Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
i40 / Optima ja muut isot / Vs: I40 2.0 gdi -12 ei starttaa
« Uusin viesti kirjoittanut Juischi eilen kello 22:16:24 »
Eilen ehti tutkimaan vikakoodeja joista sai vähän vinkkiä mitä voisi koittaa. Tänään lähti käyntiin. Epb valo jäi enää palamaan ja kuskin puolen käsijarrun moottori ei ota komentoja vastaan. Kunhan pääsee taas paremmalla koodilukijalla vilkaisemaan, niin eiköhän tästä selvitä..
2
i40 / Optima ja muut isot / I40 2.0 gdi -12 ei starttaa
« Uusin viesti kirjoittanut Juischi Huhtikuu 20, 2021, 15:05:31 ip »
Tuli vaihdettua eteen ja taakse jarrumännät vänkärin puolelle, kun jumittivat. Tiesin mutten muistanut ettei jarrunestesylinteriä saisi päästää tyhjäksi, ettei abs pumppu saa ilmaa sisäänsä. No sen virheen kumminkin tein. Pumpussa ehkä ilmaa. Ei varmuutta. Normaali tyyliin ilmattiin jarrut. Polkimen tuntuma nyt ihan hyvä. Joskus aiemmin jumi kuskin puolen sähköinen käsijarru. Silloin sain sen manuaalisesti avattua ja töissä koodit pois ja kaikki toimi sen jälk hyvin. Nyt ei sama sahkömoottori pyörähdä auki eikä kiinni, vaikka koodit poistettu. Ostin aiemmin käytetyt moottorit kummallekin puolelle. Pyörivät kyllä, jos ottaa muualta virtaa. Paikoillaan lukittuu vain vänkärin puoli. Isoin ongelma kumminkin on että moottori pyörittää muttei starttaa?? Tänään käytin testeriä jossa sai johonkin tyyliin jarrut ilmattua. 70sec aikana pitää painella poljinta, kun samalla ilmeisti abs pumppu käy välillä? (poljin tärisee) Voi olla että oisi samalla pitänyt ilmata, mutta yksinään ei nyt pystynyt. Kahta koodia ei saanut tuollakaan poistettua (bosch kts350) käyttäjävikakin kyllä hyvin mahdollinen. vikakoodit löytyy, mutta just en noita kuvia saa liitettyä tähän.  c1652 ja c2416 oli mitä ei saatu poistettua. eli abs signaali ja seisontajarrun säätömoottori. Pitää tarinoida lisää kun joutaa...
3
Autohifi ja ICE / Vs: sonata peruutuskamera
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Huhtikuu 19, 2021, 19:57:22 ip »
Uutta kyssäriä nyt. On hankittu multimediasoitin ja siihen sopiva peruutuskamera (Pioneerin kamppeita molemmat). En vain oikein ymmärrä noista asennusohjeista - vaaditaanko kameralle (peruutuskamerana) vielä ylimääräinen virransyöttö sytytysvirralta sen lisäksi, että jo multimediasoitin saa plugista virrat? Kameran lähdössä on RCA -liitin. Tietenkin otetaan peruutusvalon plusjohtimelta liipaisuvirta, jotta kamera toimii vain peruutettaessa. Tälle onkin soittimen syöttöplugissa valmis johto. Jatkuvan virran voisi kyllä ottaa vaikka kilpivalon kuumalta johdolta (palaa aina, kun syttyvirta on päällä valokytkimen asennosta huolimatta), mutta onko se siis välttämätön, vai tulisiko virta ehkä pelkästään soittimen kautta? Ja edelleen, onko välttämätöntä kytkeä käsijarrun kytkimeltä virta, jotta videoiden katselu mahdollistuisi (seisauksissa?) Jos haluan (laittomasti) katsoa DVD:tä ajaessa, laitanko käsijarrun kytkimeen vain jonkin muun kuuman johdon?

