Kirjoittaja Aihe: LED W5W polttimot  (Luettu 3293 kertaa)

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 308
LED W5W polttimot
« : Huhtikuu 08, 2021, 18:08:19 ip »
Näitä myydään yleisesti tarvikeliikkeissä, ja asennus on helppoa. Senkuin tökkäät entisen "lasikantaisen" paikalle. Minäkin tein taas tänä keväänä näin ja vaihdoin parkki- ja rekisterilaatan valon polttimot uusiin. Tuli valoa ja raikkautta vanhaan palvelijaan. Kesäfiilistä, tuumasin, ja ehkä ajattelin siinä vähän turvallisuuspuoltakin, kestävyyttä ja energiataloutta. Mutta samalla minusta tuli "rikollinen", kun aion kuitenkin käyttää autoani yleisessä tieliikenteessä. Eivät nimittäin ole nuo Osramin tekemät polttimot E-hyväksyttyjä. Asia kerrotaan myyntipakkauksessa ihan pienellä, ja uhkaillaan vielä, että laiminlyönti voi johtaa ajoluvan peruuttamiseen tai vakuutuskorvauksien epäämiseen. Ai että, miten sitä ihminen voikin toimia niin törkeästi. Ihan ledeillä ajavat, monenmonta wattia vieläpä pelissä. Olen vuosia miettinyt, millähän ihmeen perusteella nuo polttimot eivät saa hyväksyntää? Arkiliikenteessä liikkuu kamalia xenon- ja led-pommeja, jotka suistavat (haja)valotehollaan vastaantulijat ojiin, täsmävalotehollaan varmasti kykenisivät tekemään silmiin laserleikkauksen. Niin karmean häikäisevää on ajamisen arkitodellisuus pimeän aikaan. Mutta 6000 k 1W tehoiset pikkupolttimot vain ovat kiellettävien listalla. Kysyn, että miksi ihmeessä. Omassa autossani on esimerkiksi energiansäästö neljän lampun osalta 80 %, ja 16 W saästyy tekemään jotain mukavampaa kuin hehkumaan talvipakkasessa auton perässä lumipaakun alla. Aikanaanhan EU -alueella tulivat muotiin ja valmistusstandardiksikin nuo "takavalottomat" autot, ja juuri siksi, etta päästöjä saatiin alennettua. Omassa tapauksessani takana kumminkin vielä palaa asianmukaisesti , joten mistään kolariloukusta ei ole EU -normiautojen tapaan kyse.

Vielä tuohon juridiseen puoleen. Jos poliisi pysäyttää minut rutiiniratsiassa, saanko huomautuksen (rekisteriotteeseen) vai rikesakon? Vai lähteekö kilvet autosta? Tuleeko ehkä vankeutta? Joudunko EU- tuomioistuimeen, vastaamaan EU:n liikennevirastolle? Yksien perkeleen polttimoiden takia, joista ei ole kenellekään harmia??

Jos on, niin kertokaa nyt hitossa mullekin, niin minä kerron sitten Motonetille.

Ennen vanhaan (90-luvulla) sai kaupasta 100W H4 -halogeenipolttimoita mihin tahansa sunnyyn tai korollaan. Vaan olivatpa kiellettyä kamaa. Oli toisaalta valoakin, kunnes muoviumpiot sulivat niiden lämmöstä. Ledistäpä ei tule juuri yhtään hukkalämpöä!

PJLHY

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2021, 22:40:44 ip »
Moi
Ite oon kans vaihtanut parkkipolttimot eteen ja rekisterivalot ledeiksi , kävin jopa katsastuksessa , ei huomauttanut.

