Kirjoittaja Aihe: sonatan ajovalopesin  (Luettu 16780 kertaa)

luxus

• Hero Member
Vs: sonatan ajovalopesin
« Vastaus #30 : Heinäkuu 12, 2022, 17:52:25 ip »
Nyt sain vm. 2001 Almeran pumpun hankittua: lähtö on vähän erinäköisellä liittimellä kuin aiemmin palvellut vm. 2002, mutta eiköhän tuonkin saa lusikoitua paikoilleen. Valitettavasti minulla ei ole mitään numeroita, mutta Hellan tekemä pumppu se on. Samalla kertaa ostin Primera 2005:n pumpun, ja tämäkin varmaan käy, mutta lattaliittimet ovat isommat plugissa joten johtotöiksi menee. Pumput maksoivat alle 25 euroa/kpl.

Mitä keskuslukon ovimoottoriin tulee, niin mistähän karasta mahdat puhua? Itselläkin on mennyt tuo juurikin vasemmasta takaovesta, ja purkuosa tuli aikanaan apuun. Vm. 2007:aan kuuluu lukkomoduuli OEM-n:o 814103K000. Muistelen, että näitä oli tarjolla ---3K001 ja ---3K002, vahva epäilykseni on, että ovat vain vuosimallieroja. Plugeissa voi tosin olla myös eroja. Modulin saa kyllä purettua; joku Youtubessa oli sen tehnyt ja filmannutkin, mutta varsinaista kellosepäntyötä se kyllä on, joten en suosittele.

karjaj

• Jr. Member
  • **
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #31 : Heinäkuu 14, 2022, 00:25:57 ap »
Hyvä tietää, katson Aeromotorsista noita Almeran pumppuja.  :)

Keskuslukon saanee purettua ja onhan noita mekaanisia vermeitä laiteltu, korjailin aikanaan työkseni mm. videonauhureita. :)
Lukon sisällä on samannäköinen moottori, kun joskus 80-luvulla oli kaikissa leikkiautoissa jne. Moottoria saa muutamalla eurolla Aliexpressistä ihan tuota lukkoa varten tehtynä, mutta siinä on sellainen messinkinen kierrekara kiinni ja jostain syystä niitä näkyy olevan kahta eri mittaa.
rrr.lt näkyy myös olevan käytettyjä lukkoja tarjolla, mutta mikä lienee kunto/kesto jos tyyppivaiva? Tuokin on oikutellut jo kauan..
Useat siellä purussa olevat autot on näköjään täältä rahdattuja, kun näkyy olevan Suomen kilpiäkin paikallaan.  ;D

luxus

• Hero Member
« Vastaus #32 : Elokuu 02, 2022, 19:38:59 ip »
Mistäpä sitä ennalta tietää, kuka on taitaja... Respektiä 8). Minulla kuskin oven keskuslukko on oireillut jo vuosia siten, että aina, kun tulee lämpimät ilmat, so. vaikka keväällä paistaa aurinko vasten autoa, niin ei pelaa kuskin oven keskuslukko kakella, vaan pitää avaimella lukita. Joskus vaikkapa helteellä, kun keskuslukko ei tietenkään alkuun pelaa (oven pinta tulikuuma), voi esim. pitkähkön ajon jälkeen (kun ajoviima viilentää) lukko jälleen toimia. Aika kuumaherkältä peliltä tää tuntuu, ja näin on menty jo vuosia, kun kyllästyin viimein  remuamaan ovipahveja auki ja aattelin, että mennään sitten näillä. Osa minulla kyllä olisi (lukkomoduuli), tai ainakin luulen, että se olisi sopiva. Se on nimittäin romisosa. Osassa noita pesurin pumppujakin tulee myös kaiken muun ohella mieleen jonkinlainen alttius lämmölle. Viimekertainen Almera m/2002 pumppukin se hiljeni kaikessa hiljaisuudessa, muttei kuitenkaan polttanut sulaketta. Ei siis mennyt oikosulkuun. Hiilen johdin ehkä sulanut irti, tai heikko juotos? Hiilet juuttuneet? (Vertaa aiempiin spekulaatioihini moottorin pumppuosan ongelmista.) Minun HK:n nakkisormilla vaan ei moisia korjailla; koetin kerran särkeä yhtä vikaantunutta pumppua, mutta kyllä se olisi pitänyt sahata tai rälläköidä poikki, jos johonkin olisi meinannut päästä käsiksi, ja se taas tuntui vähän turhanaikaiselta. Nyt on taas minulla käytössä Almera -pumppu, tällä kertaa m/2000. Toimii, vaan kuinka kauan?  ???

luxus

• Hero Member
« Vastaus #33 : Elokuu 02, 2022, 19:55:25 ip »
Joo ja muistuipa mieleen vielä yksi juttu. Toinen ajovalojen pesusuuttimista (se mikä räiskäyttää nesteet vasten lampunlasia kovalla paineella) oli jo vuosia osoittautunut "laiskaksi", ts. ei palautunut alkuasentoonsa kunnolla, vaan jäi auki. Talvella rakoon satoi lunta ja jäätyminen teki lopulta suuttimen toimintakyvyttömäksi. Edestakaisin suuttimen vartta vetelyt ja silikonisuihkeella suhauttelut auttoivat aina jonkin aikaa, sitten ongelma uusiutui. Luulen, että syy on ruostuneessa palautinjousessa, ja tästä jousesta irtoilee hileitä suuttimen mäntämäiseen varteen, ja näin sen herkkä liike estyy. Olin jo vuosia sitten ostanut romiksesta käytetyn suuttimen saadakseni siitä ehjän ja käyttökelpoisen pintaläpän. Uutena ja erillisenä ei tätä läppää saanut, vaan olisi muistaakseni pitänyt ostaa kahden suuttimen hässäkkä letkuineen ja hinta olisi ollut kamala. 80 euroa näytti nyt tuo suutin kirjanpitoni mukaan muutama vuosi sitten maksaneen, ja siitä siis olin aluksi hyödyntänyt vain läpän. Nyt otin koko suuttimen käyttöön varastoista, kunhan olin ensin sen kuumalla vedellä huuhdellut. Vaihdoin siihen suutinpään vanhasta laitteesta, se on eräänlaisella räikällä kiinni. Suuttimen pallorunkoja ei tarvitse säätää, vaikkakin ne kai ovat kierrettävissä, jos suihku ei jostain syystä miellytä. Asennuksessa tuumasin alkuun, että osa on vääränkätinen eikä letkuja saa näin ollen kytkettyä, mutta sitten huomasin, että suuttimen pohjaosa onkin letkuliitoksineen kiertyvä, jolloin suutin mm. käy molemmin puolin ja letkut saa silti kiinni. Läpän taas puolestaan voi säätää räikän avulla riittävän tarkasti, joten välystä puskurin pintaan ei tule yhtään.