Kirjoittaja Aihe: sonatan taka-akseliston hälyäänet  (Luettu 361 kertaa)

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 244
sonatan taka-akseliston hälyäänet
« : Marraskuu 04, 2020, 14:54:31 ip »
Moi! Nyt aihetta niille, joilla vielä on NF -Sonata ajossa. Ovat liikenteestä ainakin täällä Etelä-Suomessa melkein hävinneet. Aikanaan monia Sonata-kuskeja, myös minua, häiritsivät takajousituksen naputtelut pienissä kuopissa. Sama "ominaisuus" taisi olla myös muutamien muidenkin Hyundai -mallien riesana. Arvelut syistä ovat olleet mitä moninaisimpia, ja olen niitä itsekin täällä palstoilla ruotinut. Nyt olisi kerrottavana seuraavaa:

Auto siis vm.2007 Sonata 2,4 bensa. Vika on, että pienissä epätasaisuuksissa, esim. jopa epätasaisessa sorapinnalla (parkkipaikat yms.) takajousitus pitää naputtavaa yleisäääntä. Todennäköisin syy n:o 1: väljentyneet taka-kallistelunvaimentimen runkohelat. Voivat pitää aikamoistakin lotketta. Väljyys helppo todeta käsin vaimenninta tempomalla  ylösalas ja jopa silminnähden. Korjaus halpa ja helppo.

Toiseksi: koiranluut pitää tarkastaa. Jos näissä välystä, voi meteli olla niin pieneen vikaan nähden mahtava, jonka ummikkokin kuulee sisällä autossa. Tosin omassa melkein 300 tuhatta ajetussa autossani nämä eivät olleet vielä nivelistään väljät. Vaihdoin kuitenkin uudet, halpoja kun olivat.

Kolmanneksi: kansainvälisilläkin foorumeilla monet ovat epäilleet takaiskarin yläpäitä, jotta niiden kumihela olisi liian kovaa ainetta ja välittäisi jokaikisen iskarin liikkeen pulssina koriin. Teoria on ymmärrettävä, vaan omassani ei yläpäiden vaihto KYB:n yleinkorvausosaan (kattaa eri Sonatan vuosimalleja) tuonut korjausta. Osa sinänsä on halpa ja helppo vaihtaa.

Neljänneksi: takaiskunvaimentimet. Näitäkin on moni epäillyt. Auton alkuperäisten ollessa käytössä (Kayaba eli KYB? malli tuntematon) naputus kuului melkein koko ajan. Seuraavista Sachs Touringeista (asennettu n. 145 tkm kohdalla) ei muistikuvia kuin loppuajoilta, eli 130-145 tuhatta myöhemmin, eli kyllä naputtaa. Varmaan jo alkuaikoina jonkin verran. Nettifoorumeilla on arvuuteltu tietynmerkkisten iskarien laatueroista, mm. juuri tuon naputuksen suhteen. Nyt ostin Bilsteinin kaksiputkikaasut, himpun kalliimmat kuin Sachsit viisi vuotta sitten. Tulos: ei naputa. Satunnaisesti kuulen väljiksi hioutuneiden (ak:n aikaansaannosta) takajarrusylinterin liukutappien äänen, tai niin ainakin luulen. Nämä nimittäin naputtavat käsin heiluteltaessa (sylinteristä) ihan kuuluvasti. Kuitenkin herkkien liukutappien tuoma etu antaa anteeksi pienen ääntelyn.