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 156
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #2 : Huhtikuu 09, 2021, 06:56:21 ap »
Tällä hetkellä noita perinteisen lamoun korvaavia ledejä ei saa Euroopassa e-hyväksyttyä. Ne eivät täytä e-säännön vaatimuksia. Asian muutos on jäänyt jo vuosiksi jumiin EU-rattaisiin, vaikka sille on periaatteessa jo olemassa vihreää valoa. Ja hölmöähän se on, että jos sama kuvio, oikea värilämpö, ja oikea kirkkaus toteutuu, olisi joku tyyppi laitoin vain ollakseen LED.
"takavalottomat" olet ymmärtänyt totaalisen metsään, et ole tainnut koskaan ajella Suomen ulkopuolella? Automaattiset päiväajovalothan määrättiin pakollisiksi sen takia, että saatiin sinne keulalle pakolla jotain valoa. Tuolla Keski-Euroopassa kun piuukasivat ajella ihan ilman mitään tuikkuja pitkälle iltahämäriin. Ja jos finnjävel ajoi päivbällä ajovalot päällä, sai tod näk pitkien vilkuttelua naamalleen.
Se takavalotomuus on sitten mennyt meillä Sohjois-Koreassa joillain veriin. ja jopa johtanut sellaiseen totaaliseen idiotismiin, että jotkut vähentää keulan valon neljäsosaan saamalla taakse ne usein ihan turhat valot. Eli jos kääntää nappulan päiväajovaloasennosta parkkiasentoon, tippuu keulasta valotehoa radikaalisti. Ja ainakin minun mielestäni nokkakolari on vaarallisempi, ja vastaantulija pitää havaita aiemmin kuin takaluukun ronkkija.
Sen verran tuossa sitten meni pieleen, että autovalmistajat eivät saneet hommaa toimimaan ihan heti kuten pitää. Eli automaattiset AJOvalot hämärä- ja sadetunnistimella niin peräpään tuijottajatkin olisi tyytyväisiä.
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 89
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2021, 07:33:01 ap »
Tuoreessa saksalaisessa AutoZeitung-lehdessä (7/2021) kerrotaan, että Osram on saanut hyväksyttyä H7-polttimot korvaavan LED-polttimomallin liikennekäyttöön,
mutta vain automalleille, jotka ovat saaneet siihen käyttöluvan (Allgemeine Betriebserlaubniss eli ABE). LED-polttimo elektroniikkaosineen on myös ulkomitoiltaan suurempi
kuin alkuperäinen halogeenipolttimo, joten ongelmia saattaa tulla asennuksessa. Saksankielen taitoisille:
https://www.autozeitung.de/osram-night-braker-led-test-199925.html

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 308
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2021, 14:47:29 ip »
Mielenkiintoista keskustelua! Kuulostaa ihan politiikalta. Ja vieläpä syrjintä -sellaiselta, kun autonvalmistajat ja sitä myöten autoilijat asetetaan eriarvoiseen asemaan muka jonkun käyttöluvan perusteella. Eipä kyllä kantaa leveämmälle Osraminkaan ledin (W5W) ulkomitat yllä, ja arvelisin kyllä, että 95 %:iin autojen umpioista tuo mahtuu ongemitta. Mitä tulee takavalottomuuteen, niin muistan kyllä suomalaisesta lehdistöstä päästönsäästöperustelunkin lukeneeni joskus. Sinänsä varmaan totta nuo vaikkapa Keski- Euroopan erilaiset valomääräykset ja varsinkin valojen käyttö sielläpäin, vrt. ikisuomalainen ajovalopakko. Totta on, etten ole Tukholmaa pidemmällä omalla autolla koskaan ajanut, mutta oletko sinä puolestasi milloinkaan ajanut pimeänä talviaamuna suomalaisella moottoritiellä, kun lumi pöllyää näkymättömänä muurina liikenteen vedossa tai ilma on vesisumusta sakeena. Silloin, kun jokainen itseään kunniottava putkiseppä tai muu pakettiraketti painelee ohitsesi vähintään 130 lasissa töihin ehtiäkseen ja kuinkas muuten kuin perse ajopelistä tykkänään pimeänä. Ei tunnu eräitä haittaavan, ettei ole etupuolellakaan valon hiventä. Siinä sitä saat ihan tosissaan etsiä edellämenijääsi, sijaitsitpa sitten lähellä tai kaukana. Nopeus ei sinänsä vaikuta näkyvyyteen, mutta lisää kuitenkin riskiä äkkijarrutteluihin, ketjukolareihin tai muihin hallinnan menetyksiin, varsinkin jos on liukasta ja edellämenijää ei näe. Aamuhurjastelijat tulivat minulla ekana mieleen, kun niitä niin paljon näkee: ketään yksilöimättä (anteeksi aiempi viittaus), mutta työmatkaliikennöinnistä on kyse ja useasti näkyvät firman merkit auton kyljessä. Ihan kivahan se, kun ajelevat takavaloitta. Jospa vain suomalainenkin osaisi noiden automatiikkojensa käytön, niin hyvä olisi. Puusta veistetylle kansanosalle vaan taitaisi olla parempi, jotta ne takavalotkin aina palaisivat.

PS: Minäkin ajelen Sonatallani noita Sohjois-Suomen ;D aamuisia maakunta-GP-kisoja työpaikalle kesät talvet. En ehkä aina pysy nopeusrajoituksissa, myönnän. Mutta takavalot ja etuvalot minulla palavat AINA. Takavalot vieläpä LAITTOMASTI kahdennettuina, kuten vaikkapa US-Sonatoissa. Parantaa takanäkyvyyttä, ja erikseen vielä takasumarit. Älkääkä pliis kertoko poliisille, ettei ne takavarikoi multa autoa. Se on mulle ihan välttämätön.

