Kirjoittaja Aihe: ostajan opas / tyyppiviat  (Luettu 37131 kertaa)

admin

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Viestejä: 52
  • Sukupuoli: Mies
  • hyundaiclubfinland ylläpito
ostajan opas / tyyppiviat
« : Marraskuu 10, 2007, 17:38:40 ip »
tähän viestiketjuun voisi kerätä tiedossa olevia tyyppivikoja ja asioita joita olisi hyvä tsekata kun on autoa ostamassa.

harrison

  • Club Member
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2007, 20:27:22 ip »
tähän viestiketjuun voisi kerätä tiedossa olevia tyyppivikoja ja asioita joita olisi hyvä tsekata kun on autoa ostamassa.

  On ollut juttuja muualla ja itselläni on myös vastaavaa  seuraavasti:Takaa kuuluva "kolahtelu"tietyissä nopeuksissa"
  siis alhaisilla nopeuksilla.Ajettu vähän yli 40 000km.Otin pois varusteisiin kuuluvat:tunkin,avaimet ja mitä siellä niitä olikaan.
  Epäilen äänen tulevan kallistuksen vakaajista ja kun kyseessä on ns,pitkä iskunvaimennin,niin siitä.
  Tämä menee kyllä takuuseen.Mutta jos on niin hyvä "tsäkä" ettei mitään löydykään,niin kuka sen testiajelun ja tutkimisen maksaa???
  Tämän kaiken joutuu tietenkin teetättämään merkkikorjaamossa/huoltamossa.
  Kyseessä on Getz vm-2005 ???

ristoe

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 345
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2007, 21:05:08 ip »
Jos et halua jäädä maksumieheksi, vaan pelkestään takuun piirissä olevat, niin teet sen selväksi ennen huoltoa.

Mahtaisiko takana päästä kierrejouset kolahtamaan? Sitä vaivaa on ollut parillakin merkillä, huolto korjannut perinteisesti, "puutarhaletkua" jousen ympärille 8)

harrison

  • Club Member
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2007, 19:36:21 ip »
Jos et halua jäädä maksumieheksi, vaan pelkestään takuun piirissä olevat, niin teet sen selväksi ennen huoltoa.

Mahtaisiko takana päästä kierrejouset kolahtamaan? Sitä vaivaa on ollut parillakin merkillä, huolto korjannut perinteisesti, "puutarhaletkua" jousen ympärille 8)


  Kiitos vinkistä!!!!Aika tilattu huomiseksi merkkikorjaamoon/huoltamoon. ;D"Tiukan"tivaamisen jälkeen kuka se on takuu asioissa se
  maksumies,niin vastus oli että menee takuuseen 99,9% varmuudella. :-\
  Mitähän se kymmenys sisältää???????? ::)
  Palailen asiaan kun selviää. :-\

harrison

  • Club Member
  • Newbie
  • ***
  • Viestejä: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2007, 22:16:17 ip »


  Kiitos vinkistä!!!!Aika tilattu huomiseksi merkkikorjaamoon/huoltamoon. ;D"Tiukan"tivaamisen jälkeen kuka se on takuu asioissa se
  maksumies,niin vastus oli että menee takuuseen 99,9% varmuudella. :-\
  Mitähän se kymmenys sisältää???????? ::)
  Palailen asiaan kun selviää. :-\

  Käytin Getz'in leimalla,vaikka normaalikatsastus olisi ollut kesällä 2008.Katseltiin mahdolliset kohteet josta kolahtelua voi olla?
  Oletetut kohteet löytyi.Tutkimushinta katsastuskonttorilla 29€.
  Merkkikorjaamo vaihtoi jotain kumeja taakse ja takaiskarit.Meni takuuseen,kuten asiaan kuuluu. :)
  Että tällainen tapaus.............. ;D

Earache

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2008, 23:27:42 ip »
En tiedä onko tyyppivika, mutta mulla meni lähes uudesta 3000km ajetusta -07 1.1 getzistä vetoakselit vaihtoon kun auto alkoi ravistamaan, vetarit meni takuuseen tietenkin, vaihtoivat myös eteen uuden renkaan ja vanteen varmuuden vuoksi. Palvelu oli erittäin asiallista ja ripeää, sain myös kahdeksi päiväksi sijaisauton veloituksetta kerrottuani välttämättömästä auton tarpeesta työpaikkani sijainnin ja työaikojeni vuoksi, siitä kiitokset Tampereen ME-auton asialliselle huoltoneuvojalle, Simetronilla(me-auto) toimii näköjään muukin kun pelkät autot... :)
Hyundai Getz 1.1S GL 2007

