Kirjoittaja Aihe: i30 ja Ceedin ajonvakautuksen toiminta - toimamattomuus  (Luettu 83 kertaa)

Hasve

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Sähköposti
i30 ja Ceedin ajonvakautuksen toiminta - toimamattomuus
« : Marraskuu 19, 2020, 23:26:26 ip »
Hei

Olen uusi Kia Optiman omistaja.
Nyt olisi hakusessa mieluiten Hyundai i30 lasten opetusharjoitteluun tai Kia Ceed.
Tänään kävin neljää eri vaihtoehtoa koeajamassa vm 2008 - 2013 ja kaikki sellaisia malleja, joissa pitäisi olla ajonvakautus. Autot olivat vähän ajettuja "valio yksilöitä".

Testailin ajonvakautuksen toimintaa sorakentällä.
Testin jälkeen olin aivan huuli pyöreänä. Vain yksi äänteli ja esti käsijarrukäännöksen tekemisen, mutta niin lähti sekin lapasesta kuin muutkin. Ajonvakautus ei toiminut laisinkaan.
Mistä tämä johtuu?

Tein testin aloittaen käännöksillä puolelta toiselle koko ajan liikettä suurentaen, ajonopeus 40 - 60 km/h välillä.
Keskimäärin neljännen heilahduksen jälkeen auto pyörähti pyörillään ympäri täysin hallitsemattomasti, kuin vanha VW kupla aikanaan kesärenkain talviliukkailla.

Ajonvakautuksen pitäisi tuon estää. Miksei tee niin?
Kokeilin samaa uudella Optimallamme, siinä toimii ajonvakautus. Tosin sekin päästi aika isoon liikkeeseen ennen kuin otti ohjat käsiinsä.

Olen tuota ajonvakautusta testaillut ja kokeillut muutama vuosi sitten myös muun merkkisillä "itämaisilla" autoilla. Ne estivät kokonaan käsijarrukäännökset ja heiluriliikkeisiin lähdöt.
Miksi Hyundai i30 ja Kia Ceed tekevät poikkeuksen?
Testaus tehtiin useampaan kertaan ja niihin liittyviä kytkimiä käytettiin eri asennoissa, jos autosta sellaiset löytyi.

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: i30 ja Ceedin ajonvakautuksen toiminta - toimamattomuus
« Vastaus #1 : Marraskuu 20, 2020, 06:51:23 ap »
Ainakin vm '13 ja siitä eteenpäin eli kakkospolven cee'dissä ESP toimii ihan kuten pitääkin.
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: i30 ja Ceedin ajonvakautuksen toiminta - toimamattomuus
« Vastaus #2 : Marraskuu 20, 2020, 07:57:20 ap »
Minulla oli Hyundai i30 vm 2012. Sillä jouduin sohjoliirtoon, ja ajattelin hetken että mitenkähän käy - yleensä kaikki kuskit kääntävät luiston alkaessa rattia vaistomaisesti tien suuntaan eli niinkuin pitääkin, mutta luiston oikaisun loppu menee vastaluistoksi joka on vielä vaarallisempi. Mutta auton esp toimi hienosti, oikaisi luiston ja ehkäisi vastaluiston jarruja päräytellen. Sen huomasin että esp odottaa ohjauskulman kasvamista aika suureksi ennekuin aktivoituu. Muistan että aikaisemmassa korimallissa oli espin toimintaan liittyvä takaisinkutsu mutta kaipa kaikki ao. autoyksilöt ovat tuon käyneet jo läpi.
Vaikka Hyundai on "aasialaismerkki", näissä Euroopassa kasatuissa malleissa käytetään europpplaista elektroniikkaa, onko sitten etu vai ei. 

Hasve

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Sähköposti
Vs: i30 ja Ceedin ajonvakautuksen toiminta - toimamattomuus
« Vastaus #3 : Marraskuu 20, 2020, 09:59:16 ap »
..."Mutta auton esp toimi hienosti, oikaisi luiston ja ehkäisi vastaluiston jarruja päräytellen. Sen huomasin että esp odottaa ohjauskulman kasvamista aika suureksi ennekuin aktivoituu."...

Tuota minäkin odotin. Tuttu juttu ja auton toimintatapa aikaisemmista autoistani.
Minusta on hyvin vaarallista, että tuo ei toimi.

Kellä tuo auto on, niin testatkaa ihmeessä ennen tositilannetta.
Käyn kuluvan viikon aikana testaamassa tuota ajonvakautusta toisilla ajoneuvoilla, myös merkillänne.
Automerkkinne olisi kiva ajella ja sopivan kokoinen, mutta...

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: i30 ja Ceedin ajonvakautuksen toiminta - toimamattomuus
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2020, 17:01:59 ip »
Ja kokeile gen2-malleja myös.
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)