Kirjoittaja Aihe: Huyndai Santa Fe:n käyntihäiriö  (Luettu 3105 kertaa)

jkarteva

• Newbie
  • *
Huyndai Santa Fe:n käyntihäiriö
« : Elokuu 17, 2015, 20:04:05 ip »
Auto: Huyndai Santa Fe 2,4 4x4  vm 2003; ajettu 275 000km.

Homma meni siis näin: kesken ajon, ilman mitään ennakkovaroitusta käynti hävisi hetkeksi. Käynti palasi normaaliksi samantien ja homma pelasi täysin normaalisti noin 40km. Tuon jälkeen alkoi meno hyytyä toistuvasti eikä kierrokset enää pysyneet. Välillä veto palasi suht normaaliksi. Lopuksi hyytyi kokonaan eikä enää suostunut käynnistymään. Pellin alta hönkäisi normaalia lämpimämmin (pakosarja?) vaikka moottorin lämpömittari ei epänormaalia näyttänytkään. Hinurilla kotiin... Auton jäähdyttyä käynnistyi nätisti ja kävi tyhjäkäynnillä aivan normaalisti. Kierrosta ei kuitenkaan edelleenkään ottanut. Mikähän ruoja voisi olla vialla? Bensapumppu? Kaasuläpän asentotunnistin? Jokin sytytyspuolen juttu? Putkesta ei tule ylenpalttisesti savua eikä muutakaan ylimääräistä...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2015, 20:19:12 ip kirjoittanut jkarteva »

ristoe

• Club Member
  • Hero Member
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
Vs: Huyndai Santa Fe:n käyntihäiriö
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2015, 22:17:06 ip »
vikakoodit tsekattu?

jkarteva

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2015, 07:44:16 ap »
Vikakoodeissa ei mitään.

jkarteva

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2015, 13:12:48 ip »
No niin, selvisihän se sitten. Olen vuosien varrella haukkunut useaan otteeseen kaiken maailman keskustelupalstat (suomi24, jne...)
Täältä en nyt saanut vielä apua mutta yksi Hyundaihin liittyvä foorumi auttoi. Sieltä paljastui, että autossani on kaksi katalysaattoripönttöä.
Kun sanoin tämän korjaajalleni, alkoi asia selvitä. Etumainen pönttö oli poikinut asukkaansa jälkimmäiseen tukkien sen lähes täysin.

Kiitokset kuitenkin tämänkin foorumin väelle; näköjään tarinani oli kerännyt aika monta lukukertaa...

ristoe

• Club Member
  • Hero Member
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2015, 17:58:01 ip »
eikö kattien välissä ollut lambdaa? olisi luullut arvojen olevan kuralla tuossa tilanteessa.
no, hyvä että homma selvisi!

jkarteva

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2015, 20:14:32 ip »
Nyt täytyy sanoa, etten tiedä tuosta lambdasta. Itse en ole alla käynyt. Muuten vain olen korjaamon kaverin kanssa käynyt vuoropuhelua ja "neuvonut". Oikeaan neuvomiseen ei minun tietoni eikä taitoni riitä... arvailuihin vain.
Vikakoodeja ei ainakaan tuossa meidän kylän pajalla löytynyt. Ymmärtääkseni lambdasta pitäisi kyllä tulla vikakoodi...

jkarteva

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2015, 11:48:37 ap »
Vielä yksi yksityiskohta tuohon omaan tarinaani. Auto siis käy ja kukkuu jo täysillä. Jälkimmäinen katti on korvattu suoralla rosteriputkella ja päästöt ovat silti alle raja-arvojen. Valittaneekohan inssi puuttuvasta katista?

rauno.j.makela@gmail.com

• Newbie
  • *
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2016, 14:47:09 ip »
Jälkimmäinen katti on varmaan DPF? (ks linkki http://www.hiukkassuodatinkauppa.com/content/fi/52/177/208/HYF114.html). Voiko sen poistaa ilman ohjelmointia?

juktam

• Newbie
  • *
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2017, 08:48:07 ap »
Mulle sanoi katastusmies että pakoputkiston on oltava alkuperäis malline jota ei saa muuttaa ilman muutos katsastusta. Autoni oli tuolloin Volvo 740 josta oli poistettu peräpään tyhmä s-muotoinen jatke. Rupes naurattaa