Jaska, tuo Osramin H7 perustunee siihen, että nuo jotkin valaisimet ("umpiot") on olleet hyväksyntämerkittyjä sekä halogeeni- että LED-valaisimiksi. Helpompaa ja halvempaa autovalmistajalle, kun voi käyttää valonlähdettä ja sen kantaa lukuun ottamatta samaa valalaisinta. Samalla periaatteellahan "kaksineuvoisia" halogeeni/ksenon-valaisimia pidettiin laillisina.
luxus, olen kyllä ajanut Suomea(kin) ristiin rastiin joka säässä, monet viimeiset vuodet on tuon käyttöauton mittariin tullut yli 30 tkm per vuosi. Plus sitten harrasteautot ja pyörät.
On tullut nähtyä, että takana ei pala mitään tuikkuja, tai joku yksittäinen tuikku, koska ne ovat sammuneet (palaneet loppuun?) vaikka kuskilla on ajovalot päällä. On tullut nähtyä tunaroituja autoja, jossa takavaloissa on niin himmeä kiilu mustauksien takana, että ihan sama onko valot päällä vai ei. On nähty sellaisia polttimoita (Kiinan LED?), että valoa ei vaan tule riittävästi.
Silti se tärkein suunta näkyä (ja nähdä) on eteenpäin. Nokkakolari on vaarallisin, ja nokkakolarissa nopeuseroa on aina ja paljon.
Siellä motarilla peräkkäin ajettaessa on nopeusero edellä ajavaan tuholtaan aivan toista luokkaa, vaikka ero olisi 130 vs 80, kuin mitä kaksi 80 km/h ovat vastakkain osuessaan.
Lisäksi motarilla voin itse vaikuttaa sillä oikealla jalallani siihen, millä vauhdilla se edelläajavan auton perä tulee vastaan. Mutta vastaantulevan vauhtiin ei pysty vaikuttamaan.
Mutta se clue on siinä, että suomalaisten pitäisi tosiaan oppia käyttämään rakkineitaan. Eikä niin, että perävaloraivossa tehdään keulasta liian himeänä käytännössä pimeä. Tuo ettei osata käyttää on näkynyt muinoin myös ns saksantuonneissa kun ne alkoivat yleistyä teillämme, pimeitähän ne oli, kun oli totuttu Suomea varten autoon pykättyyn ajovaloautomatiikkaan. Samaa vikaa oli myös joillain merkeillä, joissa ei automatiikkaa ollut, olisikohan ollut Syslerit ja Viatit? Luojan kiitos ne alkaa olla jo luonnollista kautta poistuneita! Ja niitä Suomen erikoisversioita ei enää (onneksi) kukaan halua eikä pysty valmistamaan, se on vaan saatava käyttäjät päivitettyä nykyaikaan, tai autokanta.
Ja tuo Osramin T10-LED on mahtava polttimo, on kokemusta. Harrastepeleissä myös ajovaloissa (H4) on LED-korvikkeita, mutta en häiritse oravien kuhertelua kuusien latvoissa, vaan käytän oikeesti valokuvioltaan hyviä (ja valitettavan kalliita) laatuversioita.