EDIT: AutoZeitungin artikkelihan koski siis H7 -korvikkeita, ja tämä topicci taas keskittyi W5W-korvikkeisiin. Otettakoon tämä siis huomioon.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2021, 16:44:10 ip kirjoittanut luxus »

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 156
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2021, 10:06:45 ap »
Jaska, tuo Osramin H7 perustunee siihen, että nuo jotkin valaisimet ("umpiot") on olleet hyväksyntämerkittyjä sekä halogeeni- että LED-valaisimiksi. Helpompaa ja halvempaa autovalmistajalle, kun voi käyttää valonlähdettä ja sen kantaa lukuun ottamatta samaa valalaisinta. Samalla periaatteellahan "kaksineuvoisia" halogeeni/ksenon-valaisimia pidettiin laillisina.

luxus, olen kyllä ajanut Suomea(kin) ristiin rastiin joka säässä, monet viimeiset vuodet on tuon käyttöauton mittariin tullut yli 30 tkm per vuosi. Plus sitten harrasteautot ja pyörät.
On tullut nähtyä, että takana ei pala mitään tuikkuja, tai joku yksittäinen tuikku, koska ne ovat sammuneet (palaneet loppuun?) vaikka kuskilla on ajovalot päällä. On tullut nähtyä tunaroituja autoja, jossa takavaloissa on niin himmeä kiilu mustauksien takana, että ihan sama onko valot päällä vai ei. On nähty sellaisia polttimoita (Kiinan LED?), että valoa ei vaan tule riittävästi.
Silti se tärkein suunta näkyä (ja nähdä) on eteenpäin. Nokkakolari on vaarallisin, ja nokkakolarissa nopeuseroa on aina ja paljon.
Siellä motarilla peräkkäin ajettaessa on nopeusero edellä ajavaan tuholtaan aivan toista luokkaa, vaikka ero olisi 130 vs 80, kuin mitä kaksi 80 km/h ovat vastakkain osuessaan.
Lisäksi motarilla voin itse vaikuttaa sillä oikealla jalallani siihen, millä vauhdilla se edelläajavan auton perä tulee vastaan. Mutta vastaantulevan vauhtiin ei pysty vaikuttamaan.

Mutta se clue on siinä, että suomalaisten pitäisi tosiaan oppia käyttämään rakkineitaan. Eikä niin, että perävaloraivossa tehdään keulasta liian himeänä käytännössä pimeä. Tuo ettei osata käyttää on näkynyt muinoin myös ns saksantuonneissa kun ne alkoivat yleistyä teillämme, pimeitähän ne oli, kun oli totuttu Suomea varten autoon pykättyyn ajovaloautomatiikkaan. Samaa vikaa oli myös joillain merkeillä, joissa ei automatiikkaa ollut, olisikohan ollut Syslerit ja Viatit? Luojan kiitos ne alkaa olla jo luonnollista kautta poistuneita! Ja niitä Suomen erikoisversioita ei enää (onneksi) kukaan halua eikä pysty valmistamaan, se on vaan saatava käyttäjät päivitettyä nykyaikaan, tai autokanta.

Ja tuo Osramin T10-LED on mahtava polttimo, on kokemusta. Harrastepeleissä myös ajovaloissa (H4) on LED-korvikkeita, mutta en häiritse oravien kuhertelua kuusien latvoissa, vaan käytän oikeesti valokuvioltaan hyviä (ja valitettavan kalliita) laatuversioita.
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 308
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2021, 13:17:53 ip »
Samapa kai se millainen se vakava liikenneonnettomuus on; lopputulos voi aina olla omaisuusvahinkoja, korvausvastuita, työkyvyttömyyttä ja kuntoutustarvetta aiheuttavia vammautumisia sekä hengenmenetyksiä. Inhimillinen kärsimys on tosiasia, ja muuhun vertaamaton. Voi olla myös joku muukin, joka on suoraan riippuvainen sinusta, enkä puhu pelkästään lapsista. Minusta liikenneturvallisuuden, tässä tarkastellen ajoneuvon näkyvyyden eteen voisi tehdä kaiken mahdollisen ja toteuttamiskelpoisen. Niistä mottoriteiden ketjukolareista olen sitä mieltä, että leikki on varsin kaukana, jos sellaisen osaksesi saat. Ei siinä auta etuvalot, jos ajat suoraan esteeseen havaitsematta sitä. Takavalon tehtävä on näkyä, etuvalon näyttää. Tilanteet voivat lisäksi muuttua nopeammin kuin ehdit havaita, nostitpa kaasua tai et.

En vain jaksa ymmärtää näitä viranomaisten ledinillityksiä, kun tekniikka on kerran jo kaupallisessa muodossa olemassa ja kaikkien saatavilla. Minun puolestani autoissa saisi olla valot vaikka katolla.

