Kirjoittaja Aihe: sonata ilmastoinnin lauhdutin  (Luettu 193 kertaa)

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 221
sonata ilmastoinnin lauhdutin
« : Helmikuu 05, 2020, 18:27:02 ip »
Terve! Suunnitelmissa olisi uusia NF Sonatan ilmastonnin lauhdutinkenno, eli se siellä syylarin edessä sijaitseva. Kohta yli puolet ripojen välisistä lamelleista on lähtenyt vuosien saatossa omille teilleen, mutta systeemi ei kuitenkaan (ihan vielä) vuoda. Ilmastointi kyllä tuntuisi toimivan, mutta tehoja ei ole liikoja, luultavasti kylmäaineen vähyydestä ja lamellien puutteesta johtuen. Kompura pitää käyntiinlaiton jälkeen kummaa kurisevaa ääntä, mutta jonkin aikaa toimittuaan, varsinkin kesällä, äänet kaikkoavat. Kylmäaineita siis tuntuisi olevan vielä jäljellä, muutenhan ei kompura lainkaan käynnistyisi. Olen tulkinnut, että järjestelmän paine on matala, ja siitä ehkä nuo äänet. Kompuran toiminta on muuten aivan normaalia.

Kennon vaihdon jälkeen tehtäisiin uusi täyttöhuolto. Kuivain vaihtuu uuteen lauhdutinkennon vaihdon yhteydessä. Mahtaako ruveta toimimaan hyvin? Olen katsellut ulkomaisista verkkokaupoista varaosalauhduttimia. Referenssiksi, että jenkkimyyjät haluavat OEM-uudesta lauhduttimesta, merkkiä Hyundai, yli 300 taalaa. Siihen rahti ja tulli päälle. Saksan ebay myy montaakin tunnettua merkkiä kilpailukykyisiin hintoihin eli 50- 120 euron välillä. Nissensin tekele lähtisi edullisesti, rahtikin huomioiden. Onko kellään kyseisestä merkistä kokemuksia? Netissä jotkut moittivat epämittatarkkuudesta, mutta itse ainakin olen joskus ostanut Suomesta Nissensin syylarin, joka oli oikein hyvä.

Suomessa myytävät käytetyt romisosat ovat hintaluokassa 100 -150 euroa. Osien kunto on melko masentava, joskin ne kyllä omaa nykyistäni parempia ovat. En nyt millään viitsisi tässä kohdin ostaa vanhaa romuosaa.

O-renkaat liittimeen pitäisi myös saada. Mistähän näitä, jollei sitten juurikin ulkomailta? Ja työhän ei toki ylivaikea olisi itse tehdä (osien vaihtoa), mutta kylmäaine pitäisi kuitenkin kerätä talteen. Jos nyt itse tökkisin kennon hajalle, niin kyllähän ne ainekset siitä lähtevät, mutta pääseekö systeemiin silloin kosteutta, joka kai on myrkkyä? Lisäksi maapallo tuhoutuu ;D. Olisiko kellään suosittaa pääkaupunkiseudulla korjaamoa, joka tekisi kennonvaihdon livakasti ja huoltaisi sitten systeemin? Voisi joko hankkia uuden lauhduttimen tai sitten kelpuuttaa jo itse hankkimani?