Kirjoittaja Aihe: Sonata NF led päivävalot  (Luettu 1971 kertaa)

jarik

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Sonata NF led päivävalot
« : Lokakuu 11, 2015, 21:23:01 ip »
Tuli rakenneltua led-päivävalot autoon.
Kirjotan tähän vähän miten asennuksen tein ja linkin takana kuvat, jos joku haluaa toteuttaa tällä kytkennällä päivävalot myös.
Jos tää on enemmän rakentelua kuin Sonataa, saa siirtää tietenkin.

Tarvittavia tarvikkeita:
LED-päivävalot. Sen takia led, jotta virrankulutus on mahollisimman pientä, koska virtaa ei oteta suoraan akusta.
Rele, jonka tarvii olla mallia vaihtorele, eli siinä on jatkuvasti virta navassa 87A ja heräte kytkee 87-navan virralliseksi.
Johtoa, abikoliittimiä, kutistesukkaa, rosvoliittimiä kaksi.

Sulakerasian takaa irrotetaan liitin.
https://www.dropbox.com/s/8rh84r2n27mza33/20151011_140448.jpg?dl=0

Liittimen ohuemmasta sinisestä johdosta (napa yksi) otetaan rosvolla virtaa releen 30-napaan, eli jatkuva virta.
https://www.dropbox.com/s/ojsgjrqk8dkcemu/20151011_140508.jpg?dl=0
Tähän tulee virta, kun sytytysvirta on päällä.

Releen 85-napaan, eli heräte, otetaan jonkun katkaisijan takaa liittimestä sinisestä johdosta, eli katkaisijan taustavalo. Itse taisin ottaa lampunpesurin katkaisimen takaa. Tähän tulee virta, kun parkit käännetään päälle. Mutta siinä ei ole virtaa, kun valokatkaisija on off-asennossa, vaikka drl-systeemi kytkeekin parkit ja lähivalot kun auto on käynnistynyt. Näihin pääsee helposti käsiksi siis kojetaulun sivusta, mistä kautta on tarkotettu vaihtaa sulakkeita.
https://www.dropbox.com/s/bmv3or2l12lga4v/20151011_140525.jpg?dl=0

Led-päivävalojen virtajohdon, eli releen napa 87A, saa vietyä läpi samasta kumista, mistä menee konepellin avausvaijeri.
https://www.dropbox.com/s/ymiy38qb2m53sut/20151011_143325.jpg?dl=0
Kytkinpolkimen vasemmalta puolelta.

Johto tulee helppoon paikkaan konehuoneessa ja yltää hyvin vetämään käsin. Jarrutehostimen vasemmalle puolelle, eli lokasuojan ja tehostimen väliin.
https://www.dropbox.com/s/cvy6xs4sl11hs5i/20151011_143350.jpg?dl=0

Releen maa, napa 86, voi helposti vetästä kojetaulun kiinnityspultin alle.
https://www.dropbox.com/s/88e8z00uaagfczv/20151011_155408.jpg?dl=0

Sitten led-päivävalot asennetaan sopivaan paikkaan ja kytketään niiden plussat tulipellistä läpi tulevaan johtoon ja ledien miinukset runkoon.
https://www.dropbox.com/s/zthjg2ougnjmz9a/p%C3%A4iv%C3%A4valot.jpg?dl=0

Konehuoneesta pitää irrottaa DRL-sulake, muistaakseni sulake nro 5, jotta DRL-systeemi ei sytytä lähivaloja.
Tällä kytkennällä saa valokatkasijan OFF-asennossa toimivat päivävalot (eli vanhalta nimeltään huomiovalot), kun sytkävirta on päällä ja parkitkin tulee mukaan kun auto käynnistyy.
Parkkiasennossa päivävalot sammuu koska mittarivalot syttyy ja parkit tietenkin palaa.
ON-asennossa lähi/kaukovalot normaalisti.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2015, 21:26:55 ip kirjoittanut jarik »
ex Hyundai Sonata 2,4 GL vm 2006
Fiat Bravo 1,9 D vm 2008

