Kirjoittaja Aihe: Öljynkulutus ix35 1,6 gdi bensa  (Luettu 209 kertaa)

Pasim

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Öljynkulutus ix35 1,6 gdi bensa
« : Lokakuu 12, 2020, 13:03:12 ip »
Tuollainen tuli ostettua tammikuussa138tkm ajettu ja tarkemmalla seuraamisella kuluttaa öljyä n.2dl/1000km.
Castrol magnatec A5 5W-30 öljy on koneessa. Aikaisempi omistaja käytti Total quartz nfc 5w-30 öljyä.
Nyt 151tkm.
Öljyhän pitäisi olla ohjekirjan mukaan 5w30,5w40, ACEA A5 tai korkeampi.
Onko kukaan käyttänyt koneessa esim acea A3/B4 5w40 öljyjä?

Pietä pohdintaa miksi koneessa pitäisi käyttää ACEA A5 öljyjä?
Onko tuon start/stopin takia?

Onko kukaan tehnyt motorflush:a esim Liqui Moly valmisteella?

Tai käyttänyt saman valmistajan hydraulic lifter additive:ä?
Tuota jotkut käyttäneet flushin sijaan jos pelkona ollut että
jotain isompaa lähtee liikkeelle ja tukkii öljyreiät.

Entä CRC Gdi valve Cleaneriä?
esim youtubessa laittavat jarrutehostimen alipaineletkun
kautta imusarjaan.
Foorumeilla juttua että imuventtiilit karstottuisi jopa 10tkm
ajon jälkeen näissä Gdi koneissa, joissa seos syötetään suoraan
sylinteriin.

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 142
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: Öljynkulutus ix35 1,6 gdi bensa
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2020, 18:01:30 ip »
https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Tuossa hyvää tietoa siitä, mitä ja miksi eri ACEA-luokat. Eikä siis A3/B4 kuulu tuohon.

Flushin tarkoitushan on nimenomaan liottaa ne saostumat niin että ne ei tukkisi mitään, ennen kuin ne lähtevät kikkareina liikkeelle ja tukkivat...
Kia Optima SW 1,7CRDi-103kW DCT Business GT-Line '18
(ex: Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15)
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Pasim

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Öljynkulutus ix35 1,6 gdi bensa
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2020, 11:53:49 ap »
Löysin kyllä nuo Teboil:n, Neste:n ja Liqui Moly:n sivustoilta mitä mikäkin luokitus tarkoittaa.

Epäilys kuitenkin heräsi kun paikallisen Tokmannin Teboil öljynsuositus lehtinen suositteli
ix 35 vm.2010-2013 Teboil CaratIII 5w30 (ACEA C3; VW 504.00, 507.00; BMW LL-04; MB 229.31,
229.51 Quality level ACEA A3/B4, C2) öljyä ja

ix35 vm.2014-> Teboil Diamond FS 5w30 (ACEA A5/B5, A1/B1; API SL/CF;
Ford WSS-M2C913-D, -C, -B, -A; Renault RN 0700) öljyä.
Sama Kia Sportage vm. 2010-2016 Carattia ja 2017-> FS:ää.

Omani kuuluu vm.2010-2013 skaalaan.

Olin aiemmin lukenut netistä lataamaani ix35 ohjekirjaa, mutta autossa odottaessa jälkikasvua
harrastuksesta lueskelin auton paperista versiota ja siellä olikin suosituksena (Shell öljyä) 5W30, 5W40, ACEA A3/A5!!

Eli voin laittaa koneeseen esim Shell helix ultra 5w40 ( API SN PLUS, API SN/CF, ACEA A3/B3, A3/B4, BMW Long life-01,
MB 229.5, 226.5, VW 502.00/505.00, Porsche A40, Renault RN0700/RN0710, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-Z2/9.55535N2,
Chrysler MS-10725/MS-12991) öljyä.

Tuohan öljy sisältää tuon API SN PLUS ominaisuuden, jonka pitäisi vähentää L.S.P.I(Low-speed pre-ignition) ongelmaa.