Kirjoittaja Aihe: GETZ 1.1 jakopään pultti poikki  (Luettu 1029 kertaa)

Anzu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
GETZ 1.1 jakopään pultti poikki
« : Helmikuu 15, 2017, 11:47:42 ap »
Kiinnostaisi kuulla onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa vm 2008 GETZ 1,1 moottorissa: Autolla ajettu 52000 km ja alkoi kuulumaan outo sivuääni moottorista. Nilkuttaen korjaamolle ja kas kummaa, pohjapanssarin päälle oli tippunut kampiakselin päästä pultti, siis se joka pitää kampiakselin päässä jakohihnarattaan ja apulaite hihnapyörän kiinni. Uusi pultti ja samalla jakopään hilut uusiin (vuodet täynnä niin samalla huolto). 55000 tkm kohdalla jälleen sivuääntä moottorista ja taas pultti poikki. Nyt oli sitten myös hammashihnan rattaaseen tullut välystä niin paljon että sytytyksen ennakot heitteli -15 asteesta 30 asteeseen. Uusi ratas kustansi 48 € kivijalkakaupassa ja pultti löytyi pulttiliikkeestä M12 x 1,25 nousulla ja 10,9 kovuisena. Merkkiliikkeen mukaan "eivät ole koskaan moista kuulleetkaan tapahtuneen...". NO, ainakin itänaapureiden foorumeissa on kuvia ko. pultin katkeamisesta.

mies51

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 33
    • Sähköposti
Vs: GETZ 1.1 jakopään pultti poikki
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2019, 11:44:32 ap »
Ei pulttiongelmaa, mutta melkein samoilla kilometreillä, v.2011 51896km Getz 1.4 v.2008 se apulaitehihnapyörän takana oleva kampiakselin tiiviste päästi kaikki öljyt ulos ja moottori leikkasi kiinni ennenkuin 120km/h moottoritiellä ehti pysäyttää. Öljynpaineen merkkivalo syttyy uudessa moottorissa vasta, kun kaikki öljy on ulkona eli moottori jo tuhoutunut. Lämpömittaria Getzissä ei ole vaan merkkivalo, joka ei kerro lisääntyneen kitkan lämpöongelmaa. Hyundai korjaamo väitti öljyn tulleen suodattimesta, vaikka se seutu oli kuiva. Moottorin uusinta omaan piikkiin 2152e.
Auto oli aikaisemminkin ollut merkkihuollossa öljyn tihkumisen vuoksi eikä vikaa löydetty. Silti Hyundai ei ottanut huomioon tätä.