kasko

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2015, 21:27:05 ip »
Osaako joku kertoa mikä vei jarruvaloista virran sonata -04 manuaali ollut uudesta asti minulla eikä ole tehty koskaan mitää "omia" kytkentöjä
luultavasti on ollut jo toimimaton jonkin aikaa nyt pimeällä asian hoksasin ja jännittää ajella liikenteessä ilman jarruvaloja
juuri nyt kun rupiset takalokarin kaaret on korjattu alkaa sähköviat ............
on yritetty asia korjata uudella valokytkimellä josta ei ollut apua muut valot toimii kyllä lisä ja varsinaiset jarruvalot ei
onko joku sulake vika vai pahempaa... jos vie uudella johdolla virtaa taakse tuleeko muita ongelmia
sulakkeita on tutkittu mutta niistäkään ei saa selvää irroittamatta  vetokoukun johto on ittoitettu johtosarjasta ilman vaikutusta


jarik

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Muutetaampa kytkentää siten, että:
* Jätetään konehuoneeseen DRL-sulake paikalleen, sitä tarvitaan eräässä toisessa toiminnossa päivävalojen lisäksi.
* Samasta liittimestä, mistä rosvotaan sinisestä johdosta releelle jatkuva virta, irrotetaan MUSTA/ORANSSI -johto (johto 11) ja teipataan sen pää ja sidotaan kiinni siten ettei se pääse heilumaan irrallaan. Liittimestä aukeaa lukko pienenpienellä meisselillä ja sen jälkeen samalla meisselillä avataan johdon lukitus ja vedetään johto liittimestä pois.

Johdossa on jatkuvasti 12 volttia vaikka auto olisi sammuksissa ja ovet lukossa ja virta avain taskussa.
Tämän johdon irrottamalla saattaisi myös teillä joillakin ollut lähivalojen päällejäämisongelma poistua, tosin ne ei sitten pala enää valokatkaisijan off-asennossa.
Jos ei halua asentaa varsinaisia päivävaloja ja haluaa että lähivalot toimii myös off-asennossa ja varmasti sammuu kun auto sammuu, niin voi tehdä siten, että katkaisee tämän johdon ja laittaa releen väliin, jolle otetaan heräte esim tuosta sinisestä johdosta johon tulee virta vasta kun sytkävirta on päällä.
ex Hyundai Sonata 2,4 GL vm 2006
Fiat Bravo 1,9 D vm 2008

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 195
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2016, 15:49:18 ip »
Ajovalojen päällejäämisongelmaa siis minulla, siitä on toinen topikki olemassa. Sattuipa silmään sitten tämäkin aihe. Olen koettanut nyt edetä asiassa poistamalla DRL-sulakkeen konehuoneen rasiasta, eli n:o 5 ja potkua 15 A. Valot alkavat toimia odotetusti, eli eivät jää päälle ja OFF -asennossa ei pala lähivalo. Tosin samalle sulakkeelle on myös hälyn sireeni, joten sekin menee mykäksi samalla.

Kysymys kuuluu: miksi kojelaudan rasiaan menee tuo "kestovirta" musta/oranssi johdolla plugin I/P-K (kuvissa irrotettuna) napaan 11? Mihin kestovirtaa tarvitaan? Ekana tulisi mieleen keskuslukko tai häly. Mitä siis menee mykäksi jos tuon kestovirran eliminoi? Voiko tällöin siis laittaa sulakkeen 5 konehuoneen puolelle takaisin, eli minkälaista DRL -toimintaa on odotettavissa?

Sähköistä sekaisin oleva luxus

jarik

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2016, 22:00:26 ip »
Ilmeisesti on niin, että toiminnot laitetaan pois päältä katkaisemalla maata. Kun normaalisti on totuttu katkaisemaan toiminnolta virta plussan puolelta.

