Kirjoittaja Aihe: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa  (Luettu 4695 kertaa)

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« : Toukokuu 17, 2015, 17:51:58 ip »
Moro! Tein tässä taannoin Sonataan 2,4 GLS vm.2007 jarruhuoltoja. Herkistin takapalat ja totesin, että niiden pyöräsylinterit ovat herkät. Levyt oli uusittu jo pari vuotta takaperin. Purin käsijarrusydeemit pyöristä, puhdistin ja voitelin liukupinnat. Oikealta oli levitin ruostunut jumiin, joten se piti kässäriä laahaamassa vähän. Nyt sekin tuli kuntoon. Pyöristä ja kahvasta säädin käsijarrun. Etupää sai uudet jarrulevyt (vanhat olivat vissiin jo aika lähellä kulumisrajaa) sekä uudet palat. Sieltäkin sylinterit todettiin herkiksi. Niin, ja liukutapeissa ei missään ollut mitään vikaa. Jarrunesteetkin on viime vuonna vaihdettu.

Kuitenkin pienen ajomäärän tultua täyteen jarruhuollon jälkeen (tuollaiset parisataa km) alkoi pitkissä jarrutuksissa (maantieltä liittymäkaistan liikennevaloihin) kuulua jostain kahnaava, pieni ääni, jos antoi auton pysähtyä loppumetrit hanakasti, jarrua löysäämättä. Jos löysäsi loppumetreillä vähänkään, ääntä ei kuulunut. Kuuntelin tuota johonkin 500 kilometriin asti, jolloin aattelin, että kai nuo palat ja levyt ovat jo sopeutuneet. Tein muutaman tiukan asvalttijarrutuksen tuollaisesta 60 vauhdista. Kahnauspa hävisi. Yön yli jäähdyttyään jarru kahnasi taas kuten ennenkin. Parin viikon käytön jälkeen tästä kahnaus yllättäen poistui aivan itsestään.

Katsastuksen dynamometrillä todettiin, että jarrut eivät juuri voisi paremmin toimia. Nosturilla todettiin, ettei ole vähäisintäkään laahaamista. Ajossa normaalinopeuksilla jarrut toimivat hienosti, eivät puolla eivätkä tärise (ks. myöhemmin!) ja tehoa ja tuntoa löytyy. ABS ja ESP toimivat kuten kuuluu (talvella todettua).

Joskus edelläkuvatussa pitkähkössä, ei kovin tiukassa jarrutuksessa jarrut tuntuisivat hyvin kevyesti nyökyttävän. Tätäkään ei tosin aina tunnu. Pari päivää sitten totesin aamuisella moottoritiellä (hyvä on, rikoin lakia; siksi en kerro tarkkoja yksityiskohtia!), että jos vauhtia on reilusti yli sallitun, ja tulee vähän tanakampi jarrun tarve jonkun tollon kiilatessa eteen toiselta kaistalta, ravistavat jarrut rattia tuntuvasti. Sanotaan näin, että kun vauhtia on enää mittarin mukaan 130, ei ravista yhtään. Siitä ylöspäin ravistaa. Missään muussa tilanteessa ei! Tein toistavan kokeen tänään, ja samat havainnot. Eli kovassa vauhdissa ravistaa rattia, ei nyt kauhean pahasti, mutta linjaan sopimattomasti, kun muuten jarrut ovat ihan OK.

Olen tässä miettinyt tuon pari päivää. Jotain mittaheittojahan siellä levyissä täytyy olla. Alustan tai ohjauksen väljyydet eivät ravistusta yksinään tee, jokin heräte täytyy olla. Oikean takajarrulevyn käsijarrurumpu on ainakin selvästi soikea, voisiko olla koko levy vähän kiero? Pyöränpultit ovat momentissa tasaisesti, pyörätkin tasapainossa ainakin hyväksyttävästi. Renkaisiin tulee kylmällä herkästi seisontapintaa tms., ainakin, kun tänäänkin aamulla oli vain pari astetta lämmintä. Tärrää aikansa, mutta sitten loppuu. Kun paineita on paljon, ei tule tärinöitäkään. Jarrulevyt olen aina asentanut napaan erittäin suurta puhtautta noudattaen. Heittoja en lähtenyt asennuksen jälkeen mittaamaan heittokellolla.