Projektissa tarkoitus käytettävyyden parantaminen. Pelataan siis entisillä kajareilla eikä mitään erillisvahvistimia laiteta, eikä subbareita. Soittimen lähtötehoiksi luvataan 50Wx4.  Navi olisi ollut kiva, mutta multimediasoittimeen taas monta pykälää tätä kalliimpi, ja puhelin ajaa asiansa yhtä hyvin.
4
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan akku & sähköikkuna
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Huhtikuu 13, 2021, 13:44:20 ip »
Siitäpä mieleen, ei tunnu tuo ikkuna oikein oppivan automaattista sulkeutumistoimintoa. Missähän vika? Tätä oli kyllä jo ennen akunvaihtoakin. Olen alustanut ikkunatoimintoa mm. siten, että ikkuna kiinni pidetään nappi ylösvedettynä pari-kolme sekuntia. Näin muistaakseni ohjekirjakin sanoo. Näin ikkuna muistaa toiminnon jonkin aikaa, mutta sitten asia unohtuu. Ikkunan saa toki sulkeutumaan moottoritoimisesti, mutta vain nappulaa jatkuvasti vetämällä (ei sulkuasentoon saakka). Automaattinen sulkutoiminto on mahdottoman kätevä parkkihalleissa, joten saisi kyllä toimia. Olisikohan katkaisimien plugit käytettävä auki kontaktihäiriöitten varalta, vai onko vika ikkunamoottorissa? Vai BCM:ssä?
5
i40 / Optima ja muut isot / sonatan akku & sähköikkuna
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Huhtikuu 12, 2021, 16:49:14 ip »
Jos nyt ketään kiinnostaa, niin aika kestävä on ollut tuo Sonatan alkuperäisakku. Autoni on rekisteröity Suomessa 5/2007, VIN väittää valmistusvuodeksi 2006. Joku hakukone kertoi kerran netissä, että tuolla VIN:illä olisi syntymähetki 2/2006 Asanissa, Etelä-Koreassa. Voisikohan olla tosi? Tänään ei Asanin ihme kuitenkaan reagoinut enää aamulla kakeen, ts. lukkomoottorit eivät jaksaneet avata ovia. Akku oli ihan kuollut, ja ilmankos, kun muuan pahvipää (se on se joku tyyppi tässä lähellä) oli jättänyt takaluukun lukitsematta viimeisen 18 tunnin ajaksi ja valot ym. valmiudet toimintaan. Mitä sitä nyt vilkkujen välähdyksiä seurailemaan, niistähän asia olisi ovet lukittaessa ovet käynyt ilmi. Avaimella päästiin kumminkin sisään. Sitten soitettiin käynnistysapu paikalle, annettiin lisävirtaa ja Sonata lähtikin toki heti tulille. Muutama minuutti käyttöä ei  kuitenkaan antanut latausta vielä uuteen starttiin, puolen tunnin ajo kylläkin.

Mutta ajattelin jotta antaa jo vanhuksen (akun) levätä lepojansa ja ostin uuden akun. Sitä kun ei koskaan tiedä, kun jo noinkin vanha peli on syväpurkautunut tai ainakin lähelle, miten jaksaa taas talvipakkasissa. Tuo alkuperäisakku osoittautui Delkor -merkkiseksi, 12V 68 Ah ja CCA 600A. Varaosan:o 37110-1C200. Uutta ei nyt sen kummemmin tarvitse mainostaa, mutta kerrotaan nyt, että arvoiltaan se on jotakuinkin samanmoinen ja maksoi vähän yli 100 euroa.

Ei minulla yhdenkään auton alkuperäinen akku ole ollut näin sitkeä. Onneksi vaihto on vielä yksinkertaista, kun ei ole mitään canväyliä eikä varavirran tarpeita. Kellot ja mittarit vaan asettelee uudelleen. Niin, ja sähköikkunoiden palautustoiminnon (kuskin ovessa)!
6
i20 / Rio ja muut pienet / i20 2009 1.2 Kaijutinjohtojen värit
« Uusin viesti kirjoittanut Jesse Huhtikuu 12, 2021, 13:16:56 ip »
Elikkä kyseiseen kulkineeseen pitäisi vaihtaa erillissarja eteen ja taakse, ja kova tarve olis saada johtojen värit tai sähkökaavio josta ne selviäis. Metroautosta vastattiin et ei anna niitä ulkopuolisille.
7
Autoilun tekniikka, rakentelu / Vs: LED W5W polttimot
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Huhtikuu 10, 2021, 13:17:53 ip »
Samapa kai se millainen se vakava liikenneonnettomuus on; lopputulos voi aina olla omaisuusvahinkoja, korvausvastuita, työkyvyttömyyttä ja kuntoutustarvetta aiheuttavia vammautumisia sekä hengenmenetyksiä. Inhimillinen kärsimys on tosiasia, ja muuhun vertaamaton. Voi olla myös joku muukin, joka on suoraan riippuvainen sinusta, enkä puhu pelkästään lapsista. Minusta liikenneturvallisuuden, tässä tarkastellen ajoneuvon näkyvyyden eteen voisi tehdä kaiken mahdollisen ja toteuttamiskelpoisen. Niistä mottoriteiden ketjukolareista olen sitä mieltä, että leikki on varsin kaukana, jos sellaisen osaksesi saat. Ei siinä auta etuvalot, jos ajat suoraan esteeseen havaitsematta sitä. Takavalon tehtävä on näkyä, etuvalon näyttää. Tilanteet voivat lisäksi muuttua nopeammin kuin ehdit havaita, nostitpa kaasua tai et.