DRL-sulakkeen voi laittaa em. johdon irrottamisen jälkeen takaisin. Häly "osaa" taas huutaa, mutta drl ei sytytä sitten enää lähivaloja.
ex Hyundai Sonata 2,4 GL vm 2006
Fiat Bravo 1,9 D vm 2008

jarik

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 242
  • Sukupuoli: Mies
    • Sähköposti
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2016, 22:01:53 ip »
Osaako joku kertoa mikä vei jarruvaloista virran sonata -04 manuaali ollut uudesta asti minulla eikä ole tehty koskaan mitää "omia" kytkentöjä
luultavasti on ollut jo toimimaton jonkin aikaa nyt pimeällä asian hoksasin ja jännittää ajella liikenteessä ilman jarruvaloja
juuri nyt kun rupiset takalokarin kaaret on korjattu alkaa sähköviat ............
on yritetty asia korjata uudella valokytkimellä josta ei ollut apua muut valot toimii kyllä lisä ja varsinaiset jarruvalot ei
onko joku sulake vika vai pahempaa... jos vie uudella johdolla virtaa taakse tuleeko muita ongelmia
sulakkeita on tutkittu mutta niistäkään ei saa selvää irroittamatta  vetokoukun johto on ittoitettu johtosarjasta ilman vaikutusta

Korjasit kaaria, eli hitsasit? Ettei vaan lämpö olisi polttanut johtosarjaa, joka kulkee todennäköisesti taakse lokasuojien yli.
ex Hyundai Sonata 2,4 GL vm 2006
Fiat Bravo 1,9 D vm 2008

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 195
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #6 : Lokakuu 22, 2016, 18:52:00 ip »
Ilmeisesti on niin, että toiminnot laitetaan pois päältä katkaisemalla maata. Kun normaalisti on totuttu katkaisemaan toiminnolta virta plussan puolelta.

DRL-sulakkeen voi laittaa em. johdon irrottamisen jälkeen takaisin. Häly "osaa" taas huutaa, mutta drl ei sytytä sitten enää lähivaloja.

Ajattelin ite, että kestovirta olisi juuri päivävaloja varten, jotka sulakeboksin DRL -rele sitten joko kytkee päälle tai pois. Heräte releelle taitaa tulla laturilta, ei syttyvirralta. Eli kun kone pärähtää käyntiin ja laturilta alkaa tulla virtaa, vetää rele kiinni ja päivävalot palaa. Jos piuha pannaan poikki, ei DRL syty kun ei tule virtaa, mutta sen sulakkeen (5) paikallaollessa hälyn sireeni toimisi. ON-asennon ajovalot on kytketty erikautta, mutta myös ON -asennossa valot jäävät päälle, kun virran katkaisee, jos DRL-rele pysyy (viallisena) kiinni. ON-asennon ajovalojen maaton "varmistaa" siis viallinen DRL-rele?

Hyvä idea tuo ylimääräisen releen kytkentä välille, ehkä joskus teen senkin. Vaikka nuo alkuperäiset DRL:t nyt ovatkin jotenkin ihan turhat, mitään tehoalennusta niissä ei mielestäni ole ja valot vain asettuvat hitusen alasuuntaukseen kytkettyinä. Toiminta ilman DRL:ää on ihan yhtä kätevä käytännössä (kun pitää valot ON, valomuisti pelaa). Hitto kun saisikin viriteltyä jotkut hienot LED -nauhat ajovaloumpioihin, niin tekisin tuon jarik:n päivävalokytkennän. Kiitoksia joka tapauksessa avuista!

