Kirjoittaja Aihe: Sonata (NF) alapallonivelet  (Luettu 378 kertaa)

Huinhain

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
  • Sonata (NF) 2005
Sonata (NF) alapallonivelet
« : Marraskuu 17, 2018, 13:55:42 ip »
Sonata sitten yllätti ja pelästytti perusteellisesti  :o elikä hiljaisessa kävelyvauhdissa kuului ensis rusahdus !! jonka jälkeen kuskinpuoleinen eturengas taittui alle ja etupään paino renkaaseen kiinni toisinsanoen meni täydellisesti ohjauskyky sekä tuli STOPPI. Onni onnettomuudessa oli että tuo sattui kävelyvauhdissa jokainen ymmärtänee mitä olisi tapahtunut 100km/h vauhdissa siinäpä ei olisi ollut mitään tehtävissä..auto olisi ajautunut vastaantulijoiden kaistan kautta lepikkoon jos ei olisi ennen sitä törmännyt rekkaan  >:(
Olen ajanut 32 vuotta jos jonkinlaisilla pommeilla joskus niin väljillä nivelillä jotta hyvä että ei amalgaamit irronnut tärinästä mutta ikinä ei ole nivel pettänyt niin että rengas taittuu alle saatikka että nivelen vikaisuus ei olisi selkeästi oireillut.
Auto on katsastettu reilu kk sitten eikä toisenkaan puolen alapallossa ole nytkään havaittavissa väljää..joten ihmetellä täytyy mistä moinen rikkoutuminen johtui  :o

Eipä siinä muuten mitään mutta tuollainen vika on hengenvaarallinen ja herää kysymys onko muissa sonatoissa/trajeteissä jossa lienee sama osa ollut samantyyppistä vikaa ?
Googlaamalla selvisi trafin sivuilta että Sonatan/trajetin alapallonivelen rakenne poikkeaa tavanomaisesta..ja nähtävästikkin negatiivisesti kun voi noin yhtä-äkkiä varoittamatta murtua :(

Autolla on ajettu 157T/km joka toki on melko paljon joskin vähän vrt keskivero samanikäisiin joilla on usein ajettu 250-350t joten kilometrit ei silleen ole hyväksyttävä syy moiseen rikkoutumiseen..

Tietysti tuo rikkoutuminen sitten repäisi vielä vetarin irti että silleen on purettavaa ja koottavaa.

DieselMan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Sonata (NF) alapallonivelet
« Vastaus #1 : Tammikuu 09, 2019, 19:15:21 ip »
Just vaihatutin omasta Sonatasta molemmat etualapallot, kun jäi katastuksessa siihe. Uusissa oli ilm. yllätyksekseni jonkin verran rasvaa laitettu, mutta laitoin vielä kinkkupiikillä ja spruutalla lisää, että tulivat rasvaa täyteen. Tuskin tarvitsee niihin enää kajota 🤗
300tkm mittarissa...tuskin alkuperäiset kuitenkaan oli.

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 133
  • Sukupuoli: Mies
    • Kotisivut
    • Sähköposti
Vs: Sonata (NF) alapallonivelet
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2019, 20:41:22 ip »
Voi hyvää päivää...
Siinä tuli sitten rikottua suojakumi. Kun tilavuus kumin sisällä vaihtelee nivelen liikkeiden mukaan, niin imee ilmaa & kosteutta kumin alle.
Ja "täyteen rasvaa" saa samalla kumin kumin pois paikaltaan, kun rasva ei enää mahdukaan kumin alle, kun nivel liikkuu.
Eikä isosta määrää rasvaa ole mitään hyötyä siellä pallotapin päällä. Etenkin jos kyseessä on uudenmallinen muoviin laakeroitu kuulatappi niin siitä ei ole hyötyä misään kohtaa.
Jos ihan aikuisten oikeesti haluttaisiin kestoa, niin pitäisi valita pallonivel, jossa on moninkertainen ristihionta kuulatapissa, ja siinä kaikki, ilman mitään rasvahölmöilyjä. Tosin se on kaupassa vaikeaa alkaa purkaa suojakumia sitä rikkomatta.
Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)