Kirjoittaja Aihe: Getzin oireilut  (Luettu 241 kertaa)

reitthei

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Getzin oireilut
« : Maaliskuu 25, 2019, 20:38:26 ip »
Moi.
Nyt tarviisin viisaampien neuvoja 04 vuosimallin Getzin oireiluihin, kone 1.1l. Auto nykii kiihdyttäessä ja aina kun tarvitseisi puhtia, esimerkiksi ylämäessä. Välillä puutuu tehot tyystin. Vikakoodia ei löydy, merkkivalot ei pala. Tasakaasulla toimii ok. Kulutus on korkea, noin 9.5 l satasella kaupunkiajosaa.

Tehdyt toimenpiteet:
-puola, tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu
-bensapumppu suodattimineen vaihdettu
-polttoainejärjestelmä putsattu
-MAP anturi vaihdettu

Nyt meinaa loppua usko tyystin... Kertokaa vinkkejä, mistä jatkaisin... Onko seuraava homma jakopään tarkistus/uusiminen?

Kiitos jo etukäteen!

Kepsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Getzin oireilut
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2019, 21:31:21 ip »
Itsellä tehon katoaminen on ollut oireena parin vuoden ajan. Kerran moottorin vikavalo syttyi kun kiihdytin reippaammin. Myöhemmin vikavalo ei enää syttynyt. Mitään syytä ei silti löytynyt vaikka kahdesti korjaamolla etsivät. Tehottomuusongelma kasvoi kunnes auto oli melkein käyttökelvoton. Sitten löysin tällaisen ratkaisun:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/5311848/getz-jakohihna-vai-ketju

"Kerroit että Getz:si oli huonot tehot. Niin minunkin. Tein itse jakopää remontin ja löysin selvän vian. Kampiakselin päässä oleva pultti on ollut liian löysällä ja se aiheuttaa sen että kampiakselilla oleva hihnan ratas pääsee hieman liikkumaan. Kun se aikansa siinä liikkuu niin se ratas kuluu senverran että se jako sytytys menee aikapaljon myöhäselle. Siksi siitä tehot häviää. Se ratas vain uusiksi hihna niin tehot on takaisin. Ratas maksoi 45 euroa. Siinä rattaassa ei ole perinteistä kiilaa vaan semmoinen erikoinen lovi minkä pitäisi pitää se kohdallaan mutta jos pultti löysällä niin hakkautuu väljäksi joka aiheuttaa sen että menee kone myöhäiselle.
Itsellä oli noin 15 astetta myöhäisellä ja sehän tietää että ei kulje. Vika on helppo ja halpa korjata jos nyt vain osaa jotakin itse autolle tehdä. Mutta
jos et ole senverran alan mies niin älä sitten avaa itse jakopäätä koska voi kaydä niin että panet jaon niinpaljon pieleen että ei kulje ollenkaan.
Joka on joskus jakohommia tehnyt niin helppo homma."

 Yllä olevan ohjeen ansiosta vein 168th ajetun Getzin 1,1 (2006) hieman aikaistettuun jakopäähuoltoon ja pyysin tarkastamaan samalla kampiakselin päässä olevan rattaan kunnon ja kiinnityksen. Edellinen jakopäähihnan vaihto oli 84th v. 2012. No olihan siellä ratas oli kulunut ja uusi on nyt tilauksessa. Ratas maksaa 80€ ja työtä tulee pari tuntia. Katsotaan kuinka käy kunhan ratas tulee Italiasta. Ongelma parani jo osittain vanhan rattaan uudella kiinnityksellä jakopäähuollon yhteydessä. Toivottavasti itse kampiakseli on säilynyt kunnossa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2019, 21:34:05 ip kirjoittanut Kepsi »