Kirjoittaja Aihe: I40 ISG vikavalo  (Luettu 291 kertaa)

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
I40 ISG vikavalo
« : Syyskuu 06, 2020, 16:48:07 ip »
Start/stop vikavalo alkoi palamaan, eli se A-ikoni keltaisena. Vikakoodin luku antaa P0830 Clutch pedal position (CPP) switch A -circuit malfunction. Kytkimen asentotunnistin on vain on/off kytkin, ja kun sen irroitin niin tuntuu yleismittarilla mitattuna toimivan oikein. Sulakkeista en löytänyt aiheeseen liittyvää sulaketta.

Kukaan muu selvitellyt samaa vikaa mistä voisi kiikastaa?
2012 i40 kyseessä.

Oireisiin kuuluu myös että vakionopeuden säätö ei toimi, mykistyi vikavalon ilmetessä sekin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 10, 2020, 08:58:06 ap kirjoittanut i40SS »

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2020, 18:49:23 ip »
Heh, ei tajunnut että sama asentotunnistin estää auton käynnistymisen kytkin ylhäällä joten toiminnan voi todeta ilman mittaria sen mukaan lähteekö auto käyntiin vai ei  :-[ mut ongelma yhä ratkaisematta.

Moterni Jaska

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 68
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2020, 07:29:16 ap »
Tässä vapaa käännös englanninkieliseltä sivulta:

Tuo koodi (P0830) tulee, kun PCM havaitsee toimintahäiriön kytkinpolkimen kytkinpiirissä "A", joka tunnetaan myös nimellä kytkimen asentoanturi tai kytkimen käynnistyskytkimen piiri. Tämä kytkin valvoo kytkinpolkimen asentoa; ongelmana on, että tämä anturi tai kytkin deaktivoi turvallisuussyistä monta järjestelmää, kuten vakionopeudensäädintä. Anturia ei kannata ensitöikseen vaihtaa, suosittelen että ensin tarkistat moottoritilan ja oven lähellä kojelaudan alla olevat sulakkeet ja releet. Tarkasta, että kaikki ne ovat hyvässä kunnossa,varmista että anturiliittimet ovat hyväkuntoiset, eli siellä ei ole likaa tai syöpymää/ruostetta, tarkista myös että johdot ovat hyvässä kunnossa eikä niissä ole halkeamia tai vikoja. Nämä seikat on tarkatettava ensin. Vaihda/vaihdata kytkin tai anturi vasta jos kaikki muu OK.

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2020, 08:05:46 ap »
Jep kiitti, tämä ohje onkin tullut vastaan. Ei liene oikotietä onneen vaan otettava kojetaulun alta sulake kerrallaan tutkittavaksi. Pellin aluksen kävin eilen läpi.

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2020, 19:04:29 ip »
Sulakkeet katsottu ei palaneita, mutta nyt osui silmään toinen tunnistin joka tutkii että kytkin on ylhäällä ja se vaikuttaa olevan sökö, jää pohjaan kun kytkimen painaa alas, ja tunnistimen tappi tulee löysänä ulos vasta kun sormella vähän sorkkii.


Edit:irroitettu ja sököksi todettu, ei muuta kun uutta etsimään.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2020, 22:38:31 ip kirjoittanut i40SS »

Jii-Vee

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #5 : Lokakuu 05, 2020, 06:54:35 ap »
Tuliko tähän selvyyttä? Rouvan ix35 oireilee juur samalla tavalla. Sulakkeet ja releet oon katellu läpi, mutta vikakoodeja en pääse lukemaan ainakaan toistaiseksi.

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #6 : Lokakuu 05, 2020, 09:58:57 ap »
Tuliko tähän selvyyttä? Rouvan ix35 oireilee juur samalla tavalla. Sulakkeet ja releet oon katellu läpi, mutta vikakoodeja en pääse lukemaan ainakaan toistaiseksi.

Juu, se oli toi asentotunnistin joka tunnistaa kytkimen yläasennon, kuva edellisessä postauksessani. Eli on ihan on/off kytkin.  Vaihtaminen onnistui ilman että purkaa mitään ainakin omassa autossani, irroittaminen kävi helpommin kuin paikalleen laittaminen koska samaan aikaan ei mahdu katsomaan ja kädellä räpläämään.

Käyttämääni tekniikkaa:

Kohteen paikannus selällään jalkatilassa, päällä painaen kytkin pohjaan että katseen saa sinne kytkimen yläpuolella. Otsalampulla valoa, pystyy myös kädessä pidämään pientä valaisinta
Siellä pitäisi siis olla on/off -kytkin, josta musta tappi ulkona. Ja painaessa pohjaan olla selkeä jousivastus. Minulla tuo oli jäänyt pohjaan, ja naputtelemalla tuli löysänä ulospäin.

Irroitus: 14mm avain. Vasemmalla kädellä taisin painaa kytkimen pohjaan (olisi voinyt tässä käyttää jotain pönkkääkin) ja käsikopelolla avain tunnustimeen. Mutteri irti, tunnustimen pois työntäminen metallilevyn reiästä. Käsikopelolla myös johto sitten irti. Vaikka tunnistin oli ihan löysä, mittasin vielä yleismittarilla ja tunnistin oli koko ajan "kiinni" asennossa eli ikään kuin kytkin aina ylhäällä.

Uuden paikalleen laittaminen: Käsikopelolla liitin paikoilleen. Taas vasemmalla kädellä painoin kytkintä pohjaan että pysy ujuttamaan tunnistimen kierretappia kiinnitysreiästä läpi. Tää olikin se vaikein osuus, kun ahdas paikka ja käsikopelolla laittoi. Kierteet otti reikään kiinni eli piti saada hyvinkin suoraan menemään että sai sujahtamaan reiästä läpi. Mutteri huulille ja sitten hetki lepoa, pystyi kytkinpolkimen palauttamaan. Loppukiristys avaimella ja sitten vikakoodin nollaus lopuksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2020, 10:03:44 ap kirjoittanut i40SS »

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #7 : Lokakuu 05, 2020, 10:02:14 ap »
Niin ja osan tilasin autodocista, vajaa 40€ posteineen.

i40SS

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 10
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2020, 10:37:09 ap »
Mainittakoon vielä, että kun irroitin tunnistimen jo ennen uuden tilaamista, niin kun totesin sen olevan rikki niin jätin sen vain johdon nokassa roikkumaan enkä edes laittanut oikeaan paikkaansa odottelemaan uuden saapumista.

Jii-Vee

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: I40 ISG vikavalo
« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2020, 15:16:17 ip »
Sain käytettyä vikakoodinluvussa, anto koodin P0830 eli kytkinpolkimen katkaisijan virtapiiri A. Tarkottanee siis tuota kyseistä anturia, laitetaan tilaukseen.