Kirjoittaja Aihe: Hyundai i20 koeajossa  (Luettu 2112 kertaa)

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 156
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Hyundai i20 koeajossa
« : Heinäkuu 25, 2022, 19:09:20 ip »
Vuokrasimme kesällä Skotlannissa viimeisimmän korimallin i20 auton. Samalla syntyi koeajoraportti, tulihan matkaa taitettua reilu viikko, ja keskivertosuomalaisen kuukauden ajot.
Kilometrejä reissulla kertyi ajotietokoneen mukaan 1 400 ja kulutukseksi tuli 5,6 litraa satasella.
Sisällä tilaa oli kahdelle kohtuullisesti. Itse olen yli 190 cm pitkä, joten minun taakseni ei ketään olisi takapenkille enää mahtunut, mutta vaimon puolelle saimme jalkatilaan yhden lentolaukun, eli sinne olisi mahtunut myös matkustaja. Penkkien ryhti ja mukavuus oli hämmästyttävän hyvä, mutta olisin itse kaivannut parempia istuinosan säätöjä. Tavalliseen tapaan Hyundaissakin istuimen korkeuden säätäminen muutti samalla paljon myös etäisyyttä, joten saadakseni etäisyyden oikeaksi jouduin laskemaan penkin reisituen kannalta liian alas. Kyse on melko tavanomaisesta, mutta erittäin huonosta ratkaisusta pitkälle kuljettajalle, joka kaipaa reisitukea.
Tavaratilaan mahtui juuri ja juuri yleisesti reissuilla käyttämämme iso matkalaukku, ja sen enempää sinne ei sitten mahtunutkaan: tila kelpaa kahdelle hengelle, mutta ei perhekäyttöön.
Ovien lukkojen, tavaratilan verhojen, ja muiden tällaisten asioiden suhteen kaikki oli kunnossa.
Ajaminen. Ollakseen tämän segmentin auto, ei ajamisessa ollut suuria puutteita. Meikälaista Optimaan tottunutta kiusasi kuitenkin jousituksen pomppuisuus. Pintapehmeys puuttui, nyt jousitus oli vanhan kaltaista tyyliä kuoppatutka, eli pienemmätkin epätasaisuudet tuntuivat matkustamossa, mutta toisaalta ne eivät vaikuttaneet ajettavuuteen. Ohjaus oli aivan tavanomainen nykyaikainen sähkötehostettu ohjaus.
Vaihteiston toiminta oli samoin sitä, mitä nykyaikana ollaan totuttu.
Moottorina autossa oli konepellin alle vilkaisun perusteella 3-sylinterinen Turbo, ja 48 V kevythybriditekniikan vuoksi tehokkaampi versio. Verrattuna Fordin vastaava Ecoboostiin tuntui moottori kuitenkin hieman ponnettomalta. Tämä on sikäli outoa, että kyse oli kuitenkin 48 voltin kevythybridistä, jossa pitäisi olla parempi vääntö kiitos sähköavustukseen. Meidän kahden hengen ja yhden matkalaukun tavanomaisella kuormallamme auto oli kovasti puhditon alle 2 000 kierroksen, ja tehoa piti hakea pykälää odotettua pienemmällä vaihteella. Mittariston vaihtamisen merkkivalo kuitenkin yritti ehdottaa lähes koko ajan kahta pykälää suurempaa vaihdetta.
Talouden kannalta moottori kuitenkin toimii mukavasti kulutuksen vaihdellessa matkan ja reitin mukaan viiden litran ympärillä, mutta nytkään ei kevythybriditekniikka tuonut mitään tuntuvaa eroa ajoon tai kulutukseen. Hyundain 48 voltin hybridin mukavin ominaisuus on niin sanottu sailing, eli sopivissa oloissa kaasua höllättäessä sammuttaa auto moottorin, jolloin polttoainetta luonnollisesti säästyy. Muuta etua emme tuosta kevythybriditekniikasta sitten oikein päässeetkään nauttimaan. Stop/Start toimii kyllä liikennevaloissa, ja moottori pysähtyy sekä käynnistyy melkoisen huomaamattomasti, lisäksi pysähtymisajat ovat pelkkää Stop/Start-Mikrohybridiä pidempiä.
Mutta järjestelmän toiminnassa on yksi outous. Moottori kyllä pysähtyy, oli vaihde sitten mikä tahansa, ja vaihteita pystyy vaihtamaan valmiiksi liikennevaloja lähestyttäessä, niin että moottori säilyy pysähtyneenä, kunhan ei mennä ykkösvaihteelle. Mikäli kytketään ykkösvaihde liikkeelle lähtöä varten valmiiksi, ja vaikka kytkin pysyy pohjassa, käynnistyy silti moottori. Tästä tulee se harmi, että ykkösen pääsee laittamaan pesään vasta siinä vaiheessa, kun liikennevalot vaihtuvat, joka tietysti hieman hidastaa liikkeellelähtöjä. Outoa, koska kuitenkin muilla vaihteilla moottori pysyy sammuksissa! Mukava ominaisuus on se, että auto kertoo, jos edellä ajava lähtee valoissa liikkeelle, joten kuljettaja ei pääse huomaamattomuuttaan nukahtelemaan liikennevaloihin.
Oudot varusteet: vaikka auto oli autovuokraamon melko laihasti varustelema auto, oli siellä kuitenkin varusteita kuten kaistavahti ja liikennemerkkitutkat. Kaistavahti olikin erityisen mukavaa väärän puoleisessa liikenteessä auttaen kuljettaja pysymään oikealla paikalla. Lisäksi autossa oli peruutuskamera sekä tutkat. Silti varustelusta puuttui sadetunnistin, ja ilmastointi oli perinteinen manuaalinen! Lisäksi ajovaloiksi kannattaa valita paremmat kuin halogeenit, joiden valoteho oli erittäin vaatimaton, luokkaa saunalyhty. Suomessa pimeää vuodenaikaa kun riittää.
Auton digimittaristo puolestaan ansaitsee kehut. Vaikka vaihdesuositus on tosiaankin todella optimistinen, on mittaristossa paljon hyvääkin, Tuolla väärän puoleisessa liikenteessä oli isoksi avuksi vaihdenäyttö, eli mittaristo kertoi mikä vaihde oli valittuna. Lisäksi Itse pidän myös siitä, että mittaristoon saa keskinäyttöön valittua diginopeusmittarin, johon olen tottunut nykyisin omassa autossanikin.
Hyundai i20 jätti kokonaisuutena hieman ristiriitaisen kuvan.
Periaatteessa auto on taloudellinen ja segmentissään riittävän tilava, mutta en silti suosittele sitä pitkälle kuljettajalle. Lisäksi autoon pitäisi ottaa parempi varustelutaso, koska nyt auton jotkin erinomaiset modernit varusteet jättävät melkoisen ristiriidan verrattuna toisaalla oleviin karvalakkimallin varusteisiin. 
Ja vaikka vaihteisto toimii manuaalina hyvin, voisi kuitenkin automaatti olla parempi vaihtoehto. Jäin monta kertaa ajamaan väärällä vaihteella, koska vaihdenäyttö näytti hölmöjä, ja vasemmalla kädellä vaihdekeppiä käyttäessä tuli hieman laiskaksi vaihtajaksi. Uskon kuitenkin monen muunkin olevan laiska vaihtaja, vaikka ratti olisikin oikealla puolellaan.
Ja koeajoverrokiksi kannattaa ottaa Fiesta: vaikka kuinka pitäisi korealaisista autoista, on Fiesta kuitenkin se luokkansa ykkönen.

Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 89
Vs: Hyundai i20 koeajossa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2022, 08:15:09 ap »
Tuohon loppukaneettiin: Hyundai/Kia -konserni palkkasi Albert Biermannin virittämään sporttimallien alustoja.
Biermann onnistui hyvin - nyt pitäisi myös perusmallien jousitusviritykset hienosäätää kohdalleen. Aikoinaan
omistamaani 2012 i30 -malliin oli Hyundai "onnistunut" yhdistämään pehmeän ja tiukan alustan huonot puolet:
alusta oli sekä vellova ja kallisteleva että täristävä. Myöhemmin koeajamissani Hyundai/Kia-malleissa olen
havainnut samanlaisia ongelmia. Kyse on jousitusvakion ja iskunvaimennuksen yhdistelmästä, eli periaatteessa
ei iso asia korjata jos valmistajalta osaamista ja viitseliäisyyttä riittää. Toki korealaiset eivät ole yksin
näissä asioissa, ja jos koskaan ei koeaja muita automerkkejä ei osaa parempaa toivoakaan.

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 156
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: Hyundai i20 koeajossa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2022, 17:13:12 ip »
Optima oli melkoisen mukavuuspehmeä, Xceedin plugari taasen "maasturimaisesti" pompottavamman kova. Kun olisi siitä välistä, olisi hyvä. Okei, tietty plugarin lisämassa aiheuttaa jousitukselle haasteita, mutta nykyisin ihan liian yleistä on ratkaista lisämassa kovemmilla jousilla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2022, 07:09:46 ap kirjoittanut Huihai40 »
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 89
Vs: Hyundai i20 koeajossa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2022, 09:53:08 ap »
Koeajoin aikoinaan Xceedin, tosin "tavanomaisen" bensamallin. Maantiellä meno oli mukavan tukevaa, mutta kuoppaisella osuudella
tuntui, että jousituksen joustovarat ovat kovin lyhyet, sama ongelma kuin takavuosien Mazdoissa. Jos tekee pehmeän jousituksen,
jouset lyövät herkästi pohjaan. Jos haluaa että pohjaanlyöntejä ei tule, täytyy jousitus tehdä hyvin kovaksi. Progressiolla
voi saada hiukan pintapehmeyttä, mutta senkin käyttöä rajoittavat lyhyet joustovarat.
Yleensä painonlisäys rauhoittaa auton käytöstä, puhutaan jousitetun (jousien "yläpuolisen") ja jousittamattoman (jousien "alapuolisen"
eli suodattamattomassa tieyhteydessä olevan) painon suhteesta, ja kevyellä autolla suhde muodostuu luonnostaan huonommaksi kuin painavalla.
Mutta jos joustovarat ovat lyhyet, ongelmia tulee joka tapauksessa.