Kirjoittaja Aihe: sonata NF ovenkahvat  (Luettu 1327 kertaa)

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 231
sonata NF ovenkahvat
« : Marraskuu 03, 2017, 20:49:24 ip »
Moi taasen. Tietääkö joku, miten ovat nuo Sonatan (2005-2010 eli NF/FL) ulkopuolisten ovenkahvojen keskipaneelit (korinväriset) kiinnitetyt? Puhumme nyt GLS -varustetason kahvoista, eli muovisista ja pinnoiltaan kromatuista, joissa on keskellä kaistale korinväriä. Itse arvelen, että jonkinlaiset mellosta, helposti ruostuvasta metallista tehdyt klipsit tai niitit niissä on, koska talvikautena tuo muovikromaus ottaa aina ruostetta pintaan, ja sieltä värikkään paneelin kiinnikkeistähän se ruostevesi tosiaan näyttäisi valuvan. Rätillä hangaten tai vahatessa nuo ruostejäljet lähtevät pois. No nyt sitten yksi noista paneeleista otti ja irtosi päästään, ja kai se pitää kiinnittää jotenkin uudelleen. En välittäisi murjoa tuota väkisin irti vain levittääkseni kontaktiliimaa pintoihin. Auttaisi paljonkin, jos tietäisi konstin, jolla nuo irtoavat, koska muuten pitää vain tyytyä sörkkimään summamutikassa liimaa siihen rakoseen, eikä tarttuvuudesta ole oikein takeita.

Nettikaupat ovat pullollaan erilaisia ovenkahvoja Sonataan ja moneen muuhunkin vastaavalla rakenteella toteutettuihin autoihin. En nyt välittäisi mitään uusia kahvoja ostella kuitenkaan, enkä edes romiksesta yhtä ainoata yksittäistä. Stanukahvathan Sonatassa ovat ihan yksivärisiä, korin väriin maalattuja.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 231
Vs: sonata NF ovenkahvat
« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2017, 18:34:01 ip »
Jäipä tuo keskipaneeli enemmin irrottelematta, kun en halunnut vasiten rikkoa sitä. Raotin sen sijaan irronnutta päätä, kiilasin paneelin pienellä ruuvarilla raolleen ja minirälläkällä ja pyöreäpäisellä jyrsintäkaralla varovasti tasoittelin paneelin alla olevaa NIITTIÄ, joka oli jotenkin päässyt rivahtamaan ja läsy irtoamaan. Tuo niittihän se tietenkin siellä ruostuilee. Sovitin paneelin pään työstön avulla kohdilleen, ettei ruosterötöset haittaa. Jarrukliinerillä ja paineilmalla paikat puhtaiksi, Pattexia (kontaktiliimaa) väliin molemmin puolin; kuivatus, ja siihenhän se asettui siististi. Nyt kun vielä liimaus kestäisi. Itse kahvaahan ei tietenkään ollut tarpeen irrottaa, se olisikin taas asteen työläämpää.

Näin eräänä päivänä yhdessä FL -Sonatassa korinvärisen kahvan, jossa puolestaan oli kromattu keskipaneeli(!). Eli monella trimmillä tuntuu olevan kahvoja.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 231
Vs: sonata NF ovenkahvat
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2018, 18:27:37 ip »
Ja onpa kestänyt pattexi -liimaus nyt jo yli puoli vuotta virheettömästi, välissähän oli talvikausi. Kohta pitää ehkä tehdä samalla tavoin muitakin kahvojen paneleita.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 231
Vs: sonata NF ovenkahvat
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2020, 18:58:08 ip »
Tänään sain inspiksen tehdä ovenkahvoja vähän lisää, kun alkoivat nuo paneelit muistakin irvistellä. Takaovien kahvat: tulppa auki oven sisäpuolelta ulkoreunasta, 15 cm varsi ja 8 mm hylsy. Avataan kahvan takapalan (se osa, joka ei liiku kahvaa nostettaessa) pultti näin, irrotetaan takapala huolellisesti (siinä on pientä koukkua jos jonkinlaista, mutta varotaan, ettei pultti putoa oven syvyyksiin). Sitten vaan tanakalla otteella vedetään kahvaa taaksepäin, ja johan irtoaa. Työpöydän äärellä tutkitaan sitten kaikessa rauhassa. Tulin itse huomaamaan, että aiemmin luulemani "niitti" onkin huonolaatuisesta raudasta (ruostuvaa) valmistettu holkkimutteri, jonka päätylaippa on ilmeisesti liimattu kiinni väripaneelin takapintaan ja kahvan takapuolelta ruuvattu ruuvilla kahvan läpi. Rapistuminen alkaa, kun holkki ruostuu irti muovipaneelista ja ruosterippeet jättävät paneelin koholle. Ruuvi tietenkin on kuin yhtä puuta holkkinsa kanssa, joten siististi ruuvi avaamalla homma ei hoidu (hoituiskin!) Muovipaneeli vedetään esim. meisselillä avittaen varovasti irti kahvasta, se on kaksipuolisella teipillä liimattu kahvaan ja päästään se on vain painettu kahvan koloon.

Minä minirälläköin nuo holkin jämät ruuveineen pois, myös väripaneelin takasivulta; puhdistin asetonilla sekä paneelin takapinnan että kahvan rungon ja liimasin osat  kontaktiliimalla yhteen. Tätä ennen putsasin maalikliinerillä kaikki ruostejäänteen kahvan kromauksista sekä paneelin reunoilta. Sanonpahan vain, jotta hyi mikä rakennelma. Jos vain tuo holkki olisi kunnon (=ruostumatonta) ainetta, ei tällaiseen remonttiin olisi koskaan edes tarvetta. Onneksi lopputuloksesta tuli aivan tiptop ja moitteeton. Onpa tuo kontaktiliima vielä osoittanut kestävyytensäkin, vrt. aiemmat kirjoitukseni.

Vielä pitää etuovien kahvat tehdä, jotta tulee kaikista siistit. Kuskin oven lukko aiheuttanee vähän erityispiirteitä purkuun, mutta muuten pitäisi olla samanlaista kuin takaovissakin. Kiinnitysruuvi vain on vinommassa asennossa. Holkkiviritys, jollaisen näkee joissain youtube -videoissa tuon ruuvin irrottamiseen, on ihan fiksu. Tänään ei itselläni sattunut olemaan sopivaa holkkia, mutta etuosia varten voisi harkita sellaisen valmistamista.