Viidenneksi: jotta äänimaailma ei tähän loppuisi, niin naputuksen ohessa kuului takapäästä ajoittain (joskus päivittäin, joskus harvemmin) jonkinlainen jousensoitto- BONG- ääni, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan. Kutsun tätä jatkossa "ponksahdukseksi". Jokin värähdys siis antaa herätteen takajouselle, josta syntyy samanlainen ääni, kun jos kolautat esim. ruuvimeisselin (pehmeällä) päällä hieman takajousta, pyörä poistettuna. Sisälle tämä hälyääni kantautuu teräskorin kautta estoitta. Ykkösvaihtoehtona vianetsinnässä minulla oli maantieltä ponnahtanut kivi, joka oli joutunut jousen alaistukkaan. Siellä niitä halkaisijaltaan 4-5 mm pikkukiviä monesti majaileekin, kun eivät sinne jouduttuaan osaa tietään pois. Katsokaa vaikka itse.  Tuollainen kun joutuu alimman kierteen väliin sisäänjoustossa, ja kun se lopulta ponnahtaa sieltä välistä pois, niin taatusti ponksahtaa ja lujaa. Järkeen ei kuitenkaan käynyt se joka toinen päivä esiintyvä ponksahtelu. Epäilin seuraavaksi jotakuta löysällä olevaa puslaa, ja kävin useimpien kriittisten kireyden läpi momenttiavaimella auton ollessa lankuilla, ts. omapainollaan kuormitettuna. NImittäin löysällä oleva keskipultti voisi hyvinkin vähän liikahdella jouston äärilaidoilla, kunnes ystävämme "iso R" taas liimaa ne uudelleen, vaikkakin hennosti paikoilleen. Tällaisesta, esim. alatukivarren puslan pienen pienestä luiskahtamisesta aiheutuu myös jo iso "bong" jouseen. Samoin, jos pusla on kiristetty esim. jousituksen ollessa kuormittamattomana, voi kyseistä ehkä aiheutua.

Salapoliisityöni jälkeen vaikuttaa, että A) naputukset ovat poissa, b) isot ponksahtelut ovat poissa, mutta c) tuntematon kolmas "napaus" esiintyy silti joskus. Ja vain oikealla takana. Tämäkin on kuin jousensoitto, mutta paljon hennompi, eikä tuo mieleen enää varsinaista takajousta. Useasti se kuuluu voimakkaassa sisäänjoustossa esim. töyssyssä, mutta joskus ihan muuten vainkin. Olen vähän epäillyt tästä käsijarrumekanismia, vaijeria oikealla ja sitä surullisen kuuluisaa pyörämekanismia linkkuinensa. Se nyt on kuitenkin toinen juttu eikä liity enää noihin pyöräntuennan asioihin, vaikka pirun ärsyttävä natke lajissaan onkin. Mainittakoon nyt vielä, että apurunko on ehyt eikä murtunut tai ruosteen raiskaama, eikä takapäässä ole muutakaan havaittua rakenteellista vikaa.

Jos joku keksii kikan tai muuten jotakin oivaltaa, kirjoittakoon: t:luxus

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 244
Vs: sonatan taka-akseliston hälyäänet
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2020, 14:07:38 ip »
Nyt ovat aikki äänet ovat hiljenneet itselläni kolmeksi viikoksi, uskaltaisinko jo sanoa toistaiseksi. Konsti: pieni suihkaus MoS2 (molybdeenisulfidi)-pitoista irrotusöljyä (CRC, AT tai vastaava) joka ikiseen puslaan holkin etu -ja takapuolelle. On senpuoleen monesti aiemminkin käytetty kikka, eikä tunnu mitenkään vahingoittavan kumia, jos nyt joku sitä pelkäisi. Ei tokikaan auta, jos pusla on jo selvästi rikki, ts. kumi pykinyt pahoin tai revennyt. Ja tietenkin - puslien on oltava momenttiin kiristetyt auton omapainolla, ts. pyörät maassa (puslien oikealla toiminta-asennolla on paljonkin merkitystä).

Lisäksi ilmeisesti uudet (ja vähän aiemmasta erityyppiset) iskarit lopettivat tuon taajajaksoisen "ominais"naputuksen peräpäästä tykkänään. Aika saavutus sekin: ääni oli jos ei nyt ärsyttävä, niin asiaankuulumaton. Melkein 10 vuotta tuli etsittyä syytä. Näissä talkoissa ei pidä tietenkään unohtaa kallistelunvaimentimen runkopuslia ja koiranluita.