Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleinen keskustelu / Takaluukun lukko
« Uusin viesti kirjoittanut Aurinkoranta2019 Heinäkuu 15, 2019, 19:07:45 ip »
Hei,
Onko kenelläkään kokemusta rikkinäisestä takaluukun lukosta? Voiko kuvassa olevaa osaa ostaa erikseen vai pitääkö ostaa koko lukko? Lukko kuuluu huyndain i40 autoon.
2
Yleinen keskustelu / Getz:n lisäjarruvanlon poltin
« Uusin viesti kirjoittanut Mickykoira Heinäkuu 12, 2019, 15:35:00 ip »
Moi!Olisiko antaa vinkkiä Getzin lisäjarruvalon polttimon vaihtoon !
3
Muut mallit / Getz:n lisäjarruvanlon poltin
« Uusin viesti kirjoittanut Mickykoira Heinäkuu 11, 2019, 17:39:55 ip »
Moi! Olisiko antaa vinkkiä lisäjarruvalon polttimon vaihtoon sehän on taka luukun yläreunassa ja jonkin moisen kotelon sisällä! Ohjekirja ei kerro kuinka se avataan ja saisi ehjänä auki  ::)
4
i40 / Optima ja muut isot / Vs: peruutuskamera
« Uusin viesti kirjoittanut mkr Heinäkuu 10, 2019, 10:31:37 ap »
Itselläni tuo vaihto menee omaan piikkin. Katselin netistä uutta kameraa, mahtaakohan Hyundai Sonatan kamera (part nro 957603S102 / 957603S100 ) käydä i40 farkkuun. Toinen parkkianturi keskeltä takaa on myös hajonnut, ilmeisesti tuon vaihtaminen vaatii koko puskurin irroittamisen?
5
i40 / Optima ja muut isot / Vs: i40 ohjauksen klappi
« Uusin viesti kirjoittanut Tontsa Heinäkuu 07, 2019, 22:20:17 ip »
Lähdinpäs itse jalkatilaan ihmettelemään tuota niveltä ja löytyihän siihenkin ratkaisu...

Tässä vaiheet:
- Auto käyntiin ja rattia heiluttelemaan kun samalla katselee miten se nivel siellä lattian rajassa liikkuu
- Lattiasta läpi tuleva akseli on "kiinteänä" paikoillaan kun tämä nivel heiluu siinä akselin ympärillä
- Työkalupakista 12 mm hylsy, pitkää jatkovartta ja räikkä käyttöön
- Nivelen kiristyspultti oli todella löysä ja sitä sai kiristettyä "rannemomentilla" lähes puolikkaan kierroksen
- Testiajon perusteella ylimääräiset kolivat, värinät jne katosivat. Ei siis ollut tuo MDPS-kumi eikä ollut nivelkään rikki vaan ainoastaan kiristys löysällä.

Jos siis samaa kolinaa sattuu ohjauksesta tulemaan niin ennen kuin tilaat tuota kumia tai muitakaan osia niin varmista tuo nivelen kiristys. Saattaa siis olla näinkin helppo vika. Mutta tietenkin täytyy ihmetellä huollon toimintaa ettei siellä kukaan kokeillut tuon pultin kireyttä vaan alkoivat ihmetellä josko niveltä saisi varaosan vai joutuuko koko ohjausakselin vaihtamaan...

Ja löytyi tähän videoikin nyt kun keksi mitä etsiä: https://www.youtube.com/watch?v=rZjuJWnoZUQ
6
i20 / Rio ja muut pienet / Vs: Getzin oireilut
« Uusin viesti kirjoittanut Kepsi Kesäkuu 30, 2019, 15:31:03 ip »
Missähän Kiassa olisi sama 1,1 kone kuin tässä 2006 vuoden Getzissä?

