Kirjoittaja Aihe: Getzin oireilut  (Luettu 597 kertaa)

reitthei

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Getzin oireilut
« : Maaliskuu 25, 2019, 20:38:26 ip »
Moi.
Nyt tarviisin viisaampien neuvoja 04 vuosimallin Getzin oireiluihin, kone 1.1l. Auto nykii kiihdyttäessä ja aina kun tarvitseisi puhtia, esimerkiksi ylämäessä. Välillä puutuu tehot tyystin. Vikakoodia ei löydy, merkkivalot ei pala. Tasakaasulla toimii ok. Kulutus on korkea, noin 9.5 l satasella kaupunkiajosaa.

Tehdyt toimenpiteet:
-puola, tulpanjohdot ja tulpat vaihdettu
-bensapumppu suodattimineen vaihdettu
-polttoainejärjestelmä putsattu
-MAP anturi vaihdettu

Nyt meinaa loppua usko tyystin... Kertokaa vinkkejä, mistä jatkaisin... Onko seuraava homma jakopään tarkistus/uusiminen?

Kiitos jo etukäteen!

Kepsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Getzin oireilut
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2019, 21:31:21 ip »
Itsellä tehon katoaminen on ollut oireena parin vuoden ajan. Kerran moottorin vikavalo syttyi kun kiihdytin reippaammin. Myöhemmin vikavalo ei enää syttynyt. Mitään syytä ei silti löytynyt vaikka kahdesti korjaamolla etsivät. Tehottomuusongelma kasvoi kunnes auto oli melkein käyttökelvoton. Sitten löysin tällaisen ratkaisun:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/5311848/getz-jakohihna-vai-ketju

"Kerroit että Getz:si oli huonot tehot. Niin minunkin. Tein itse jakopää remontin ja löysin selvän vian. Kampiakselin päässä oleva pultti on ollut liian löysällä ja se aiheuttaa sen että kampiakselilla oleva hihnan ratas pääsee hieman liikkumaan. Kun se aikansa siinä liikkuu niin se ratas kuluu senverran että se jako sytytys menee aikapaljon myöhäselle. Siksi siitä tehot häviää. Se ratas vain uusiksi hihna niin tehot on takaisin. Ratas maksoi 45 euroa. Siinä rattaassa ei ole perinteistä kiilaa vaan semmoinen erikoinen lovi minkä pitäisi pitää se kohdallaan mutta jos pultti löysällä niin hakkautuu väljäksi joka aiheuttaa sen että menee kone myöhäiselle.
Itsellä oli noin 15 astetta myöhäisellä ja sehän tietää että ei kulje. Vika on helppo ja halpa korjata jos nyt vain osaa jotakin itse autolle tehdä. Mutta
jos et ole senverran alan mies niin älä sitten avaa itse jakopäätä koska voi kaydä niin että panet jaon niinpaljon pieleen että ei kulje ollenkaan.
Joka on joskus jakohommia tehnyt niin helppo homma."

 Yllä olevan ohjeen ansiosta vein 168th ajetun Getzin 1,1 (2006) hieman aikaistettuun jakopäähuoltoon ja pyysin tarkastamaan samalla kampiakselin päässä olevan rattaan kunnon ja kiinnityksen. Edellinen jakopäähihnan vaihto oli 84th v. 2012. No olihan siellä ratas oli kulunut ja uusi on nyt tilauksessa. Ratas maksaa 80€ ja työtä tulee pari tuntia. Katsotaan kuinka käy kunhan ratas tulee Italiasta. Ongelma parani jo osittain vanhan rattaan uudella kiinnityksellä jakopäähuollon yhteydessä. Toivottavasti itse kampiakseli on säilynyt kunnossa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2019, 21:34:05 ip kirjoittanut Kepsi »

Kepsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Getzin oireilut
« Vastaus #2 : Kesäkuu 27, 2019, 21:12:23 ip »
Väliaikatietoa:

Kampiakselin päässä oleva ratasta ei saanut varaosavälittäjien (AD, Motonet) kautta vaan korjaamon piti tilata se Hyundain jälleenmyyjältä ja ratas tuli Italiasta. Aikaa meni n. 4 viikkoa. Nyt osaa sovitettiin ja havaittiin, että se on väärä. Nyt osa uudelleen tilaukseen ja odotellaan.

Kuulemma Hyundain osien saatavuudessa on vaikeuksia. Varaosaketjujen kautta ei hyvin löydy ja virallisen jälleenmnyyjän kanssa ei homma oikein toimi.

Seuraavaa käytettyä autoa ostaessa pitää näemmä selvittää tämäkin puoli. Mitenkähän osien saatavus on Kian kanssa?

Moterni Jaska

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Getzin oireilut
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2019, 07:21:44 ap »
Moottorit ja voimansiirrothan ovat Hyundaissa ja Kiassa pääosin samat, eli varaosatkin käy varmasti yhteen.

Kepsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Getzin oireilut
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2019, 15:31:03 ip »
Missähän Kiassa olisi sama 1,1 kone kuin tässä 2006 vuoden Getzissä?

Tähän liittymättä:
2005 Getzissä konehuone näyttää hyvinkin erilaiselle kuin 2006:ssa. Ainakin moottorin ympärillä olevia laitteita on uudemmassa mallissa muutettu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2019, 12:43:41 ip kirjoittanut Kepsi »

Kepsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Getzin oireilut
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2019, 22:03:56 ip »
Tilannepäivitys: Getziin tuli viimein oikea ratas ja se vaihdettiin korjaamossa. Kesä tähän prosessiin melkein meni. Tehot paranivat, mutta eivät tulleet entiselleen  :(. Arviolta ehkä n. 70% tehosta on jäljellä. Autolla voi ajaa, mutta välillä se meinaa tukehtua risteyksessä jos kierrokset, vauhti ja vaihde ei ole oikeat. Mittarissa on nyt n. 170th km. Harmi, sillä auto olisi muuten hyvässä kunnossa, mutta koneremontin kanssa on nostettava kädet pystyyn. Pitää varmaankin ajaa vain niin kauan kuin auto vielä toimii. Hyvässä lykyssä saattaa pelata vielä vuoden, kaksikin...