Ja sitten varsinaiset kysymykset: miksi tuo suurten nopeuksien tärinä? Voiko takapään jarrulevyn heitto aiheuttaa sen, että ratti tärisee jarrutuksessa? Onko renkaistani vyö poikki (ei ainakaan silminnähtäviä muodonmuutoksia)? Voiko tuo ravistus yleensäkään johtua renkaista? Vetäisikö joku jarrulevy kieroksi lämmetessään (vaikkei tuo testaus niitä nyt mitenkään erityisesti edes kuumenna)? Alkuperäisillä etulevyillä ei ilmennyt myöskään normaaliajossa tärinöitä; tosin en muista, että olisin hyvin kovissa vauhdeissa koskaan kokeillutkaan. Nytkin ensi kerralla tuli tuo kovan ajon jarrutuksen tarve vähän yllättäen.

Kommenteista jo etukäteen kiittäen, Luxus

ristoe

  • Club Member
  • Hero Member
  • ***
  • Viestejä: 345
  • ylläpitoporukkaa, ex-Sonata
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2015, 19:28:02 ip »
toki voit vaihtaa etu-taka renkaat päikseen ja katsoa vaikuttaako

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2015, 15:51:52 ip »
Renkaiden paikkaa ei ole tullut vaihdeltua, mutta rengaspaineita kyllä. Tuossa eilen oli nopeudesta X kokeiltu kohtalainen jarrutus madalletuilla paineilla (ei paljoa) jotenkin vähän parempi kuin ennen. Nostin sitten paineita vielä vähän entistä korkeammiksi (nyt on jo riittävän korkeat!), enkä ole käynyt motarilla, mutta tänään hommista tallilta tullessani ajelin vajaat 10 km maantietä jarruun koskematta ja risteykseen tullessani jarrut nyökyttivät erittäin selvästi (hidastus n. 70-30 km/h, siinä loppupuolella). Kokeilen 500 m päästä uutta vastaavanlaista jarrutusta, siis keveää: nyökyttää. Ajoin kilometrin verran, kokeilin samalla tavoin: ei nyökytä. Jonkin ajan päästä kokeilin vähän lujempaa jarrutusta: ei nyökytä. Tästä noin neljän kilometrin päästä taas kevyt hidastus edellämainitulla tavalla risteykseen: ei nyökytä.

Aamulla tallille mennessäni ei esiintynyt nyökytystä. Ainoa juttu tällä välin oli, että oikea etupyörä oli irrotettuna ja asennuksessa kiristetty momenttiin tasaisesti. Vastinpinnat olivat puhtaat.

Siis mitä v****a...?

Mitenkäs tuo EBD pelaa? Antaako takapäähän paljon painetta jo kevyillä jarrutuksilla, ja tosi lujissa sitten vähemmän? Entäs oikein kevyissä jarrutuksissa, vastaako silloin vain etupää hidastumisesta?

Vähän alkaa tuo takapään jarru (toinen levy) epäilyttää, mutta mikä senkin yhtäkkiä parin vuoden käytön jälkeen kiersi? Pari purkua ja asennusta oli välillä, ja kaikki tehtiin kuin Raamatussa...


luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2015, 17:47:37 ip »
Lähdin siitä, että etulevyt ovat kierot tai jotenkin muuten poikkeavissa mitoissa. Siitä metkat olivat kyllä, että nyökytys senkuin lisääntyi käytön myötä, mutta oli luonteeltaan sellaista, että saattoi mennä parikin päivää arkiajossa ilman, että nyökytys tuntui. Joinain päivinä taas nyökytti kylmillä jarruilla, vähän lämmenneillä ei yhtään ja enemmän lämmenneillä taas. Korkeiden nopeuksien ravistus paheni vähitellen, ilmeten jo alle 120 vauhdissakin. Nyt olen taas vaihtanut uudet etulevyt ja palat, kummatkin eri valmistetta kuin aiemmat. Näin kaiken ollessa uutta ei ole havaittavissa ravistusta eikä nyökytystä. Korkeat nopeudet ovat kokeilematta, kun olen koettanut aika varovaisesti sisäänajaa. Nyt vasta 100 km on menty. En millään usko nuihin "tehopolttoihin" joita joskus näkee annettavan sisäänajo-ohjeiksi. Tarjotaan myös ravistamisten syiksi levyyn palaneita jarrupaloja. Kai ne nyt palaa, jos jarrut kuumennetaan jo sopeutumisvaiheessa äärirajoille. Eikä tässä muutenkaan millään kisapaloilla ajella. Meikäläinen uskoo enemmän valun jännityksiin ja niiden "pääsemiseen", eli huonoon levyjen laatuprosessiin.

Navan puhdistus on näissä hommissa ensisijaista. Olen sen aina tiennyt. Nyt on napa putsattu vielä normaaliakin tarkemmin, niin ettei ole ruosteenruskeaa oikeastaan yhtään. Ei siellä aiemminkaan mitään kerrostumia ollut. Ja levyn porausten purseet puuttuvat sekä nykyisistä että myös aiemmista levyistä. Sylinterit ovat niin herkät kuin voivat olla, samoin liukutapit, ja palat on sovitettu (huom. ne tarvikkeet, aina viilaamista, mutta näissä nykyisissä paljon vähemmän kuin aiemmissa). Pyörä on kiristetty momenttiin ja oikeilla arvoilla, ja jälkikiristyskin on tehty (niikuin aiemminkin).

Eli kai se vika etulevyissä sitten oli. Nyt kyllä toivoisi jo parempaa tuuria. Mietteissä oli mittakellon hankkiminen, ja eräässä M-alkuisessa liikkeessä sellainen olisi olut magneettiständeineen saatavana kuuteenkymppiin. Jäi kuitenkin hankkimatta. Onko kellään tuosta värkistä kokemuksia? Toisaalta tieto lisää vain tuskaa, jos vahinko ilmiselvästi on jo tapahtunut.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 22, 2016, 15:52:28 ip »
Nyt on menty etulevyillä ja -paloilla tuollaiset 25 tuhatta. Olen jokseenkin tyytyväinen, jarrut eivät ravista korkeistakaan moottoritienopeuksista jarrutettaessa. Toisinaan hitaissa ja kevyissä risteysjarrutuksissa tuntuisi pysähtymistä edeltävästi lievää nykimistä, muttei läheskään aina. Kumma juttu. Jarrujen tuntuma on vähän puiseva, ikään kuin ruosteinen. Levyt ottavatkin ruostetta kohtalaisen herkästi, verrattuina joulun alla asennettuihin orgis -takalevyihin.

On levyillä ja levyillä vissiin eroja. Seuraavat etulevyni taitavat olla OEM -kamaa takalevyjen tapaan.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2017, 16:47:15 ip »
Edellä mainituilla etulevyillä on nyt ajettu osapuilleen 53 tuhatta km. Valmiste NK, palat Remsa; myyjä Hessumobiili. Vajaat pari vuotta sitten raportoimaani satunnaista nyökytystä tms. ei ole alkuaikojen jälkeen ollut havaittavissa. Levyt kuitenkin ottavat ruostetta erityisen herkästi esim. kosteissa talviolosuhteissa tai suolaisessa kurassa/vedessä ajon jälkeen (toisin kuin OEM -takalevyt). Levyjen puhdistumisessa kestää useamman jarrutuksen ajan, ettei kahina tai rohina enää kuulusi. Puoltoa kylläkään ei ilmene koskaan. Silminnähden levyn pinta on jotenkin huokoinen tai pieniä kraatereita täynnään. Levyn kuluminen vaikuttaa silmämääräisesti arvioiden hyväksyttävältä ajosuoritteeseen nähden, kun vertaa aiemmin käytössäni olleisiin OEM -levyihin (auton alkuperäiset). Remsa -palat tuntuvat olevan hyvin herkkiä kosteudelle: sateisen (talvi)yön jälkeen ensi jarrutuksessa saa jarrua tosiaan painaa esim. kolmekympin vauhdista, kun ensimmäinen hidastetöyssy tulee eteen. Mahdollista on, että levyn pinnassa on joskus tietyillä keleillä ollut jään riitettä. Joskus taasen ilmiö tulee esiin loskakelillä pitkän maantieajon jälkeen, ensi kertaa pitkään aikaan jarrua painettaessa.

