Kirjoittaja Aihe: Dieselsuodattimen vedenerottimen varoitusvalo palaa  (Luettu 4801 kertaa)

safe

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
    • Sähköposti
Dieselsuodattimen vedenerottimen varoitusvalo palaa
« : Maaliskuu 03, 2013, 09:28:14 ap »
Siirrän tämän toisella Kia Hyndai foorumilla kirjoittamani "dieselsuodattimen vedenerottimen valo palaa" viestiketjun tänne. Uskon, että tästä voi olla jollekkin hyötyä. Sirron teen sen vuoksi, että näyttäisi tuo toinen foorumi kadonneen bittitaivaaseen.
Toivottavasti täällä kirjoittelu jatkuisi, koska olisihan se hyvä olla näinkin suosituilla automerkeillä yksi suomenkielinen foorumi.
.. Mutta nyt asiaan.


viesti1:
Tuli uusi "harrastuksellinen" vika viikonloppuna Santtuumme. Auto on 2.0 CRDi -04 VGT automaatti.
Dieselsuodattimen veden erottimen varoitusvalo alkoi palamaan ihan himmeästi.
Valo sammuu aina startin jälkeen täysin, mutta noin puolenminutin käyttämisen jälkeen alkaa hyvin himmeästi palamaan.
Kävin vaihdattamassa suodatimen, eikä siellä ollut tippaakaan vettä.
Olen mitannut latausjännitettä, mutta siinä en huomannut mitään poikkeavaa. Laturikin on vaihdettu uuteen puolitoistavuotta sitten. Vikakoodejakaan ei ole (luettu omalla käsiskannerilla monta kertaa).

Tutkin Schematic diagrammeja ja vaikuttaisi, että tuo varoitusvalo on yksinkertaisesti toteutettu -> anturiin tulee virta yhdysliittimestä, sekä maadoitus rungosta g32 pisteestä. Anturista lähtee lisäksi yksi ainoa johto mittariston suuntaan. Anturi on tyypiltään ilmeisesti resistanssi anturi.
Moottorin, suodattimen rungon ja akunväliset maadoitukset yleismittarin  mukaan ihan kunnossa.
Oudon viasta tekee lisäksi se, että varoitusvalo käyttäytyy samoin, vaikka irroittaisin koko anturin johdon. Tällöin ei mielestäni pitäisi varoitusvalolle tulla indikaatioa mistään  :-\ .
Valo sammuu kokonaan jos laitan autosta kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle. Mitä vähemmän kuormaa, niin sitä kirkkaammin palaa.

Häiritsevä ja harmillinen vika, kun ei tiedä mistä tässä valon himmeänä palamisessa on kyse.
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

viesti2:
Saattaa tosiaan olla kuitenkin anturivika. Mietin vain sitä, että kun valo palaa vaikka anturin johto on irroitettu.
Toinen vaihtoehto mielestäni saattaisi olla mittaristossa oleva vika.


Auto kävi tänään hihnanvaihto huollossa ja mitään selkeää vikaa tuossa ei siinä yhteydessä löytynyt. Olivat samaa mieltä kuin itsekkin olen, että tuo valo on vain ja ainoastaan suodattimen veden ilmaisua varten.
Maailmaan mahtuu isompiakin asioita kuin yksi himmeästi turhaa palava lamppu, joten taidan korjata sen pysyvästi

viesti3:
Anturille tulee maa, sekä plus 12V jännite. Anturilta lähtee johto (en ole mitannut plus vai miinus) mittaristoon.
Koska D4EA diesel moottori on muualla maailmassa ehkä hieman harvinaninen, niin näissä oppaissakaan ei ole mittaristosta kaaviota, jossa olisi pirretty tuo vedenerottimen valo.
Sinänsä itse diesel moottorista on kuitenkin ihan hyvät kaaviot, ja niissä tämä konehuoneen puolen sähkökytkentäkin on kerrottu.

Ilmeisesti bensakoneisissa santuissa on erilainen mittaristo. Niistä näyttäisi puuttuvan koko valon paikka.

Itse en ole "purkkaviritysmiehiä" pikakorjaukset korpeavat itseä. Tässä tapauksessa kuitenkin päädyin ainakin toistaiseksi tuon lampun poistamiseen mittaristosta. Tämä siksi, että valo on punainen väriltään ja himmeänäkin se häiritsee, koska ajan toistasataakilometria päivässä hämärän aikaan.

Anturin olisin hakennut ihan koemielessä uuden, mutta eihän niitä tietenkään ole edes maahantuojan keskuvarastossa. Mutenkin tuntuu ainakin tään Santa fe malliin olevan ala-arvoiset varastot maahantuojalla. Melkein mitä vaan venttiilin hattua monimutkaisempaa kysyy, niin aina on Koreasta tilattava PKL.

Viesti4:
Auttaisi muuten tuon vian selvityksessä merkittävästi, jos joku viitsisi kokeilla näistä autoista, jossa on samanlainen anturi irroittaa anturin johdon.
Jos anturin johto on irti, niin uskoisin, että valo ei syty.
Itselläni se kuitenkin palaa ihan himmeästi, ja sen vuoksi epäilenkin mittariston vikaa.

Viesti5:
No niin alkaa pikkuhiljaan karvottumaan tuo vika.
Tänään aamulla töihin lähtiessä jäi laturin ja käsijarrun merkkivalot palamaan.
Pieni kaasun polkaisu ja valot sammuivat.
Hain sitten varastosta yleismittarin ja sehän näytti juuri niinkuin arvelinkin -> eipä oikein lataa.
Laturin valo taitaa olla ihan vain vitsinä näissä Hynyissä. Edellisen kerran laturi vaihdettiin 54tkm sitten, eikä silloinkaan palannut laturin valo.
Tuo vedenerottimen merkkivalo paloi silloinkin. Tosin silloin latausongelma oli vain  tyhjäkäynnilllä. Muuten lataasi ihan hyvin.
Nyt näyttäisi yleismitarin mukaan lataavan vähän miten sattuu 12-15,5voltin väliltä. Töistä tullesani mottoritiellä sain jännätä loppuuko virta motarille, kun alkoi mittariston valot vilkkumaan naftapumpun tahtiin.
Sitten yhtäkkiä alkoi taas lataamaan paremmin (onneksi).
Paripäivää pitää selvitä, sitten saan auton pajalle.
Tarvinnee yrittää neuvotella tuosta laturinhinnasta, koska jotenkin voisi olettaa uuden  laturin kestävän yli 54tkm/1,5vuotta.

Viesti6:
Autoon vaihdettiin uusi laturi ja alipainepumppu, ja viat korjautuivat.
Laitoin vedenerottimen varoitusvalon takaisin, eikä suodattimessakaan enään ollut vettä.
Sanoivat huollossa, että ilmeisesti alipainepumpun stefasta oli vuotannut öljyä laturin sisään.
Harmillista, sillä näissä latureissa tulee aina tuo alipainepumppu mukana, joten eipä ollut pitkäkestoinen tämä aiemmin vaihdattamani laturi/ alipainepumppu yhdistelmä.
No kuntoon tuli kuitenkin ja rahalla selvittiin.
Aikaa vian alkamisesta tähän lopulliseen hajoamiseen/ korjaukseen kului noin pariviikkoa.