Kirjoittaja Aihe: SantaFe 2007 2.2crdi jakohihnan vaihto (D4EB moottori  (Luettu 288 kertaa)

Sammi77

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
SantaFe 2007 2.2crdi jakohihnan vaihto (D4EB moottori
« : Toukokuu 18, 2017, 09:47:57 ap »
Kirjoitanpa tuoreeltaan kokemukset SantaFen jakohihnan vaihdosta kun se eilen tuli punnerrettua autotallissa. Homma oli aiempiin merkkeihin (Ford, volkkari) verrattuna ihan kohtuullinen työmäärältään. Mikään paikka ei ollut kohtuuttoman piukassa, paitsi moottorin kiinnityskorvake, johon ei löytynyt tismalleen passelia avainta.

Tämä ohje olettaa että jakohihnan kiinteä tukirulla on ok kunnossa. Jos ei ole, pitää moottorin oikean pään kiinnike irrottaa myös. Ko tukirullan toiminnan ja kunnon (välys, pyörintä ilman ääntä) pystyy tässä vaihdossa kuitenkin testaamaan. Jos joudut irrottamaan moottorin kiinnikkeen, varaudu tismalleen sopivalla avaimella, pitkä ja vahva lenkki, muistaakseni 14mm. normihylsyt ei mahdu koska paikka on  niin ahdas, moottorin sivun ja rungon välissä.

1. oikea kulma tunkilla ylös ja etupyörä pois. Tunkin varmistuspukki alle!
2. oikean pyöräkotelon muovisuoja pois jotta näkee kampiakselin pään ja apulaitehihnan. 10mm pultit
3. löysää kampiakselinpään hihnapyörän pultit 4kpl, 12mm avain. Jos kampiakseli pyörii mukana niin kaveri painamaan jarrua ja vaihde päälle.
4. apulaitehihnan löysäys kiristinrullaa kääntämällä (rullan keskipultista lenkkiavaimella) ja apulaitehihna pois.
5. hihnapyörä pois, pultithan oli jo löysätty kohdassa 3.
6. moottoritilassa poista moottorin päällä oleva turbon välijäähdytin ja sen alla oleva muovisuoja. (jotta saat jakohihnan muovikotelon ylimmän kiinnityspultin näkyville, se ruuvi on laitettu vähän hölmöön paikkaan...)
7. jakohihnan suojakotelon yläosasta pultit (10mm, 4kpl) auki ja kotelo pois.
8. jakohihnan suojakotelon alaosasta pultit (10mm, 5kpl) auki ja kotelo pois.
9. Käännä kampiakselia myötäpäivään niin että kampiakselin ja ja nokka-akselin kohdistusmerkit kohdakkain. (kampiakselin hihnapyörässä n klo 13ssa tappi ja lovi, nokka-akselin hihnapyörässä valk viiva klo 15ssa tismalleen moottorin rungon yläosan kanssa linjassa. apuna käytä vaikka pistosahan terää tms metalliliuskaa jolla voit varmistua ettei mene yhdelläkään hampaalla pieleen sitten asentaessa...!)
10. alakautta näet nyt jakohihnan kiristinsysteemin. Siinä on rulla ja jousimekanismi yhdessä. Vaikkapa rautanaulasta, tee n 4-5cm pitkä pätkä, paksuus max 4mm, jonka tunget kiristimessä olevaan reikään. Sitten löysää kuusiokoloavaimella (5mm) ko. reiän alla olevaa pulttia. 12mm lenkkiavaimella käännä kiristimen rungossa olevasta kiinteästä pulttikannasta kiristintä poispäin jakohihnasta. Ja kiristä äsken löysäämäsi 5mm kuusiokolopultti. Nyt kiristin jää auki-asentoon.
11. Irrota kiristimen hihnarullan keskipultti (huom vasenkätinen kierre!!!) tai sitten koko kiristin (normikierre)
12. Nyt jakohihna irtoaa, vesipumpun pyörältä ja kokonaan pois.

Kokoaminen vastakkaisessa järjestyksessä. kiristinsysteemin kanssa, ensin hihna paikoilleen, sitten aukaise 5mm kuusiokolopultti, jolloin jousimekanismi kiristää hihnan. Sitten pyöritä moottoria kampiakselista 2 kierrosta myötäpäivään ja tarkista että kohdistusmerkit varmasti edelleen kohdakkain. kiristä kuusiokolopultti ja lopuksi se 4mm tappi (rautanaula) pois.