Tehtaan korjausmanuaalissa (Hyundai Inc. Alabama, USA) on virhe tuossa sisäpuolen sulakerasian töpselöinnin koodeissa. Kuva, jonka jarik esittää ja jossa plugi on irrotettuna, on nimenomaan I/P-K eikä I/P-L, kuten manuskan piirros väittää. Sitä ylempi on -L. Manuskan valokuvissa liittimet on merkitty oikein. Jos nyt jotakuta sattuisi kiinnostamaan.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 195
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2017, 15:11:58 ip »
Tuolla "Sonatan valot jäävät päälle" -thredissä on hehkutustani siitä, miten päällejäävien lähivalojen ongelma ratkeaa päivävaloyksikkö deaktivoimalla ja led -päivävalot asentamalla. Todettakoon, että kytkennät ovat täysin toimivia, mutta ken haluaa nämä tällä tavoin asentaa, suosittelen kuitenkin kytkennän koestusta etukäteen ensin akulla, jotta jokainen napa olisi oikein kytketty. Eli kertauksen vuoksi: releen napa 30= sytytysvirta, otetaan ryöstäjällä sulakerasian plugin OHUESTA sinisestä johdosta. Napa 87A=ledien plus-johto, napa 87=ohjausvirran ulosotto (tämä jää käyttämättä, mutta on "kuumana" suojattava eikä siis kytketä mihinkään). Napa 85=ohjausvirta; se ryöstetään katkaisimen valaistuksesta (joka ei toimi, kun valokatkaisin on OFF -asennossa). Napa 86=releen maa: se kiepaistaan (tietty tukevasti) johonkin korista kontaktiin saavaan liitäntään. Musta-oranssi johdin plugin navasta 11 katkaistaan ja suojataan, se on "kuuma" johto eli kestovirta, ja sen katkaisemalla auton oma päivävaloyksikkö deaktivoituu. Ehkä lisäisin vielä linjasulakkeen n. 10 A tuohon navan 30 tuloon; se on itselläkin tosin vielä tekemättä. Jos liitännät tekee huolellisesti, on sulake vähän tuollaista varmuuden maksimointia.

Jos aiot tämän Sonataan räätälöidyn kytkennän tehdä, tutustu huolella jarik:n ansiokkaisiin ohjeisiin! Ja selvitä itsellesi jalkatilan sulakerasian plugit ja niiden navat, mielellään testaa ennen asennusta. Itse kytkentöjen ajan akku irti!

Jos piuhan läpimeno tuottaa konepellin avausvaijerin läpiviennin kautta ongelmaa, tässä itse käyttämäni ratkaisu: ota ohutta hitsilankaa tai muuta ohutta teräslankaa. Kiepitä sitä johtimen ympärille tiukasti tuollaiset 3-5 cm. Muotoile niin ohueksi kuin saat. Laita langan päähän ohut pilli, esim. CRC -pullon ruiskupilli. Työnnä ja taiteile tämä pilli JALKATILASTA päin ensimmäisenä läpivientikumin ohi: huomaat, milloin se on mennyt. Työnnä nyt lankaa pillistä sisään, ja kun sitä on mennyt riittävästi, vedä sitä konetilan puolelta pihdeillä. Auta sormella painaen kytkimen putkien alta, jottei lanka juutu. Lopulta vedät voimakkaammin, ja kieputetun langan pitäisi vetää johdin pilleineen päivineen läpivientikumin sisältä päivänvaloon. Ehkä auttaa, jos voitelet johtimen ulkopinnan kevyesti rasvalla. Minulla oli tuo läpivienti tosi tiukka. Toisinpäin on ihan turha yrittää: läpivientikumi kun on suppilomainen, ja kaikki vedettävä jää taatusti siihen suppilon kärkeen ruttaamaan. Niin ja tuo läpivienti on konehuoneen puolelta sitten paikassa, jonne ei päiväkään paista. Jalkatilan puolelta sentään vähän näkee esim. otsalampun avulla.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 195
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2017, 17:39:20 ip »
Motonetista löytyi pari Taiwanissa tehtyjä DRL -LED -valoja, jotka ovat E- ja RL87-hyväksytyt päivävalokäyttöön. Nämä asensin sumuvalojen viereisen panelin paikalle, kunhan ensin poistin panelit. Tämän pyöreän neliledisen valoumpion syväys oli aika hyväksyttävä, ja asennusraudoin sen sai aika mukavasti menemään paneelin tilaan. Valaisimien laatu oli päällisin puolin erinomaisen hyvä, umpio on aluvalua ja kaikki tiptop. Tuo koristepaneeli itsessään vain ei ollut yhtään helppo irrottaa: se on kiinnitetty takaapäin tiukanpuoleisilla klipsuilla. Kun en koko puskuria viitsinyt ruveta irrottamaan, päätin rälläköidä minirälläkällä panelit palasiksi ja sitten repiä irti. Tässäkin harjoitus tekee mestarin.

