Kirjoittaja Aihe: sonatan rengasmelusta  (Luettu 428 kertaa)

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 271
sonatan rengasmelusta
« : Toukokuu 10, 2021, 16:41:57 ip »
Heippa, nyt havaintoja rengasmeluun liittyen. Asensin Sonataan 2,4 l vm. 07 uudet kesärenkaat ContiPremiumContact 5:t kuluneena keväänä. Vaihtoaika oli maaliskuun lopulla, koska täällä Etelä-Suomessa oli jo ihan lumetonta, joskin kylmänlaista. Renkaat olivat "paistetut" puolen vuoden sisällä merkintöjen mukaan. Maahantuoja, saatika rengasmyyjä, ei heti niitä vain voinut hyllystä toimittaa, kun ei mistään saanut, vaan rengasliikkeen piti haalia ne jostakin, otaksuttavasti Euroopasta. Renkaista sinällään ei ole valittamista, ja vastaava merkki ja malli olivat minulla olleet ne edellisetkin kesärenkaat. Koko on vakiot 215/60R16, kantavuusluokka valmistajan ohjeistama 95 ja samoin nopeusluokka V. Miksi nyt kirjoittelen, on yllättävän melkoinen rengasmelun tasko asfalttiteillä. Samoin koko rengas tuntuu jotenkin kovalta, jysähtelee kuopissa paineista riippumatta. Mitä tämä nyt sitten on? Onko Premium 5:n kumiseosta tai runkoa muutettu sitten viime näkemän? Btw, nuo entiset vastaavat  kuluivat loppuun jo alta 30 tuhannessa, kahden renkaan sisäreunan kuluttua sileiksi. Samoilla pyöränkulmilla ei auto kuluttanut talvirenkaita yhtään epätasaisesti. Niillä onkin ajettu melkein 50 tuhatta, menevät jo ensi kaudeksi vaihtoon.

Sitäpaitsi laitoin vielä lattioiden jalkatiloihin plyysimatot, joten pyörä-ääniä ei senkään vertaa pitäisi kuulua. Mutta kaamea kohina ja ajoittainen kumina vain säestävät ajonautintoa. Renkaat ovat kyllä hyvät ajaa, jos pitää paineet tosikorkeina, kylmissä renkaissa siinä 2,5-2,6 baria. Pehmeys vähän paranee ja tietyissä olosuhteissa melukin putoaa, jos pudottaa paineet jonnekin 2,3-2,4 tasolle, mutta urissa alkaa helposti myös ihan tolkuton vetely. Vetelyä, tai vaihtelevia ohjausvasteita uraisilla pinnoilla, ei saa pois oikein millään. Nämä eivät olleet viimeisten nastoitettujen talvirenkaiden ongelmia, edes melu. Renkaat muuten olivat Contin tuotteet nekin, eli IceContact 2.

Ja nyt? Eivät huuda pyöränlaakerit, vaikka autolla on takana jo 308 tkm. En epäile niitä yhtään. Sileällä asfaltilla melu onkin ihan hyväksyttävää "sihinää", eli ainakin korvalle miellyttävää. Tietynlainen kovuus vain on menossa läsnä, en nimittäisi sitä edes tunnokkuuudeksi tai jämäkkyydeksi. Onko nyt vain niin, että tiemme ovat ihan karmeassa kunnossa, vai ostinko jotakin, joka ei kuuluisi Suomen markkinoille tai ainakaan Sonatan alle?

partse

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: sonatan rengasmelusta
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2021, 11:22:20 ap »
Tiet on kyllä talven jälkeen aika karheet ja siksi rengasmelukin isompi (itselläkin ääni koveni nyt kesärenkailla verrattuna kitkoihin). Continentalin renkaista ei mitään tietoa, mutta itsellä oli joskus toisen ison merkin runflat renkaat ja ne oli rungoltaan ja ääneltään tosi kovat verrattuna normaaliin (siis samat renkaat mutta ei runflat). Silloin päätin ettei itselle enää koskaan runflat renkaita vaikka puhjenneella renkaalla voisi silloin ajellakin. Eli sattuuko olemaan runflat? Eikös muuten rengas pitäisi olla pehmein/hiljaisin suht uutena ja kovettua kuluessaan tai kun ikää tulee.

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 271
Vs: sonatan rengasmelusta
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2021, 19:11:02 ip »
Ei oo runflatit, vaikka alipaineisina aika löttänän näköisiksi menevätkin. Tänään kun oli jo parikymmentä astetta aamupäivällä, oli ajofiiliskin toisenlainen. Metelit paljon hiljaisempia ja renkaat kaiken kaikkiaan tuntuivat toimivan aiempaa paremmin. Runsaan 10 asteen lämmössä oli edellispäivänä tasattu kylmille renkaille 2,6 baaria kanttiinsa, nyt oli lähdössä jo varmaan kymppi enemmän, kun oli lämpöisempää. Mikä syynä, kesäfiiliskö? Ehkä vähän, mutta lämmennyt asfalttikin varmaan vaikuttaa, kitka eli pito kun on kylmää asfalttia parempi ja kun liikenne vielä jyrää lämmennyttä bitumia, tie ikään kuin lanautuu sileämmäksi. Muistuukin tässä mieleen, että niinhän se yleensä on ollut, että ensimmäisen helteen jälkeen yleensä teiden asfaltit hieman siliäisivät, ja pysyisivät suunnilleen sellaisina syksyn alkuun, kun taas viilenee ja vettä alkaa tulla runsaammin. Vai kuvittelenkohan minä vaan.

