Kirjoittaja Aihe: Hyundai uudet GDI moottorit?  (Luettu 15807 kertaa)

the0ne2

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #15 : Toukokuu 19, 2013, 13:06:01 ip »
Jos ei ole Polo GTI, niin silloin se on 1,2 TSI. Polo GTI:n 1,4-litran ja 180 hv:n TSI-koneissa on sitten vuorostaan ollut reilua öljynkulutusta, vähän samoin kuin Audin 2,0 TFSI-koneissa. DSG:n ongelmat sitten vielä erikseen, mutta jenkeissä näitä DCT-laatikoitakin on hajoillut vähillä kilometreillä.

Toisaalta haittaisiko tuo erityisesti jos DCT-laatikko pääsisikin huonolla tuurilla pettämään jo vähillä kilometreillä, kun Hyundailla on kuitenkin se 5 vuoden takuu vastaavia tilanteita varten  ;)

PS. Kävin tsekkaamassa ja Klonkswagen (Volkswagen) myöntää vain 24 kuukauden takuun.. että voisi huonomminkin asiat olla (tuolla volkkarin takuusta: http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw5.nsf/0/B13EFF8EE1806B2BC22577E7004ABE23?OpenDocument
Hyundai i30 BlueDrive 1.4 MPI 6MT, 2013, Hazel brown

saarimi

  • Club Member
  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 54
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #16 : Toukokuu 20, 2013, 08:39:52 ap »
Minulle oli kaamea kulttuurishokki, kun edellinen työsuhdeautoni oli Passat TDi , takakontissa piti olla öljykannu aina mukana, kun kone kulutti öljyä ??? ei vuonna 2011 voi olla näin, mutta VW:llä tähän piti "sopeutua".

RoccoScientist

  • Club Member
  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 130
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2013, 13:26:31 ip »
Toisaalta haittaisiko tuo erityisesti jos DCT-laatikko pääsisikin huonolla tuurilla pettämään jo vähillä kilometreillä, kun Hyundailla on kuitenkin se 5 vuoden takuu vastaavia tilanteita varten  ;)

No kyllähän se nakertaisi luottamusta autoon ja yleistä omistamisen iloa. Lisäksi auton käyttäminen ylimääräisissä huolloissa on vähän kurjaa puhaa, eikä vaihderemppa taida olla niitä nopeiten suoritettuja toimenpiteitä. Sijaisautoakaan ei välttämättä saa koko korjausajaksi, kun pahimmillaan homma menee osien odotteluksi ja puuhassa saatta venähtää useampi viikko. Eli toki se takuu on parempi kuin ei takuuta, mutta mieluummin sitä laatikon hajoamista ei kokisi.

Lisäksi tuo viiden vuoden takuu ei kyllä minussa ihan varauksetonta luottamusta herätä. Vuosien saatossa kuluvien osien joukkoon lasketaan yhä enemmän tavaraa, joten vaihteiston osalta viiden vuoden kohdalla homma ei varmastikaan mene täysin takuuseen ilman tappelua. 

Lainaus
PS. Kävin tsekkaamassa ja Klonkswagen (Volkswagen) myöntää vain 24 kuukauden takuun.. että voisi huonomminkin asiat olla (tuolla volkkarin takuusta: http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/vw5.nsf/0/B13EFF8EE1806B2BC22577E7004ABE23?OpenDocument

Noissa DSG-ongelmissa (ja muissakin) on kyllä tultu ihan kohtalaisesti kuluttajaa vastaan kuluissa, ainakin jos kuluttaja on ymmärtänyt takuun olevan eri asia kuin virhevastuu.

the0ne2

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #18 : Toukokuu 20, 2013, 20:14:22 ip »
Lisäksi tuo viiden vuoden takuu ei kyllä minussa ihan varauksetonta luottamusta herätä. Vuosien saatossa kuluvien osien joukkoon lasketaan yhä enemmän tavaraa, joten vaihteiston osalta viiden vuoden kohdalla homma ei varmastikaan mene täysin takuuseen ilman tappelua. 

Kyllä uskoisin, että se aika mukisematta menisi takuuseen jos olisi esim. reilusti alle 100tkm ajettu ja takuuta jäljellä. Kytkimen, vaihteiston ym. voimansiirron oletettu kestoikä on useimmiten yli 100tkm/5-7 vuotta.

Tässä myös esimerkkitapausta kuluttajavirastosta (jossa on huom takuu jo umpeutunutkin):

"Vaihteiston kestoikä

Uutena ostetun auton vaihteisto rikkoutui seitsemän vuoden ja 87 800 kilometrin jälkeen. Myyjä ja maahantuoja maksoivat 36 prosenttia korjauskustannuksista ja pitivät sitä riittävänä hyvityksenä, sillä autosta oli täytynyt kuulua vauriosta varoittanut sivuääni.

Auton vaihteiston pitäisi kestää selvästi pidempään kuin se oli kestänyt. Vaurio tapahtui äkillisesti, eikä kuluttaja olisi voinut estää tai rajoittaa vahinkoa. Auto oli huollettu 3 400 km ennen vaurion tapahtumista, eikä autossa tällöin ollut havaittu vaurioon viittaavia sivuääniä.

Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle 1 500 euroa hinnanalennusta jo hyvitetyn 1 275 euron lisäksi (korjauskulut yhteensä 3852 euroa). Korvauksen määrän arviointi perustui virheen laadun ja korjauskustannusten lisäksi auton ikään, ajomäärään ja kuluttajalle jo maksetun hyvityksen määrään. Korjauskustannuksiin sisältyi myös kytkimen uusiminen, joka ei ollut välttämätöntä. Lisäksi korjattu auto tuli vastaavia autoja parempaan kuntoon."
Hyundai i30 BlueDrive 1.4 MPI 6MT, 2013, Hazel brown

RoccoScientist

  • Club Member
  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 130
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #19 : Toukokuu 21, 2013, 01:11:35 ap »
Kuluttajaviraston tapaus on virhevastuutapaus, ei takuutapaus (koska takuu on umpeutunut). Itsekin jouduin vetoamaan virhevastuuseen - sekä takuuaikana tehtyihin reklamaatioihin - että sain kaksi ja puoli vuotta vanhan Sciroccon vaihteiston kakkossynkron remontin menemään kokonaisuudessaan myyjäliikkeen ja maahantuojan piikkiin. Jos olisin mukisematta ottanut marmoritiskin ensimmäisen tarjouksen vastaan, olisin köyhtynyt 1680 e. Pienenä anekdoottina Hyundain puolelta velipojan entisessä Hyundai Getzistä ei suostuttu korjaamaan takuun piikkiin mm. rikkonaista vilkkuviikseä takuuajan loppupuolella, kun oli kuulemma kuluva osa. Pahoittelut siis, jos en ole kovin optimistinen sen suhteen, että liikkeet ja maahantuoja eivät yrittäisi luistaa kuluista aina kun mahdollista. ;)

Edit: Noissa kuluttajaviraston ratkaisuissa on muuten yksi puute. Niissä nimittäin monesti katsotaan uusien osien nostavan auton arvoa, vaikka asiahan ei todellisuudessa ole ihan näin yksioikoinen. Jos kohtalaisen tuoreeseen autoon tehdään isoa remppaa vähän takuuajan jälkeen, saattaa potentiaalinen ostaja pitää autoa maanantaikappaleena, jolloin sen arvo ostajan silmissä luonnollisesti laskee.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2013, 01:15:12 ap kirjoittanut RoccoScientist »

the0ne2

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #20 : Toukokuu 21, 2013, 17:13:45 ip »
Kuluttajaviraston tapaus on virhevastuutapaus, ei takuutapaus (koska takuu on umpeutunut). Itsekin jouduin vetoamaan virhevastuuseen - sekä takuuaikana tehtyihin reklamaatioihin - että sain kaksi ja puoli vuotta vanhan Sciroccon vaihteiston kakkossynkron remontin menemään kokonaisuudessaan myyjäliikkeen ja maahantuojan piikkiin. Jos olisin mukisematta ottanut marmoritiskin ensimmäisen tarjouksen vastaan, olisin köyhtynyt 1680 e. Pienenä anekdoottina Hyundain puolelta velipojan entisessä Hyundai Getzistä ei suostuttu korjaamaan takuun piikkiin mm. rikkonaista vilkkuviikseä takuuajan loppupuolella, kun oli kuulemma kuluva osa. Pahoittelut siis, jos en ole kovin optimistinen sen suhteen, että liikkeet ja maahantuoja eivät yrittäisi luistaa kuluista aina kun mahdollista. ;)

Edit: Noissa kuluttajaviraston ratkaisuissa on muuten yksi puute. Niissä nimittäin monesti katsotaan uusien osien nostavan auton arvoa, vaikka asiahan ei todellisuudessa ole ihan näin yksioikoinen. Jos kohtalaisen tuoreeseen autoon tehdään isoa remppaa vähän takuuajan jälkeen, saattaa potentiaalinen ostaja pitää autoa maanantaikappaleena, jolloin sen arvo ostajan silmissä luonnollisesti laskee.

Joo kyllähän tuo totta on että liikkeet ja maahantuoja yrittävät varmasti kaikin keinoin luistaa kuluista, mutta itsellä (kun on aina ollut Hyundai alla) ei ole vielä koskaan mikään hajonnut niin pahasti että olisi takuuseen joutunut turvautumaan, niin siitä syystä säilytän naiivin optimistisuuteni  ;D
Hyundai i30 BlueDrive 1.4 MPI 6MT, 2013, Hazel brown

ristoe

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 340
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #21 : Helmikuu 06, 2015, 11:09:38 ap »
Nostetaas tätä ylös kun on aikaa mennyt ja kilometrejä tullut..
onko GDI koneissa havaittu imupuolen karsta/noki ongelmaa, onko kaasuläppiä tarvinnut putsailla tms?

RoccoScientist

  • Club Member
  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 130
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #22 : Helmikuu 08, 2015, 13:16:19 ip »
Omalla pelillä on taitettu vasta vajaa 32 000 km ja näillä kilsoilla ei pitäisikään vielä tulla moisia ongelmia. Katsotaan sitten jos saan kelattua vielä toisen mokoman mittariin... Itse tosin harrastan karstanpolltoajoa n. 5000 km:n välein ja auto saa myös säännöllisesti kunnolla kenkää motareiden rampeilla. Huhujen mukaan nämä saattavat vähän hidastaa ongelmien syntymistä, mutta totuus voi toki olla, ettei näillä toimilla ole mitään väliä lopputuloksen suhteen.

MW

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #23 : Marraskuu 10, 2018, 11:42:42 ap »
Aikaa on kulunut. Miten on kulkenut GDI moottoreilla. Onko ollut karstoittumisen kanssa ongelmia?

Tuli hankittua 2016 maillin I40 1.6 GDI moottorilla

Kapsu

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 462
  • Sukupuoli: Mies
  • Veloster
Vs: Hyundai uudet GDI moottorit?
« Vastaus #24 : Marraskuu 11, 2018, 17:19:50 ip »
ihme kyllä ei ole kuulunut ongelmia.
Öljyt vaihtaa usein niin ajoa vaan :)
Veloster, Eclipse, Megane IV
Ex: Optima, 2* Tiburon