Tänään tyhjennettiin järjestelmä huollossa. Kone ilmoitti saaduksi kylmäainemääräksi 400 g. Tehdasmanuaali ilmoittaa US-versiolle 550 +- 25 g, menee varmaan määrän puolesta yksiin euroversion kanssa. Korjaamon setä etsiskeli pyynnöstäni vihreitä o-renkaita lauhduttimen korkea- ja matalapaineliittimille ja sainkin oikeat. Sitten asentamaan Nissensiä. Muuten kaikki sujui kuin oppikirjassa, mutta lauhduttimesta puuttuivat vaahtomuovisuikaleet, jotka tulevat syylaria vasten (=ihan virattomat, vaikeuttavat asennusta), joten jätin ne pois. Alakiinnikkeet istuivat OK, mutta yläkiinnikkeet olivat niin poissa linjasta (kylläkin oikealla korkeudella), ettei pulttien asennuksesta tullut mitään. Kiinnikkeiden taivuttelu olisi toisella puolella ehkä vähän auttanut, mutta aika tanakkaa alumiinia/ terästä/ duralumiinia? (n.2 mm) kun olivat, jätin tekemättä, ettei päätyhitsi repeä. Toisella puolella taivuttelukaan ei olisi riittänyt. Helppo ja aivan pätevä ratkaisu oli kiinnittää ylemmät kiinnikkeet rei'istään nippusiteillä.
Korkea-ja matalapaineliitinten asennus oli oma lukunsa. Piti asentaa vaarnaruuvit lauhduttimen liitinrunkoon. Nämä tulivat osan mukana. Pähkäilyä, kumminka päin, kun kierreosat olivat eri mittaiset. Samoin oli tarkasteltava, että lopuksi mutteri ottaa liittimen lattaan pitävästi ja painaa sitä voimalla, eli että kierreosa riittää ja että kierrettä on myös alemmassa tasossa tarpeeksi. Korkeapainepuolella voi paine olla 20-30 baaria, joten heikot kierteet voivat korkata! Kaksi mutteria kierrettynä lukkoon vaarnaruuvin päähän, ja saikin lopulta puuvit hinuteltua oikeille korkeuksille. Sitten liittimet kiinni: o-renkaat ensin vaihtoon. Vähän konstikkaat, mutta paljain sormin onnistuin. Korjaamolta sanottiin, että silikonivaseliini käy voiteeksi; siispä sipaisu ATEa ja liittimet pohjaan sekä mutterit kiinni. Nyt huomasi, että korkeapainelinjan täyttöventtiili on hattuineen tosi lähellä ylävesiletkun juurta. Liitinrunko on siis eri asennossa kuin aiemmin, eikä sen vääntely tule mitenkään kysymykseen, koska putket ovat varmaan silloin entiset. No, kai tuosta täyttö ja tyhjennys onnistuu, onhan se liitin aika solakka ja pienikokoinen.
Nyt vaan odotellaan täyttöä parin päivän päästä. Kun systeemi on tyhjä, ei kompurakaan lähde käyntiin. Alkumatkasta korjaamolta omalle korjauspaikalle tosin ilmastoinnin kytkimeen ilmestyi kerran merkkivalo, mutta näppäsin sen vain pois. Asennettaessa ja H-liitintä avattaessa sihahti vielä aika komeasti. Lämpökö tuon lie saanut aikaan, mutta minä poika pötkin etäämmälle autosta niin kauan kuin sihinä jatkui. Ehkä viitisen sekuntia.
Onhan tuo melko taiteilua tuo asennus syylärin takaa, mutta eipähän tarvitse ottaa puskuria irti, mikä olisi vielä monimutkaisempaa. Toivotaan nyt, että vanhat tehot löytyvät takaisin ilmastointiin, eikä mikään paikka vuoda. Pikku pettymys olivat noiden lauhduttimen kiinnikkeiden ja liitäntöjen mittaheitot kyllä, mutta jos vaan pelaa, niin OK, ja halvallahan toki sainkin. Asennus olisi mennyt paljon nopeammin mittatarkkaa osaa käyttäen: nyt taisi hommaan humahtaa 2,5 tuntia. Siihen sisältyi kyllä vanhojen kennon lamellien siivousta puskurin takaa. Vanhasta kennosta oli irronnut lamelleja tosiaan melkeinpä kolmannes pinta-alasta ja vielä alin kerros lamelleja ja pohja"rima". Ihme ettei enempiä kylmäaineita ollut maailmaan vuotanut.