Tähän liittymättä:
2005 Getzissä konehuone näyttää hyvinkin erilaiselle kuin 2006:ssa. Ainakin moottorin ympärillä olevia laitteita on uudemmassa mallissa muutettu.
7
i20 / Rio ja muut pienet / Vs: Getzin oireilut
« Uusin viesti kirjoittanut Moterni Jaska Kesäkuu 28, 2019, 07:21:44 ap »
Moottorit ja voimansiirrothan ovat Hyundaissa ja Kiassa pääosin samat, eli varaosatkin käy varmasti yhteen.
8
i20 / Rio ja muut pienet / Vs: Getzin oireilut
« Uusin viesti kirjoittanut Kepsi Kesäkuu 27, 2019, 21:12:23 ip »
Väliaikatietoa:

Kampiakselin päässä oleva ratasta ei saanut varaosavälittäjien (AD, Motonet) kautta vaan korjaamon piti tilata se Hyundain jälleenmyyjältä ja ratas tuli Italiasta. Aikaa meni n. 4 viikkoa. Nyt osaa sovitettiin ja havaittiin, että se on väärä. Nyt osa uudelleen tilaukseen ja odotellaan.

Kuulemma Hyundain osien saatavuudessa on vaikeuksia. Varaosaketjujen kautta ei hyvin löydy ja virallisen jälleenmnyyjän kanssa ei homma oikein toimi.

Seuraavaa käytettyä autoa ostaessa pitää näemmä selvittää tämäkin puoli. Mitenkähän osien saatavus on Kian kanssa?
9
i20 / Rio ja muut pienet / Vs: ix20-kokemuksia
« Uusin viesti kirjoittanut Polkuautoilija Kesäkuu 25, 2019, 09:54:34 ap »
Kannentiivistehän se oli vikaantunut. Käyttöikä näissä siis noin 60tkm. Kysyttäessä miten seuraava korjaus muuttaisi asiaa eikä vika uusisi taas 60tkm päästä Hyundain vastaus oli, että tiivisteestä on tullut parannettu versio.

Hyundai siis myöntää että näissä on suunnitelu- tai valmistusvirhe, mutta ei suostu osallistumaan korjauskustannuksiin.

Näillä näkymin edessä onkin keikka kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn - kuluttajaoikeusneuvoja on ollut mukana asiaa selvittämässä muutaman kuukauden ajan.

Meillä vaihtui auto toisenmerkkiseen, vaikka tuskin muita asiakastyytyväisyys sen enempää kiinnostaa. Äänestettiin kuitenkin omalta osaltamme jaloillamme tässä vaiheessa. Kolmas Hyundai taisi jäädä tämän perheen viimeiseksi näiden kokemusten perusteella maahantuojan ansiosta.
10
i40 / Optima ja muut isot / kiveniskukalvoitusta Sonataan
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Kesäkuu 14, 2019, 16:33:28 ip »
Moi! Taasen ompi pitkä taival vanhalla Sonatalla ajeltu, ennen kuin tuli mieleen jostakin kertoilla tännekin. Kun on tuo autonen sen verran varmatoiminen, ettei nyt ihan mitään hasardeja tarvii alvariinsa olla kertoilemassa, onneksi näin. Nyt on mittarissa 255 tuhatta, auto 2007 -vuotinen. Talvella alkoivat näyttää takapyörien etupuolen lokarinkaaret vähän pahoilta, varsinkin vasemmalta, missä vastaantuleva liikenne hakkaa enemmän kuin oikealla kivinensä päivinensä. Pari ruostekukkaa juhlisti alkavaa kevättä, ja niitä rapsuttelemaan pelonsekaisin tuntein, jotta joko olisi mennyt kotelo puhki ja mädäksi. Vaan eipäs ollut, olivatpahan rokot "vain" pinnallisen kiveniskemän aikaansaannoksia ja puukonkärjellä raapien löytyikin äkkiä terve, kirkas pelti. Siitä ajatus itämään: jospa nämä kohdat hioisikin puhtaiksi, jos nyt ei ihan kirkkaalle, kun kerran ehjää on, (paitsi rokot), ja sitten ns. pohjatyöt. Kilikalipullolla väri pintaan häivytysrajauksineen, lakka samoin, ja korisuojakalvo lopulta päälle. Vaikutti niinkin hyvältä ajatukselta, kun pari kuukautta mietiskelin, että tuumasta toimeen vaan. Toisena vaihtoehtona olisi ollut maalaus ja kilikalimassa ja vielä sen päälle vielä kertaalleen maali+laakka, mutta ulkonäkösyyt puolsivat enemmän ensinmainittua ja massaus olisikin ollut kuvatusti toteutettuna kertaluokkia heikompi kiveniskemille.

