Kirjoittaja Aihe: Cruise control vanhaan Sonataan (NF)  (Luettu 530 kertaa)

luxus

• Sr. Member
Cruise control vanhaan Sonataan (NF)
« : Tammikuu 09, 2020, 15:58:47 ip »
Moi! Autoni on Hyundai Sonata 2,4i GLS vm. 2007, 5-vaihteinen manuaali. Olen jo kauan miettinyt, jotta mitähän kaikkea tuo alkuperäisen cruise controlin asennus oikein vaatisikaan. Nythän autossa on jo ECM -ohjattu moottorielektroniikka, vetoakselin nopeudentunnistus, sähköinen kaasuläppä, jarrupolkimessa (jarruvalo)kytkin, mutta itse kytkinpolkimessa ei omassa autossani muistaakseni tainnut olla mitään erillistä "kytkintä". Mittaristossa kuitenkin on valmiina cruisen valot.

Se huikea ideani olisi tässä: jotta jos nyt jos ostaisin romikselta cruisen kytkimet rattiin, niin olisiko tuo ihan niinkin helppoa, että vaan iskisi kiinni? Löytyisikö valmiit johdot ratin sisältä, joihin kytkettäisiin, vai tarvitaanko vielä ehkä jokin johtosarja? Osaisiko ECM sitten hommansa ilman muuta, vai pitäisikö sitä jotenkin "opettaa" vai pitäisikö yleensäkin jotenkin koodata koko laite (cruisen kytkin) asennetuksi? Ja miten tuo kytkinpolkimen mikrokytkin toteutettaisiin, se kai olisi elintärkeä.

Monissa Sonatoissahan tuo Cruise siis on vakiona. Jotenkin vain pistää ajattelemaan, että ollakseen muutaman satkun tai ehkä parin tonnin (ei mitään hajua, mikä on totta) lisävaruste ennemmin kuin valinnainen, olisi aika helppoa lisätä kyseinen verme jälkeenpäinkin, olkoonkin, että aikaa on kulunút jo vuosia ja että uusia autoja, joissa Cruise on, on saatavana halvalla. En piittaa moisesta. Haluaisin 13 -vuotiaan Sonatan (omani), jossa olisi asennettuna alkuperäinen Cruise. Tiedän, että manuaaliaskin kanssa tuo laite ei ehkä ihan pääse oikeuksiinsa, mutta kuitenkin jotain sinnepäin. Jaksaahan rassi vitosella puuskuttaa miltei rajattomasti.

Ystävällisesti otetaan ystävälliset kommentit vastaan, mielellään jopa neuvot. Terveisin luxus.

jarik

• Sr. Member
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Vs: Cruise control vanhaan Sonataan (NF)
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2020, 17:58:42 ip »
Minä joskus tutkailin samaa asiaa kun Sonatan omistin. Tulin muistaakseni siihen tulokseen, että cruisellisen version ratin bägin päällysmuovi on hieman erilainen kuin cruisettomassa. Eli joutuisi _ehkä_ vaihtamaan ratin sellaseen cruisenappimalliseen, tai bägin sekä napit molemmin puolin.
Uskon vahvasti, että johdotus on valmiina muovien takana. Luultavasti ei ole ollut järkevää tehdä cruiselliseen ja cruisettomaan autoon erillistä johtosarjaa, vaan on helpompi ja varmasti myös halvempi vaan jättää kruisen napit pois.

Nykyiseen autooni 2008 vuotiseen Fiat Bravoon sain cruisen niin, että ostin purkuosana alfaromeossa olleen cruiseviiksen sisältävän viiksipaketin ja asensin vaan cruiseviiksen omaani paikalleen. Johto vakkariviikselle löytyi muovien alta, naps johto viiksestä kiinni, auto käyntiin ja pari kertaa cruise päälle ja pois. Sitten näytössä luki cruise control on ja se monista autoista tuttu vihreä cruisen merkkivalo ilmestyi mittaristoon. Ja onhan se helpottanut pitkänmatkan ajoa huimasti, vaikka mun autokin manuaali on.
ex Hyundai Sonata 2,4 GL vm 2006
Fiat Bravo 1,9 D vm 2008

luxus

• Sr. Member
Vs: Cruise control vanhaan Sonataan (NF)
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2020, 16:28:35 ip »
Haa kiitos, arvokasta tietoa sinulta vanha foorumituttu. Nyt ollut kevään tuo cruiseprojekti vähän telakalla ja Sonata on vaan nauttinut ihan arkiajoja ja pikkuisen ylläpitohuoltoja. Kaikenlaista kivaa kuitenkin on suunnitteilla, ja tuo cruisejuttu ansaitsee ehkä tässä kesällä vielä lisätutkimuksia osakseen. Olen kerran joskus männävuosina purkanut bagin ja irrottanut ratin, ja siitä mitä ratin alta näkyy, on kuvatkin otettuina, mutta kun ei vaan näy mitkään johtosarjat. Miten muuten itse toteutit nykyautossasi kytkimen mikrokytkimen, vai oliko sellainen jo olemassa? Minne tuo kytkettäisiin, jos vaikka bulkki- mikrokytkimen itse asentaisi?

Juu ja ei; Sonata ei ole menossa vaihtoon vielä aikoihin. Syy 1: ei ole rahaa "uuteen". Syy 2: Sonata on hyvä. Syy 3: Sonata on ehjä ja toimii (ainakin vielä).