Seuraavat etulevyni ja -palani eivät edelleenkään ole tarvikeliikkeiden tuotteita. OEM -takajarruosista on niin paljon parempia kokemuksia, kenen tekemiä sitten mahtavatkaan olla.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2018, 18:42:34 ip »
Pari päivää sitten vaihdettu OEM -levyt ja- palat eteen. Toiminta ja mittatarkkuus aivan moitteettomia, parisadan kilometrin ajon perusteella, kun pyöräsylinteritkin herkistin ja yhden juuttuneen liukutapin maanittelin takaisin liikkumaan. Vain kahta neljästä etupalasta joutui ihan kevyesti sovittamaan viilalla, kitinäpellit ja muut asennusosat olivat uusia. Toivottavasti toiminta on nyt myös ääriolosuhteissa kunnollista. Vanhoilla levyillä oli ajettu siinä 90 tuhatta; suorat olivat eivätkä mahdottoman kuluneetkaan. Jarrupalat samalta ajalta jo aika vähissä, ehkä puoli vuotta olisi niillä vielä ajellut. Eivätkä nuo uudet osat muuten olleet edes kalliita: levyt 130 pari, eli melkein samanhintaisia kuin NK -tarvikelevyt. Palat sitten tuplahintaiset entisiin verrattuina, eli satasen setti. Suosittelen muillekin sitten, kun vähän kokemuksia kertyy, mutta luulen, etten palaa enää mihinkään tarvikkeisiin: sen verran hyvältä nyt vaikuttaa. Uusien levyjen viimeistelykin on ihan omaa luokkaansa keskiöiden ja reunojen maalauksineen. Käsituntuma kertoo, jotta olisivatko aiempia painavammat?

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2018, 14:54:38 ip »
Tuollaiset 7000 km takana "orggis-etujarruilla", eikä ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Onhan tässä jo märkiäkin kelejä ollut, joten ruostumisen suhteen voisi sanoa, että kyllä levyihin pesussa ja sateessa yön yli seistessä jonkinlainen pintarusetus toki tulee, mutta ensi jarrutteluissa ei kuitenkaan kuulu mitään kahinaa eikä rohinaa. Sateella ja kostealla jarrupalat toimivat kuten pitääkin. Levyt ovat pysyneet mittatarkkoina, ei siis täristä. Elikkä elekee ostako niitä tarvike romuja, ostakkee marmooritiskiltä. Ei ole juuri kalliimpaa. Materiaalit ovat ilmeisesti paljonkin parempia verrattuina aiempiin. Tämä ei siis ole mainos, vaan ainoastaan kuluttajakommentti.

Odotellaan vielä niitä talven suola- ja sohjokylpyjä, ja kertoillaan sitten vielä lisää.