En vain jaksa ymmärtää näitä viranomaisten ledinillityksiä, kun tekniikka on kerran jo kaupallisessa muodossa olemassa ja kaikkien saatavilla. Minun puolestani autoissa saisi olla valot vaikka katolla.
8
Autoilun tekniikka, rakentelu / Vs: LED W5W polttimot
« Uusin viesti kirjoittanut Huihai40 Huhtikuu 10, 2021, 10:06:45 ap »
Jaska, tuo Osramin H7 perustunee siihen, että nuo jotkin valaisimet ("umpiot") on olleet hyväksyntämerkittyjä sekä halogeeni- että LED-valaisimiksi. Helpompaa ja halvempaa autovalmistajalle, kun voi käyttää valonlähdettä ja sen kantaa lukuun ottamatta samaa valalaisinta. Samalla periaatteellahan "kaksineuvoisia" halogeeni/ksenon-valaisimia pidettiin laillisina.

luxus, olen kyllä ajanut Suomea(kin) ristiin rastiin joka säässä, monet viimeiset vuodet on tuon käyttöauton mittariin tullut yli 30 tkm per vuosi. Plus sitten harrasteautot ja pyörät.
On tullut nähtyä, että takana ei pala mitään tuikkuja, tai joku yksittäinen tuikku, koska ne ovat sammuneet (palaneet loppuun?) vaikka kuskilla on ajovalot päällä. On tullut nähtyä tunaroituja autoja, jossa takavaloissa on niin himmeä kiilu mustauksien takana, että ihan sama onko valot päällä vai ei. On nähty sellaisia polttimoita (Kiinan LED?), että valoa ei vaan tule riittävästi.
Silti se tärkein suunta näkyä (ja nähdä) on eteenpäin. Nokkakolari on vaarallisin, ja nokkakolarissa nopeuseroa on aina ja paljon.
Siellä motarilla peräkkäin ajettaessa on nopeusero edellä ajavaan tuholtaan aivan toista luokkaa, vaikka ero olisi 130 vs 80, kuin mitä kaksi 80 km/h ovat vastakkain osuessaan.
Lisäksi motarilla voin itse vaikuttaa sillä oikealla jalallani siihen, millä vauhdilla se edelläajavan auton perä tulee vastaan. Mutta vastaantulevan vauhtiin ei pysty vaikuttamaan.

Mutta se clue on siinä, että suomalaisten pitäisi tosiaan oppia käyttämään rakkineitaan. Eikä niin, että perävaloraivossa tehdään keulasta liian himeänä käytännössä pimeä. Tuo ettei osata käyttää on näkynyt muinoin myös ns saksantuonneissa kun ne alkoivat yleistyä teillämme, pimeitähän ne oli, kun oli totuttu Suomea varten autoon pykättyyn ajovaloautomatiikkaan. Samaa vikaa oli myös joillain merkeillä, joissa ei automatiikkaa ollut, olisikohan ollut Syslerit ja Viatit? Luojan kiitos ne alkaa olla jo luonnollista kautta poistuneita! Ja niitä Suomen erikoisversioita ei enää (onneksi) kukaan halua eikä pysty valmistamaan, se on vaan saatava käyttäjät päivitettyä nykyaikaan, tai autokanta.

