Kirjoittaja Aihe: I40 kytkimen vaihto  (Luettu 2163 kertaa)

kakoni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 20
    • Sähköposti
I40 kytkimen vaihto
« : Helmikuu 10, 2017, 18:13:54 ip »
Kytkimethän näissä on tuntunut temppuilevan ja tietenkin ei Suomessa tunnu kuuluvan takuun piiriiin (Brittifoorumeilla erilaista raporttia..)

Auto siis 1.7 CRDI 85kW versio (siihen 100kW malliin eriosat).

Tilasin Saksasta tuohon uuden kytkinpaketin
(1 x Kytkin mekanismi, 1 x Kytkinlevy, 1 x Painelaakeri), Sachs 3000 954 418. Hinta 328e.

Tarvitaan lisäksi työsylinteri
Sachs 6283 600 518. Toisesta kaupasta hintaan 49e.

Turun seudulla Voima Auto (http://www.voima-auto.fi) on noita nyt asennellut, noin 300-400e työhön.

Tuohon löytyy myös muita osatarjojia (luk, valeo, japan parts) mutta nosta esille Aisin:in (Toyotan hovitoimittaja)
Kytkinpaketti Aisin KY-123 (1 x Kytkin mekanismi, 1 x Kytkinlevy, 1 x Painelaakeri), hinta n. 160e.
Kaksoismassa-vauhtipyörä FDY-015, hinta n. 380e.
Työsylinteriä en Aisinilta löytynyt (vielä..)

Ja sitten vielä Hyundai-orkkis osat loppuun
41100-3D400 assy clutch
41300-3D400 pressure plate
41421-32000 bearing
(Ilmeisesti purkaamokuvista päätelleen orkkis-kytkin on valeo-kamaa..)

Puolasta löytyi kauppa joka myy tuota orkkista n 380e(sis postit) hinnalla http://www.fox.rzeszow.pl/KOMPLET-SPRZEGLA-HYUNDA-i-40-1-7-CRDI(4,256600,263599).aspx

41710-23000 työsylinteriä ei tuolta löydy, korapsilla on (http://www.koraps.com/shop/item.php?it_id=213396)








« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2017, 13:48:05 ip kirjoittanut kakoni »

kakoni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 20
    • Sähköposti
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2017, 13:44:46 ip »
Jatketaans vielä tähän. Ihan ei oma kytkin vielä mennyt hyväksi tällä jumpalla(nyt vaihdetty siis pääsylinteri, työsylinteri + kytkin) vaihteet vieläkin vähän jäykänlaiset.

Itänaapurin foorumeja googlaimella selvisi että siellä on vielä regulaattori joka (saattaa) vuotaa (https://hyundai-i40.ru/forum/showthread.php?t=194) ja että siihen saa korjausosan halvemmalla (https://docviewer.yandex.com/?url=ya-disk-public%3A%2F%2FSSBA9J%2BFWNgImkdohivblD7zrV20UiwxXq21uXbPCy0%3D&archive-path=%2F%2FHFR13-53-P010-VF_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_1.jpg&name=HFR13-53-P010-VF.rar%2F%2FHFR13-53-P010-VF_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_1.jpg&c=58a43e077e1e).

Alkuperäisen regulaattorin koodi 41690-3Z000, korjattuversio 41690-3Z000FFF  (maksaa n 30e), pitää tarkistaa päivämäärä että on ainakin lokakuu 5 2013.


kakoni

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 20
    • Sähköposti
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2017, 15:45:07 ip »
Jatkan vielä tätä saagaa. Paljastui että kaikki nämä ongelmat mistä kärsittiin (kytkin ottaa liian alhaalta kiinni, vaikea saada vaihteita paikalleen etc. Paljon samaa valitusta ulkomaan i40 foorumeilla) johtuivatkin kytkimen pääsylinteristä. Ja tarkalleen ottaen käytettävästä työntötangosta jolla itse sylinteri on kiinni kytkinpolkimessa.

Vian kimppuun pääsin tämän Hyundai Genesis foorumilta löytyneen videon avulla: https://www.youtube.com/watch?v=8da2tn4Miks

Ongelmaksi muodustui että mistä löytää sopiva työntötanko tuohon sylinteriin, kunnes paljastui että ix35:sessa/Kia sorennossa on lähes vastaavanlainen sylinteri, säädettävällä tangolla. Tässä kuvassa näkyy ylhäällä i40:sen orkkis ja alhaalla ix35:sen http://imgur.com/a/vbXw6

Tuota ix35:sen sylinteriä saa sopuhintaan korapsilta, 35.5usd (416052S000 osanumero) + postit.

Vaihdoin tänään tuon omaani ja tuntuma muuttui sellaiseksi kuin sen nyt pitääkin olla.