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2018, 20:41:35 ip »
Tuossa keskisyksyn päivien verran jatkuneissa tihkusateissa, kun auto oli seisonut paikallaan aina vuorokauden verran, sain lopulta havaintoja jarrulevyjen korroosiosta: varsinkin oikeanpuoleinen etujarruista, ehkä sateen/tuulenpuoleisena ollut, osoitti liikkeellelähdössä selvää taipumusta kiinnijuuttumiseen, jolloin sisään kantautui varsin kohtalainen napsahdus, samoin tuntemus moisesta. Kun ei muualta kuin oikealta puolen edestä tuntunut mitään erityistä kuuluvan, ryhdyin epäilemään sen puolen pyöräjarrun herkkyyttä (vaikka tuo oli kuin olikin muutaman kuukauden aikaisemmin huollettu); avasin ja herkistin sitten ko. jarrun. Tulos: ei oikeastaan mitään, vain alempi liukutappi oli vähän tahmea, eikä se siitä muuksi muuttunut puhdistuksen, herkistelyn ja voitelun jälkeen. Tapin kumi (ylätapeissa ei tätä ole) tuntuu jotenkin turvonneelta, ja siitä kai tahmeus. Hioin kumia vähän hiomakankaalla. Olisinko ehkä käyttänyt sopimatonta rasvaa, joka turvottaisi kumia? ATE -jarrurasvaa olen käyttänyt, joka on muuten mainiota, mutta jota ei muistaakseni kumiosille suositettaisi?

Kuitenkaan kelien vähänkään kuivuttua ei mitään paikalleenruostumisia enää ilmennyt vuorokaudenkaan seisomisen jälkeen. Ja sanotaan vielä, että vaikka jarru olikin "napsautuksella avattu", ei mitään rohinoita tai kahinoita sisälle kantautunut ensi jarrutuksissa. Eli uskon kuin uskonkin vielä orgis -levyjen materiaaleihin sekä paloihin. Lopputulemana todettakoon: kai ne nämä orgislevytkin sentään ruostuvat auton seisoessa kosteassa, pahoissa oloissa, mutta aika vähällä tässä on kumminkin päästy.

Jäädään odottelemaan siis vain vielä niitä talven suoloja, jotta saadaan kunnon testaustuloksia!

Komposiittilevyt (hiilikuitu) eivät kai ruostuisi ensinkään. Ei taida vaan vanhaan Sonataan tällaisia saada, ja varmaan olisivatkin arvokkaammat kuin koko auto.

EDIT: Ja todetaan nyt vielä, että mitään täristyksiä ei ole ilmennyt, eli sikälikin ovat kuranttia kamaa, nuo alkuperäislevyt.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2018, 20:46:12 ip kirjoittanut luxus »

luxus

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 213
Vs: Sonatan ravistavat jarrut-vain kun ajetaan kovaa
« Vastaus #9 : Maaliskuu 22, 2019, 18:58:27 ip »
No nyt voidaan sanoa, kun suolatalvi alkaa olla ohi (tänään oli jo 10 astetta lämmintä!) ORGISLEVYT OVAT PALJON PAREMMAT KUIN HALVAT TARVIKKEET. Kyllä nämäkin Suomen tuiskuloskavesisadesuolakylvyssä vähän ottavat korroosiota, ja joskus ensi jarrutus kahisee vähän ja joskus jarru ruostuu 12 tunnissa sen verran kiinni, että napsahtaa ensimmäisessä lähdössä. Avoin (vakio)vannemalli on takuulla osasyy, sade piiskaa esteettä jarrulevyä kohti. Samoin etupalat kestävät orgiksena paljon paremmin kosteutta ja märkyyttä, mutta ihan tunteettomat ne eivät sille kuitenkaan ole.

Sopivilla talvikeleillä voi muuten nähdä ennen ajoonlähtöä, että jarrulevyn pinnassa on jääkiteitä. Tällaisilla keleillä ensi ja ehkä toinekin jarrutus ovat aika tunnottomia, ennen kuin levy lämpenee, jääkiteet sulavat ja kosteus haihtuu. Rata-ajossa kesällä voi sitten nähdä etulevyjen hehkuvan. No minä en ole NF:llä moista kokeillut vakiolevyillä ja paloilla, kunhan nyt vain köröttelen ;D 

Ja nyt tää fiilistely alkuperäisjarrut vs. tarvikkeet loppuu minun osaltani tähän; sitä on tainnut jo moni toivoa ja vähän kai itsekin, mutta tulipahan nyt kirjoiteltua ja jaariteltua.