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 308
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2022, 11:45:24 ap »
Moi
Ite oon kans vaihtanut parkkipolttimot eteen ja rekisterivalot ledeiksi , kävin jopa katsastuksessa , ei huomauttanut.

Tänään katsastuksessa sain Osram LED-parkkivaloista ja kilpivaloista (W5W) korjauskehotuksen. Katsastaja osasi valppaana miehenä  kiinnittää näihin huomiota aikansa autoa ulkoapäin katseltuaan, ja asian varmistaakseen tiirasi vielä lopuksi taskulampulla valoumpion sisään. Siitä, olivatko ledit e-hyväksyttyjä vai ei, ei hän tiennyt tuon taivaallista, mutta rehellinen kun olin, valaisin häntä asiaintilasta ja tunnustin samalla myös rekisterivalojen osalta tekemäni vääryyden.

Kyllä nyt syntistä sisimmästään vihloo.

karjaj

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 29
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2022, 22:44:03 ip »
Tilasin Kiinasta pussillisen parilla eurolla ja nakkasin rekisterivaloihin. Ei näköjään kiinnostanut katsuria ollenkaan, vaikka olikin jo vähän vanhempi kubbe.
Eteen en tohtinut laittaa, kun joskus sitikan kanssa testailtuna kesto oli huono. Ledihän ei lämmöstä tykkää ja jos halogeeni on kovin lähellä, niin saattavat kuolla kuumuuteen varsin pian. Mutta ilmeisesti Sonatassa voi jopa kestää?
Tuossa juuri eräs nuori mies laittoi Osramit V70 Volvoonsa. Leima 12.4 mennessä, saas nähdä tuleeko sanomista..  :P

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 308
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2022, 15:01:41 ip »
Erittäin hyvät kokemukset oli Osramin ledeistä, kestivät moitteitta ja valomaailma oli jotenkin järjellisen oloinen, verrattuna nyt asentamaani saunatuikku -mallistoon (alkuperäiset W5W hehkut). En tiedä mitä vaikuttaa katsastuksessa se, oletko nuorempi vai vanhempi ukko, mutta en kyllä itsekään enää mitään teini-osastoa ole.

karjaj

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 29
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2022, 22:10:06 ip »
Joo en tiedä mikä vaikutus iällä on, mutta tässä mun tapauksessa katsuri oli äkkiä lähellä eläkeikää ja monesti voi olla tiukemmat näkemykset aiheesta, kuin nuoremmilla. No, ehkä se ei kehdannut, kun onnistui rikkomaan konepellin avauksen ja sai sentään kirjoittaa korjauskehotuksen liian ylös nousevasta käsijarrun kahvasta.  ;D
Taidan laittaa nokkaankin kiinaledit, näkee sitten miten kestää. Voihan ne ottaa ennen katsastusta poiskin sitten.

karjaj

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 29
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #11 : Toukokuu 01, 2022, 16:30:39 ip »
Kun tuli tuossa ylempänä mainittua nuoren miehen V70 ja ledit, niin todettakoon, että korjauskehotushan sieltä leimalta napsahti.  :D

Jännästi eroo katsurien välillä, kun tuossa Sonaatissa ei kiinaledit haitannu ollenkaan rekisterivaloissa. Tosin ei ollut etu-umpiossa, sieltäköhän ne ne huomaa katsoa..   :o

luxus

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 308
Vs: LED W5W polttimot
« Vastaus #12 : Toukokuu 02, 2022, 16:24:35 ip »
Kyllä nyt taitaa olla niin, että on katsastajien salaliitto asialla: ovat saaneet vihiä maakuntien raiteilla liikkuvista V70:eistä ja Sonatoista, että vallan ajelevat hyväksymättömillä  LEDeillä... ei kun korjauskehotuksia peliin...

Vakavasti puhuen, Traficomin ohjettahan katsurit vaan noudattavat, aivan kirjaimellisesti. Lukekaapa https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI%20Ajoneuvojen%20m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastuksen%20arvosteluperusteet.pdf. Se mikä tässä koko sopassa vituttaa, on EU -virkahallinnon kaksinaamaisuus ja puolueellisuus autonvalmistajien suhteen ja soveltamisohjeiden pihtaaminen, ja toisaalta jonkun parin "kansan"katsastajan näennäinen joviaalisuus, joka panee pöljemmän (=tavallinen autoilija hyvässä uskossa) kokeilemaan tuuriaan, josko vois kerrankin saada halvalla hyvää aikaan. Markkinapuoli taas koettaa saada rahan irti sieltä mistä voi. Kaupankäynnissähän ei hölmö ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa.

Se, mikä tässä lopulta kai on parasta, on suomalaisen virkamiehen (paitsi ettei enää ole sitä virkaa) järkähtämätön ja rikkumaton pykälien noudattaminen. Kai siitä pitäisi olla iloinen.