Asennusraudat kiinni puskuriin ja karkea suuntaus. Näissähän ei mitään kohdevaloa synnykään, mutta jotain tiettyjä valosektoreita asetuksen täyttömääräys kuitenkin edellyttää. Käytännössä selviää, kun tsiigailee valoja matkan päästä ja vähän viistosta. Puuttuvaa panelia markkeeraamaan leikkelin kumilevystä sopivan palasen. Vielä koristerenkaat umpion päälle, niin vot. Virrat otin ryöstelemällä jo asennetuista LED -valolistoista, jotka siis ovat umpioon liimatut. Jatkossa riittää vielä askaretta, kun siistii ja yksinkertaistaa sähkövetoja. Niin ja tämä kaikki siis jarik:n esittämällä kytkennällä toteutettuna. Nyt tuon valosetin mukana tuli kaikki releet ja ohjaimet, mutta minkäs teet kun ei sopivia valoja löydy muuten, ei sitten millään. Nettikauppojenkin tarjonnat ovat joko mittojen puolesta epäsopivia tai sitten E -hyväksymättömiä. Näin jälkeenpäin ajatellen itse tehdyt kytkennät olisivat olleetkin oikein hyvä budjettiratkaisu, mutta ongelma tulee eteen sopivien valaisimien löytämisessä. Tällöin paketeissa tulee mukana kaikki mahdollinen, ja valitettavasti tämä myös näkyy hinnassa. Jos alkuperäisten led -valolistojen teho olisi ollut riittävä ja ne olisivat olleet E -hyväksytyt, olisivat päivävalojen kustannukset olleet alle viidenkympin luokkaa kaikkine tarpeineen, itse tehtyinä.

Nyt, kun päivävalot on asennettu ihan sumuvalojen viereen, peittävät ne niiden sisäreunaa ehkä sentin verran. Sumuvalojen valokuvioon tämä ei vaikuta mitenkään. Jos katsuri myöhemmin vaatii asennusta muutettavan, pitää puskurista, valojen sisälaidalta, rälläköidä sellainen sentin max. 15 mm siivu, jotta valot saadaan vähän siirtymään. Ja taas kosmetiikkapaneelit tekoon, vanhat eivät varmaan enää sovi paikalleen.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 195
Vs: Sonata NF led päivävalot
« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2017, 18:23:37 ip »
Tein tänään päivävaloihin vähän päivitystä. Poistin LED -listat ajovalojen päältä, koska ne a) eivät kelpaa päivävaloiksi tehojensa puolesta ja b) ovat E-hyväksymättömät. Tietysti vähän blingiä meni nyt saman tien pois, kun vaihdoin myös pysäköintivalojen polttimot tavallisiin hehku-5W lasikantoihin. Ovatpahan ainakin lailliset.

Yksinkertaistin ja varmistin vähän johdotusten liitoksia, viimeistelin kauttavetoja ja tein kiinnityksiä ja hankaussuojia. Releen kuumalle tulojohdolle (napaan 30, sytytysvirralta) laitoin väliin sulakerasian 10A ATO-MIDI -lattasulakkeelle, ja se majailee siellä samassa poterossa releen ja kojetaulun sulakerasian kanssa.

Lähivalojen polttimot vaihtuivat myös samalla uusiin syksyä ajatellen. Osram Night Breaker Unlimited 110%  on minulla ollut mallina jo kauan käytössä, kestoikä jatkuvalla ajovalojen käytöllä (talviaikana) ja sytyttelyllä ja sammuttelulla tyydyttävät nelisen kuukautta. Kesäkäytössä yleensä olleet pitkäikäisempiä. Valotehon (näkemän) kasvu normipolttimoihin nähden on hyvin havaittava. Nyt DRL-valojen myötä voisi odottaa noidenkin käyttöiän vielä kasvavan.