hessu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2008, 09:51:15 ap »
Auto on bensa Getz 1.6 vm 2003. Ajettu nyt 103 000 km.
Takaluukun avauskahvan palautusjousi alkoi tänätalvena takkuamaan, ei palauta kahvaa takaisin avauksen jälkeen. Pitänee vaihtaa, kun täällä pohjoisempanakin kelit lämpiää. Huollot on tehty ajallaan ja ylimääräisiä toimenpitetä on vuotava vesipumppu, tihkunta huomattu 90 tkm huollossa. Onneksi siellä, eikä lauennut tienpäällä.Rekkarivalojen ruuvit näyttää olevan ruostuvaa sorttia, vaihtoon menee ennenkuin kantojen hahlot häviää. Sora näyttää hiovan myös takaovien ja -lokareiden reunoja, koriteippi on siellä asiaa. So far so good, meillä pidetään tästä autosta ja yritämme ajaa sillä vielä pitkään. 
t. Hessu

308win

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Sähköposti
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2009, 14:07:25 ip »
Tervehdys kaikille, itselläni getz 1.1 ollut n:1 vuosi, vikoja airbag valo jää palamaan välillä kun apukuskin penkkiä liikuttelee, vika penkin johto liittimessä, etupyöränlaakeri, pyörän pultteja katkennut (2), ja tuo outo napsahtelu takapäässä liikkeele lähdettäessä, muuten ihan jees peli, autolla kilometrejä 63000 tkm, vm -03

mies51

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2009, 00:13:53 ap »
Tyyppivikana pieni bensatankki. Melkein joka viikko pitää tankata, kun kaikki haluaa ajaa. Tulee 400-500km per viikko. 25000km ajettu Getz 1.4.

tapi0

  • Club Member
  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 236
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2009, 18:42:16 ip »
Tyyppivikana pieni bensatankki. Melkein joka viikko pitää tankata, kun kaikki haluaa ajaa. Tulee 400-500km per viikko. 25000km ajettu Getz 1.4.

No empä tiedä voiko tota pitää tyyppivikana. :P
Autot tykkää että niillä ajetaan ;P
Aika paljon tulee kyllä kilometrejä viikossa. Kannattaisi harkita dieseliä?
EX: Hyundai i30 1.6 Comfort -08

tajy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #10 : Heinäkuu 15, 2011, 11:08:51 ap »
Omassa Getzissä (1.1) ei ole 5,5 vuoden aikana / 80tkm ollut oikeastaan mitään vikaa. Keskuslukitus hieman temppuili 4 vuoden jälkeen ja takuun piikkiin vaihdettiin kuljettajan lukko jonka jälkeen on taas toiminut moitteetta.

Matkalla ollessani vuokra-Getzissä (lähes kaikki B-kokoluokan autot kyseisellä saarella näyttivät olevan Getzejä ja vaihtumassa pikku hiljaa i20:een) oli kylläkin aiemmin tässä ketjussa kuvailtuja outoja "kolahduksia" takaa. Oletin että tyypilliseen eteläiseen tapaan ko. autolla oli rysäytetty kunnolla jostain alas, mutta olisikohan tuossa sitten ainesta oikeaksikin tyyppiviaksi.

mies51

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #11 : Huhtikuu 03, 2013, 23:04:39 ip »
Nesteiden pysyminen 1.4 moottorissa paha ongelma:
- Kiehuttelee jäähdytysnesteitä. Pitää tarkistaa, lisätä 5000km välein alarajalta ylärajalle.
- Öljyä työntänyt ulos sekä moottorista. Moottorn etupuoli  tai oikea pää märkä.
- Öljyä työntänyt jostain, sillä vaihteiston etu- ja alapuoli mustana ölkyisestä hiekasta. En tiedä, mistä työntää.

Hihnoja saa olla vähän väliä kiristämässä.
Edelläolevat ei kyllä anna luotettavaa vaikutelmaa, jota Hyundai vakuuttaa 5v takuulla.

mies51

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #12 : Elokuu 12, 2013, 17:20:51 ip »
hessu kirjoitti:"Auto on bensa Getz 1.6 vm 2003. Ajettu nyt 103 000 km.
Takaluukun avauskahvan palautusjousi alkoi tänätalvena takkuamaan, ei palauta kahvaa takaisin avauksen jälkeen."
Sama täällä, Getz 1.4 2008 79000km. Takaluukun avausrunko täysruosteessa, joten jousi ei jaksa palauttaa avauskahvaa. Täytyy käsin palauttaa ja sitten virta-avaimella kuskin ovesta kiinni-auki. Sitten kahva avaa takaluukun. 5-v "takuu" loppui juuri.

mies51

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Vastaus #13 : Elokuu 12, 2013, 17:24:51 ip »
Getz 1.4 pakoputkessa typerä joustohaitariletku juuri moottorin alapuolella, alimmassa kohdassa kolahtamassa mökkitiehen. Eipä tuolla maavaralla muutenkaan kannattaisi asfaltin ulkopuolelle mennä.