:Klappi näkyy videolla
https://youtube.com/shorts/hqHn72W43Aw?feature=share
7
i40 / Optima ja muut isot / Vs: Kuusi vaihteinen manuaali
« Uusin viesti kirjoittanut Helmi Heinäkuu 05, 2021, 20:03:35 ip »
Sama on vika...... ei voi mitään...Arvotaan seuraava pykälä..
8
i40 / Optima ja muut isot / I40 2.0 manuaali Oulu
« Uusin viesti kirjoittanut Mikkope Heinäkuu 03, 2021, 12:42:29 ip »
Löytyisikö Oulusta tai lähialueelta otsikon mukaista autoa? Tässä on menossa autokaupan kanssa reklamaatio vaihteiston takia, kun väittävät että toimii normaalisti, mutta omasta mielestä se on viallinen. Jos jollain olisi kyseisellä laatikolla varustettu auto Oulussa niin voisin käydä vaikka pihalla vertaamasaa toimintaa. Jotain voin vaivanpalkaksi antaa.
9
i20 / Rio ja muut pienet / Vannekoon sopivuus
« Uusin viesti kirjoittanut masterboy Heinäkuu 02, 2021, 15:16:52 ip »
Ostin käytetty aluvanteet koossa 6 1/2J 6. Eli puoli tuumaa leveämpi kuin orkkis joka on 6J6. Auto on i20(GB). Kysymys on, että minkä kokoiset renkaat tuohon ensimainittuun vanteeseen sopisi parhaiten, ja ylipäätänsä saako asentaa auton alle?
10
i40 / Optima ja muut isot / Kuusi vaihteinen manuaali
« Uusin viesti kirjoittanut Mikkope Kesäkuu 30, 2021, 16:00:04 ip »
Kyseessä siis 2.0 i40 tuolla kuusi vaihteisella manuaali laatikolla (2013 ja aj 85000). Itsellä on hirveän vaikeaa saada 1 tai pakki paikaltaan päälle ja sitten kun sen saan niin kaikki vaihteet huilaa läpi ihan normaalisti. Ja sammuksissa kaikki menee ihan nätisti päälle. Tuo kankeus tulee aina uudelleen esille kun nostat kytkimen ylös ja lähdet uudelleen laittamaan vaihdetta silmään. Onko muilla vastaavaa? Öljyt on juuri vaihdettu.

T, Mikko
Sivuja: [1] 2 3 ... 10