Kirjoittaja Aihe: i40 ohjauksen klappi  (Luettu 455 kertaa)

Tontsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
i40 ohjauksen klappi
« : Toukokuu 14, 2019, 07:35:19 ap »
Auto: i40 2012 1.7crdi, ajettu 150tkm
Oireet: Ohjaus pitää pientä kolinaa ja paikallaan heilutellessa on hiukan "klappia"

Googlella törmäsin tuon sähköisen ohjeustehostimen korjausohjeeseen: https://www.youtube.com/watch?v=Y5BnVlfSVug

Onko muilla ollut samoja oireita ja onko kukaan tehnyt kyseistä korjausta. Oletettavasti videon osa ja sen vaihto toisi ratkaisun ongelmaan vai onko i40 autossa erilainen ohjaustehostin?

Helmi

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 38
Vs: i40 ohjauksen klappi
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2019, 17:42:38 ip »

Tontsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: i40 ohjauksen klappi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2019, 08:22:03 ap »
Huollon yhteydessä olivat käyneet autoa läpi ja huoltomies oli kirjoittanut lappuihin, että ohjausakselin nivel on väljä. Tiskillä eivät osanneet sanoa tarkemmin, että mitä tuo tarkoittaa kun koitin selvittää, että onko tuo välys juurikin tähän ohjaustehostimeen liittyvä asia. Alkoivat myös miettimään, että saako pelkkää niveltä erikseen vai pitääkö koko ohjausakseli uusia... Lupasivat palata asiaan kunhan pääsevät huoltokaveria jututtamaan.

Mutta mistähän nivelestä nyt on kyse? Oisko hyviä veikkauksia. Eikös yksi nivel ole juurikin siinä ennen tuota ohjaustehostimen moottoria millä ratilta tuleva akseli kiinnittyy tuohon "seuraavaan akseliin" (nyt ei ole mulla termit hallussa...) vaan mitä muita niveliä tuolta löytyy...

Tontsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: i40 ohjauksen klappi
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2019, 22:20:17 ip »
Lähdinpäs itse jalkatilaan ihmettelemään tuota niveltä ja löytyihän siihenkin ratkaisu...

Tässä vaiheet:
- Auto käyntiin ja rattia heiluttelemaan kun samalla katselee miten se nivel siellä lattian rajassa liikkuu
- Lattiasta läpi tuleva akseli on "kiinteänä" paikoillaan kun tämä nivel heiluu siinä akselin ympärillä
- Työkalupakista 12 mm hylsy, pitkää jatkovartta ja räikkä käyttöön
- Nivelen kiristyspultti oli todella löysä ja sitä sai kiristettyä "rannemomentilla" lähes puolikkaan kierroksen
- Testiajon perusteella ylimääräiset kolivat, värinät jne katosivat. Ei siis ollut tuo MDPS-kumi eikä ollut nivelkään rikki vaan ainoastaan kiristys löysällä.

Jos siis samaa kolinaa sattuu ohjauksesta tulemaan niin ennen kuin tilaat tuota kumia tai muitakaan osia niin varmista tuo nivelen kiristys. Saattaa siis olla näinkin helppo vika. Mutta tietenkin täytyy ihmetellä huollon toimintaa ettei siellä kukaan kokeillut tuon pultin kireyttä vaan alkoivat ihmetellä josko niveltä saisi varaosan vai joutuuko koko ohjausakselin vaihtamaan...

Ja löytyi tähän videoikin nyt kun keksi mitä etsiä: https://www.youtube.com/watch?v=rZjuJWnoZUQ