Eli summa summarum, jos kärsit vastaavista kytkin ongelmista, niin kannattaa lähteä tätä reittiä pitkin selvittämään, ennenkuin vaihtaa kytkinpakkaa/kaksoismassaa...

Temmmu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Sähköposti
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2018, 09:47:40 ap »
Kiitos vinkistä. Eilen lähti tilaukseen uusi pääsylinteri korapsilta. Posteineen n.52€.

Vaihdoitko koko sylinterin, vai ainoastaan työntötangon? Videolla vaihtavat koko sylinterin, mutta taitaisi olla aika paljon helpompi homma jos saisi vaihdettua pelkän työntötangon.

Mulla 155tkm ajetussa alkuperäisen työntötangon kiinnitysreikä on kulunut soikeaksi. Välystä on ehkä milli pari, mutta se näkyy polkimen päässä jo sentteinä. Nyt käynnistäessä vaihde päällä tuntui että kytkin ei enää irrota kokonaan . 

Jos oikein ymmärsin, niin työntötankoa jatkamalla polkimen pitäisi ottaa ylempää. Miten paljon jatkoit tangon mittaa entiseen verrattuna?

hautami

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2018, 17:20:48 ip »
Moi, uusi käyttäjä ilmoittautuu.
Tänne tuli myös käytetty i40 wagon diesel ja kytkin irroittaa todella alhaalla sekä hankala saada ykköstä välillä sisään.
Muuten kytkin toimii moitteitta.

Olen tilaamassa tuota käyttäjän Kakoni ohjeistamaa ix35:n sylinteriä/tankoa Korapsilta.
Oletteko vaihtaneet pelkän tangon vai koko setin?? Alla kysyttiin samaa mutta ei vielä vastausta.


pjönttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2018, 20:33:36 ip »
Moi, uusi käyttäjä tässäkin ja sama kytkinongelma. Kävisiköhän tuo tilaamanne ix35 pääsylinteri säädettävine tankoineen myös 1,6 GDI 135hv vm.2012 ?
Yritin tietoa löytää itsekin netin syövereistä mutta huono kielipää tuottaa hiukan ongelmia.   :o

Jatkan vielä tätä saagaa. Paljastui että kaikki nämä ongelmat mistä kärsittiin (kytkin ottaa liian alhaalta kiinni, vaikea saada vaihteita paikalleen etc. Paljon samaa valitusta ulkomaan i40 foorumeilla) johtuivatkin kytkimen pääsylinteristä. Ja tarkalleen ottaen käytettävästä työntötangosta jolla itse sylinteri on kiinni kytkinpolkimessa.



Tuota ix35:sen sylinteriä saa sopuhintaan korapsilta, 35.5usd (416052S000 osanumero) + postit.

Helmi

  • Club Member
  • Jr. Member
  • ***
  • Viestejä: 36
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2018, 13:32:42 ip »
Polkimen juuressa on kuminappula joka rajoittaa liikettä,poistamalla tuon voi kokeilla onko tangon jatkamisesta hyötyä. Vaihteet takkuaa! 2.0l
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2018, 15:14:51 ip kirjoittanut Helmi »

pjönttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2018, 18:03:51 ip »
Vaihdoin ix35 kytkimen pääsylinterin säädettävän tangon omaan i40 1.6 GDI sylinteriin, säädin tangon n.5mm alkuperäistä pitemmäksi. Siihen loppuivat kytkinongelmat ja sitä myötä vaihteiden takkuilut.
KIITOS PALJON hyvistä vinkeistä tässä ketjussa  :) :)

hautami

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2018, 19:01:55 ip »
Vaihdoin ix35 kytkimen pääsylinterin säädettävän tangon omaan i40 1.6 GDI sylinteriin, säädin tangon n.5mm alkuperäistä pitemmäksi. Siihen loppuivat kytkinongelmat ja sitä myötä vaihteiden takkuilut.
KIITOS PALJON hyvistä vinkeistä tässä ketjussa  :) :)

Hieno juttu!
Oma ix35:n sylinteri/tanko on tullattu ja odottaa postin kuljetusta. Vaihdatitko tangon korjaamolla vai vaihdoitko itse?

pjönttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: I40 kytkimen vaihto
« Vastaus #9 : Syyskuu 15, 2018, 18:57:06 ip »


Hieno juttu!
Oma ix35:n sylinteri/tanko on tullattu ja odottaa postin kuljetusta. Vaihdatitko tangon korjaamolla vai vaihdoitko itse?
[/quote]

Tangon vaihto onnistui ihan itse kotipihalla, eikä moottoritilan puolelta tarvinnut purkaa mitään kun pelkän tangon vaihtaa, eli vaihtotyö onnistui jalkotilassa. Hiukan joutuu epämukavaan asentoon itsensä vääntämään, mutta vaiva maksaa palkan.  :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2018, 19:01:12 ip kirjoittanut pjönttö »