Kirjoittaja Aihe: Sonatan oikeanpuoleisen ajovaloumpion hinta  (Luettu 371 kertaa)

aram1

• Newbie
  • *
Sonatan oikeanpuoleisen ajovaloumpion hinta
« : Maaliskuu 22, 2019, 16:22:19 ip »
Käytin Sonatani katsastuksessa ja kaikki muuten OK paitsi että korjauskehoitus eli oikeanpuoleisen ajovalon säätömoottori ei toimi ?
Sitten selvitin asiaa sen verran että korjaus edellyttää koko umpion uudelleenasentamista ja soittelin muutamaan Hyundain merkkikorjaamoon ja kerroin
mistä on kysymys ja pyysin jonkinlaista hinta-arviota varaosan ja vaihtotyön suhteen.
Vaihtotyön arvio oli n. 100 euroa mutta umpion hinnan suhteen oli aikamoisia eroja.
Halvin viidestä tarjouksesta oli 350 euroa ja 4 muuta korjaamoa ilmoittivat hinnan olevan n. 500 - 550 euroa.  Sitten tutkin netistä erilaisista varaosia myyvistä liikkeistä muita hintoja ja kaikki suoraan tilattavat  umpiot maksoivat n. 170 euroa.
Nyt herääkysymys: vedättävätkö nuo korjaamot vai mihin tuo hintaero perustuu ??

luxus

• Sr. Member
Vs: Sonatan oikeanpuoleisen ajovaloumpion hinta
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2019, 18:44:26 ip »
Ja minkähän ikäluokan Sonata olisi kyseessä? Jos NF, eli vm. 2005-2010 (EI FL eli Facelift), niin romisumpion (käytetyn) hinnat ovat siinä 150-250 euroa säätömoottoreineen ja ovat vallan hyviä umpioita. Vaihtotyöhön en uhraisi rahaa, jos yhtään on kätevyyttä käsissä: se on  korkeintaan viiden minuutin homma suuntaansa ja edellyttää kolmen ruuvin avaamista. Näin saa umpion irti ja se on helposti vaihdettavissa. Sitä ennen pari sähkötöpseliä pois. Ja jos haluaa polttimoita vaihdella, voi senkin työn tehdä erittäin kätevästi umpio irrotettuna.

Ihan ensiksi kuitenkin rämpläisin korkeussäädön katkaisinta eessuntaas useita kertoja, ja jos ei edelleenkään toimi, tarkistaisin säätömoottorin sähköliittimen kontaktit. Etsivä löytää. Säädön liikkuvuuden voi tarkistaa pimeällä esim. valot seinää vasten palaen. Tietysti voi sulakerasiaankin kurkistaa, ja auton käsikirjasta selviää, millä sulakkeella tuo säätömoottori on varmistettu ja toimiiko kaikki muu, mikä on saman sulakkeen alla. Periaatteessa moottorin mekanismi, eli kierretappi, voi tahmettua ja juuttua, jolloin sulake kärähtää. Ei tietenkään ole mahdotonta, että itse säätömoottori menisi rikki, ja silloin pitää ostaa uusi valoumpio. Nokkela varmaan purkaa ehjästä umpiosta ehjän säätömoottorinkin irti, mutta sen asentaminen paikoilleen on jo vissiin aika konstikasta.

Ja nämä neuvot siis tosiaan tuohon NF -malliin, toisista minulla ei ole mitään tietoa. Jos autosi on jo iäkäs, voi hyväkuntoinen purkuosa olla tosi varteenotettava vaihtoehto. www.varaosahaku.fi

aram1

• Newbie
  • *
Vs: Sonatan oikeanpuoleisen ajovaloumpion hinta
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2019, 19:54:47 ip »
Kiitos kommenteistasi ! :) Olet aivan oikeassa, kyseessä on NF.  En ole mikään tekniikan
ihmelapsi eli en osaisi itse tehdä asialla mitään eli olen korjaamon asiakas. No- katsotaan mikä lopputulos on ? ::)