Hionnat sujuivat ihan käsihiontana, röpökohtiin 180 ->400 hiekkapaperi ja karhennukseen 1000->1200 vesihiontapaperi kuivana. Ihan turha on musta alkaa hifisteleen näissä kohdissa ja käyttelemään ruiskukittejä ja vesihiontoja. Tärkeintä on, ettei ruosteita jää ja käytössä on ruosteenestopigmentein varustettu ruosteenestopohjamaali. Yleensäkin, tärkeä on saada ehjä maalikalvo puhtaalle pohjalle. Tasoitusten tarvetta voi tietenkin jokainen harkita, jos on kovin kovia kraatereita vaurioiden jäljiltä, mutta edelleen: tässä kohdin ei tarvitse tehdä mitään konepeltipintaa. Itse suihkutin pari kerrosta (rötökohtiin kolmannen) ruosteenestopohjamaalia; sitten pari kerrosta sävytettyä metallihohtoväriä (saa maalikaupasta spraypulloon) ja lopulta pari kerrosta lakkaa. Kannattaa valita aerosolit, joissa on hyvin hajottava suutin, ja tietenkin maalien pitää olla ainakin +20 astetta lämpimiä ja hyvin sekoitettuja. Kun lakka on kuivunut vuorokauden, tehdään maalisumuhionta esim. AutoGlymin Paint renovatorilla, jossa siis ei ole vahaa eikä silikonia. Tasaisin vedoin vedellään pinta kiiltäväksi, ja kalvotella voikin sitten jo vaikka samana päivänä. Itse päätin odottella päivän pari, jotta liuottimet haihtuisivat vähän paremmin sieltä kalvojenkin alta.

Bilteman korikalvo on muuten ihan pätevää ainesta, ja halpaa kuin saippua. Monet ohjeet neuvovat asentamaan kalvon kostealle pinnalle, mutta minä en tätä halunnut, kun nimenomaan ruosteita lähdettiin peittoamaan ja maalikalvot olivat sentään aika tuoreita. Lämmin päivä vaan tilaukseen, ja etukäteen tehtyjen sapluunoiden perustalta leikellyt valmiit kalvopalat oli helppoa asentaa ihan sormivoimin. Jospa vielä olisikin avustaja puhaltamassa vähän hiustenkuivaajalla lämmintä kalvoon, olisi toki vielä parempi, mutta lämpöä voi puhaltaa vielä kalvon asennuksen jälkeenkin ja sivellä pintaa vaikkapa froteepyyhkeellä sormivoimin.

Itse tein alkuperäisiä mittavammat kalvot, myös kynnyskotelon helmaan, jonka pinnan niin ikään hion ja maalasin, koska kohdasta tuli näin oleellisesti siistimpi kuin ennen. Maaliraja tässä tapauksessa teipillä n. 20 cm päähän helman päädystä, ja rajauksen alashionta jälleen tietty kliinerillä.

Vaikka kaikki olikin näin kotikutosta hommaa, olen lopputulokseen hyvin tyytyväinen. Maalirajauksia on tosi vaikea erottaa, kun ne on kliinerillä kiillotettu. Kalvotukset onnistuivat hyvin. Saa nähdä, miten hyvin pysyvät kiinni; todennäköisesti vallan mainiosti. Minulla on olleet auton etupäässä led-päivävaloissa samanlaiset kalvot yli 2 vuotta, ja puhdistuksen ja pienen kiillotuksen jälkeen ne ovat yhä passelit ja ehjät. Alkuperäisetkin kalvot helmoista ja lokasuojista sai muuten irti aivan vaan kynsin vetämällä.

Siispä: suojatkaa Sonatanne! Terveisin Luxus, joka aikoo jatkaa Sonata, missiotaan yhä vain.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10