Ja tuo Osramin T10-LED on mahtava polttimo, on kokemusta. Harrastepeleissä myös ajovaloissa (H4) on LED-korvikkeita, mutta en häiritse oravien kuhertelua kuusien latvoissa, vaan käytän oikeesti valokuvioltaan hyviä (ja valitettavan kalliita) laatuversioita.
9
Autoilun tekniikka, rakentelu / Vs: LED W5W polttimot
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Huhtikuu 09, 2021, 14:47:29 ip »
Mielenkiintoista keskustelua! Kuulostaa ihan politiikalta. Ja vieläpä syrjintä -sellaiselta, kun autonvalmistajat ja sitä myöten autoilijat asetetaan eriarvoiseen asemaan muka jonkun käyttöluvan perusteella. Eipä kyllä kantaa leveämmälle Osraminkaan ledin (W5W) ulkomitat yllä, ja arvelisin kyllä, että 95 %:iin autojen umpioista tuo mahtuu ongemitta. Mitä tulee takavalottomuuteen, niin muistan kyllä suomalaisesta lehdistöstä päästönsäästöperustelunkin lukeneeni joskus. Sinänsä varmaan totta nuo vaikkapa Keski- Euroopan erilaiset valomääräykset ja varsinkin valojen käyttö sielläpäin, vrt. ikisuomalainen ajovalopakko. Totta on, etten ole Tukholmaa pidemmällä omalla autolla koskaan ajanut, mutta oletko sinä puolestasi milloinkaan ajanut pimeänä talviaamuna suomalaisella moottoritiellä, kun lumi pöllyää näkymättömänä muurina liikenteen vedossa tai ilma on vesisumusta sakeena. Silloin, kun jokainen itseään kunniottava putkiseppä tai muu pakettiraketti painelee ohitsesi vähintään 130 lasissa töihin ehtiäkseen ja kuinkas muuten kuin perse ajopelistä tykkänään pimeänä. Ei tunnu eräitä haittaavan, ettei ole etupuolellakaan valon hiventä. Siinä sitä saat ihan tosissaan etsiä edellämenijääsi, sijaitsitpa sitten lähellä tai kaukana. Nopeus ei sinänsä vaikuta näkyvyyteen, mutta lisää kuitenkin riskiä äkkijarrutteluihin, ketjukolareihin tai muihin hallinnan menetyksiin, varsinkin jos on liukasta ja edellämenijää ei näe. Aamuhurjastelijat tulivat minulla ekana mieleen, kun niitä niin paljon näkee: ketään yksilöimättä (anteeksi aiempi viittaus), mutta työmatkaliikennöinnistä on kyse ja useasti näkyvät firman merkit auton kyljessä. Ihan kivahan se, kun ajelevat takavaloitta. Jospa vain suomalainenkin osaisi noiden automatiikkojensa käytön, niin hyvä olisi. Puusta veistetylle kansanosalle vaan taitaisi olla parempi, jotta ne takavalotkin aina palaisivat.

PS: Minäkin ajelen Sonatallani noita Sohjois-Suomen ;D aamuisia maakunta-GP-kisoja työpaikalle kesät talvet. En ehkä aina pysy nopeusrajoituksissa, myönnän. Mutta takavalot ja etuvalot minulla palavat AINA. Takavalot vieläpä LAITTOMASTI kahdennettuina, kuten vaikkapa US-Sonatoissa. Parantaa takanäkyvyyttä, ja erikseen vielä takasumarit. Älkääkä pliis kertoko poliisille, ettei ne takavarikoi multa autoa. Se on mulle ihan välttämätön.

EDIT: AutoZeitungin artikkelihan koski siis H7 -korvikkeita, ja tämä topicci taas keskittyi W5W-korvikkeisiin. Otettakoon tämä siis huomioon.
10
Autoilun tekniikka, rakentelu / Vs: LED W5W polttimot
« Uusin viesti kirjoittanut Moterni Jaska Huhtikuu 09, 2021, 07:33:01 ap »
Tuoreessa saksalaisessa AutoZeitung-lehdessä (7/2021) kerrotaan, että Osram on saanut hyväksyttyä H7-polttimot korvaavan LED-polttimomallin liikennekäyttöön,
mutta vain automalleille, jotka ovat saaneet siihen käyttöluvan (Allgemeine Betriebserlaubniss eli ABE). LED-polttimo elektroniikkaosineen on myös ulkomitoiltaan suurempi
kuin alkuperäinen halogeenipolttimo, joten ongelmia saattaa tulla asennuksessa. Saksankielen taitoisille:
https://www.autozeitung.de/osram-night-braker-led-test-199925.html
Sivuja: [1] 2 3 ... 10