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 271
Vs: sonatan rengasmelusta
« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2021, 19:11:36 ip »
Näiden renkaiden käyttöaika pättyi tuossa viikko takaperin, kun tavirengaskausi alkoi painaa päälle. Mitä meluun tulee, niin kaikkeen kai tottuu, ja aika siedettäväthän nuo metelin suhteen lopulta olivat. Varsinkin, kun titrailtiin rengaspaineita vähän alaspäin alun huomattavan suurista arvoista; varmaankin suunnilleen samassa tahdissa, kuin kumi kovettui. Tietynlainen "laulu" jäi kuitenkin mieleen, ehkä jopa jonkinlainen "vouvaus", ihan kuin jollakin renkaista olisi suurehkosti pystyheittoa. Auto ei kuitenkaan pompottanut eikä vemputellut sivuttain yhtään, joten varmaan pysytyheitto on täytynyt olla aika pientä luokkaa ja sivusuuntaisestikin asennus ihan OK; itse renkaan muotovirheistä ei ole mitään käsitystä. En viitsinyt käydä rengasliikkeessä enempää kitisemässä.  Tietyt tärinät olivat ja pysyivät, kovassa moottoritievauhdissa nämä olivat aika selkeitäkin. Huolellinen pyörien uudelleenkiristys vähensi kyllä tärinöitä, muttei kumminkaan poistanut niitä. Uusilla nastarenkailla ajellessani olen sisäänajokauden päätyttyä todennut, että paljonkin värinättömämmät ovat, etenkin kovassa moottoritieajossa. Olen aiemmin epäillyt vetonivelien välyksiä yms., mutta taivun ehkä uskomaan, että tärinöiden syy tosiaan olisi kesäpyörissä.

Ikävintä taas noissa Contin kesäkumeissa oli eturenkaiden runsas sisäreunakuluminen, samoin vasen etu oli keskeltäkin hyvin kulunut muihin verrattuna. Edellisellä kesäsatsilla (Conti)  oli myös merkkejä eturenkaiden sisäreunakulumisesta. Tämähän nyt tietysti voisi aiheutua liian suuresta etupään harituksesta, mutta toisaalta tehdashan sallii sitä aina -2 mm saakka! (joskin säätöarvo on 0). Ja näillä asetuksilla on menty jo kauan, joskus mittailinkin arvoja; en enää vähään aikaan, mutta olen täysin varma, ettei haritusta voi mitenkään olla yli mainitun lukeman, joka on ääriarvo. Aiemmilla talvirenkailla ei ole ollut mitään kulumisongelmia, vaikka ajosuoritteet olivat melkein kolminkertaisia! (Ja samat pyöränkulmat, eikä katsastuksessa viime keväänä löydetty mitään löysiä.) Näillä nyky-Conteilla olen nyt ehtinyt nyt ajaa 17 tuhatta, ja näyttää, että melkein pitäisi ennen ensi kautta jo rengaskaupassa käydä. Takarenkaat ovat sen sijaan jotenkin järjellisesti kuluneet. Koko ajan auton ajokäytös on ollut ihan kunnossa. Herää hieman epäilys, että Conteissa olisi kulumisen suhteen tietty heikko kohta.  Eipä toisaalta noilla aiemmillakaan versioilla ole edes pyöriä kertaalleen kaudessa kierrättämällä päästy vissiin milloinkaan 30 tuhannen suoritteeseen.

En halua mustamaalata Conteja; mielestäni ne ovat tasalaatuista, hyvää tavaraa, mutteivät erityisen halpoja tietenkään. Kaikkien nykyisten kesärenkaiden ongelma on huono kulutuskestävyys. Sonatan alkuperäiskoko 215/60R16 vaan tuppaa olemaan sen verran harvinainen, että yleensä satsille tulee kiitettävästi hintaa, ja silloin ei jokin 20 tuhannen kestoikä tai muut kommervenkit oikein ihastuta mieliä. Kaiholla muistelen 70- lukua, ja sen ajan kesärenkaiden kestoja. Tosin autotkin oivat silloin keveämpiä ja tehottomampia, teiden urista en osaa sanoa. Mutta helposti ajeltiin Taunuksilla ja Saabeilla silloin tuommioset 40 -jopa 50 tuhattakin. Joku maltillinen, joskin painavahko "nokivasara"(tiedätte kyllä mikä) pääsi vieläkin pidemmälle, ehkä 60 tuhanteenkin asti!