Kirjoittaja Aihe: Uusi i30  (Luettu 2687 kertaa)

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Uusi i30
« : Syyskuu 04, 2016, 08:57:39 ap »
Aloitetaanpa tähän kokonaan uudesta i30-mallista kertova ketju. Malli julkistetaan viikon sisällä.
Tässä (video) Peter Schreyerin mietteitä mallista:
https://www.youtube.com/watch?v=7ghQMlYTlxc

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2016, 20:25:46 ip kirjoittanut Moterni Jaska »

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43

ristoe

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 323
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
Vs: Uusi i30
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2016, 22:17:24 ip »
Uusi isompi turbokone kiinnostaa, se pieni ollut liian pieni.

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 108
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Vs: Uusi i30
« Vastaus #4 : Syyskuu 08, 2016, 09:10:22 ap »
Varustelu, hinta ja melu kun selviää, niin näkee kannattaako K vaihtaa takaisin H-alkuiseen ::)
Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Uusi i30
« Vastaus #5 : Syyskuu 08, 2016, 16:03:25 ip »
Suurlujuusteräksien lisääntynyt käyttö tekee autoista perustaltaan meluisia. Koska teräs on normaalia lujempaa, voidaan käyttää ohuempaa ainepaksuutta, ja näin säästää painossa. Mutta ohut pelti käyttäytyy kuin rummun kalvo, se värähtelee, ja melua syntyy.
Uudessa i30:ssakin on jälleen lisätty lujien terästen käyttöä, ja saatu painoa alaspäin. Tätähän voi kompensoida lisäämällä äänieristeitä sopiviin kohtiin, mutta äänieristäminen ensinnäkin maksaa, ja toisekseen eristeiden on oltava painavia jotta toimisivat, eli paino lisääntyy. Nykyään näiden ei-premiumautojen melutaso ei olekaan mitenkään alhainen verrattuna vaikkapa 90-luvun autojen tasoon. Tosin jotkin automallit esimerkiksi Fordilla ovat jopa 200 kg painavampia kuin saman luokan kilpailijansa, eli niissä on vielä "vanhanaikaista" rautaa riitämiin "tappamaan" värähtelyt ja pitämään siten melutason kurissa. Valitettavasti painolla on vaikutuksensa auton kulutukseen/päästöihin ja suorituskykyyn, ja alustan osatkin altistuvat ylimääräiselle rasitukselle. 

Hyundain hinta on hiljalleen uusien mallien lanseerausten myötä noussut eurooppalaisten kilpailijoiden tasolle, mikä on itsestään selvää kun auton kehitys- ja testaustyö tehdään Euroopassa, sekä moottorien että autojen tuotanto tapahtuu Euroopassa ja käytetään eurooppalaisia alihankintaosia. Olisi toivottavaa että myöskään melutaso ei nousisi yli kilpailijoitten keskiarvon. Tehtaan lanseerausteksteissä on kehuttu i30:n parantuneita ajo-ominaisuuksia ja ohjausta, mutta melun torjunnasta ei ole mitään mainintaa.

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Uusi i30
« Vastaus #6 : Tammikuu 25, 2017, 08:08:34 ap »
Moottori-lehti on jo koeajanut uuden i30:n - Espanjassa (?)
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-maukkaasti-hoystetty-hyundai-i30/

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 108
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Vs: Uusi i30
« Vastaus #7 : Tammikuu 25, 2017, 19:15:15 ip »
Joo, vielä kun saisivat kerrottua Suomen hinnat ja varustelut...
Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Uusi i30
« Vastaus #8 : Tammikuu 26, 2017, 15:28:24 ip »
Toinen koeajoraportti. Rengasmelua ei Hyundai ole saanut kitkettyä pois. Koen oman i30:ni takapenkin suhteen aika tilavaksi; olisiko uusi malli siltä osin pienempi ? http://teknavi.fi/autot/koeajossa-hyundain-haaste-golfille-tasaisen-varma-suorittaja

Huihai40

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 108
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Vs: Uusi i30
« Vastaus #9 : Tammikuu 26, 2017, 18:33:13 ip »
Harmi  :-[
Onko Optima 14- sitten konsernin ainoa hiljainen auto? Kukaan ajanut uudella i40'sellä? Oma Optima 15 oli huima hiljennys cee'distä ja i40sestä.
Kia Optima 1,7CRDi-100kW 6AT Business '15
(ex: Kia cee'd TX 1,6GDi-DCT '13)
(ex: i40cw 1,7CRDi-100kW 6AT Style '12)

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Uusi i30
« Vastaus #11 : Maaliskuu 27, 2017, 14:34:10 ip »
Hyundai.fi -sivustolle on ilmestynyt uusi i30, ensiksi siis 5-ovisena.  Hinnat alkaen malli, turboton 1.4 Classic, maksaa 19 390 eur. 1.0 Turbon hinnat alkavat 22 990 eurosta, ja 1.4 Turbon puolestaan 24 390 eurosta.  1.4 Turbon saa myös kaksoiskytkinvaihteisena (7DCT), hintalisä 2000 eur. 1.6-litraisen dieselmallin alkaen-hinta (Classic) on 21 390 eur,  Comfort-varustelun lisähinta on 3000 eur, kuten bensamalleissakin. Sama porras on Comfortista Styleen.  Kaksoiskytkinvaihteiston lisähinta dieselissä on 2500 eur.
Täältä kaikki löytyy:
https://www.hyundai.fi/mallisto/i30-5d/

ristoe

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 323
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
Vs: Uusi i30
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2017, 19:55:13 ip »
En ihan ymmärrä miksi tolle vanhalle 1.4koneelle on tehty oma Classic varustelu, 1.0turbo näyttää turhan kalliilta.. etenkin kun siinä vielä pienemmät päästöt.

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Uusi i30
« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2017, 10:27:07 ap »

Moterni Jaska

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Uusi i30
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2017, 15:38:56 ip »
Kesäkuun loppupuolen Tekniikan Maailmassa oli uuden i30:n (1,4 T-GTDI 7DCT Style) koeajo. Luin sitä rinnan edellisen mallin TM-koeajon (TM 11/2012) kanssa. Tyylillisesti erinäköiset auto, mutta jäin miettimään, onko tuo auto muuttunut kovinkaan paljon paremmaksi ? Toki varusteluversio, rengastus ja voimalinja noissa olivat erilaiset, mutta kuitenkin...  Se nyt oli kuitenkin selvää, että sisätilojen koossa ei ole edistytty, pikemminkin päinvastoin. Melutaso uudessa oli hiukan pienempi (toki häiritsevä) vaikka alla olivat 45-sarjan renkaat. Kannattanee valita korkeaprofiilisemmat renkaat, se oli TM:nkin suositus. Kaksoiskytkin-vaihteisto ilmeisesti painaa, koska auto oli punnituksessa painavampi kuin edeltävä dieselmalli manuaalivaihteistossa. Jousitusta edeltävässä mallissa kehuttiin, uudessa sen sanottiin olevan "kovan oloinen", mutta silti auto kallistelee kurveissa. Ehkä korkeampi rengasprofiili auttaisi kovuuteenkin?  Myös kulutus oli korkean puoleinen. Auto oli huippuvarusteltu, ja hintakin sitten lähellä 31 000 eur.  Edeltävä malli oli Saksassa hyvin suosittu, välillä jopa Octavian jälkeen "myydyin ulkomainen". Nyt olen yrittänyt etsiä uutta i30-mallia Saksan myyntitilastoista, mutta vielä ei ole näkynyt top 50-listalla. Olikohan ulkonäön "tavanomaistaminen" sittenkin virhe?