Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan takasumuvalot ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut luxus tänään kello 18:08:32 »
Vika uusiutui minulla, ja tuli ilmi, kun olin ensin kytkenyt autoon peräkärryn, poistanut sen ja irrottanut sen myötä tietty töpselin. Ei auttaneet nastan nujuttelut mitään. Avasin rasian: ruuvit oli leikattava dremelin katkaisulaikalla rasian takaa poikki, koska niin ruosteessa ne olivat. Kävi ilmi, että koko rasia kytkentöineen oli ihan ruosteessa ja liassa, ja takasumareiden kytkinliuska ei saanut kontaktia, koska vastaava johtokontakti oli niin ikään ihan ruosteessa. Kytkinliuska sitävastoin ei ollut pahemmin kärsinyt.  Sitten puhdistusta pensselillä ja CRC:llä, itse kontaktin hioin hiomakankaalla. Kyllä on muuten virran kulku pienen kosketuksen varassa, vaikka olisi kuinka puhtauttaan kiiltävät kontaktit! Siinä sitä vaan pikkusormen kynnen kokoinen peltiliuska vähän nojailee johtoterminaalin kulmaan, ja täts it. Suihkutin kasatessa pinnoille CRC-hunnun kosteutta syrjäyttämään. Takasumuvalo toimiikin toki taas. Korrosoitumisen syynä oli vissiin huononpuoleinen rasian tiiviste (kiinnityslevyyn); ehkä oli päässyt vettä sisään tai sitten kyse oli vain kondenssikosteudesta. Rasia oli Brink -merkkinen. Kaikki pistokekontaktit toimivat kunnolla. Eivät tällä menolla kuitenkaan varmaan kauan eikä varsinkaan se liuskakontakti, pitänee kai ostaa toisentyyppinen 7- napainen rasia, jossa tiivistys on ratkaistu vähän eri tavalla?
2
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan abs&esp -valot päällä
« Uusin viesti kirjoittanut luxus tänään kello 17:50:50 »
Hoblaa, tais lähtee mopo keulimaan vähän liikaa... nimittäin ostin M-kaupasta tuollaisen T79 OBD2 -lukijan, jonka pitäisi käydä kaukoidän autoillekin (ml. Hyundai). Hintakaan ei ollut kuin kohtuullinen satanen. Nyt vaan taitaa olla niin, että tuo vehje ei lue alustan koodeja (kuten ABS;ESP) ollenkaan, vaan ainoastaan moottorikoodit ja voimansiirtokoodit. Paketin tekstissä kyllä viitataan, että mm. ABS:n koodit voi laitteella nollata, mutta itse käyttöohje ei tästä puhu mitään. En ole vielä kokeillut lukijaa OBD- portissa; katsellaan nyt ensin tietenkin, mitä kaikkea näytöltä yleensä saa esiin. Voihan tuosta vekottimesta tulevaisuudessa ollakin toki hyötyä moottori-ym. vikakoodien luvussa, ja olihan tuossa ajonaikainen toimintokin sekä yhteensopivuus PC:n kanssa, joten ei kai se nyt ihan hukkaostos ollut.

Merkkívalot sitävastoin pamahtavat palamaan aina muutaman päivän välein, ja poistuvat sytytysvirta katkaisemalla. Edelleen jostakin pyörästä, mahdollisesti jommastakummasta etupyörästä, on jo jonkin aikaa kuulunut hento naputtava ääni, kun jarrutetaan liikenneympyrään, löysätään jarru ja kaarretaan jyrkästi vasempaan. Olen ajatellut, että siellä on levyssä jotain ruosterötöä, ja ehkä satula vähän heilahtaa ja ulompi pala ottaa tartuntaa näihin rötöihin ja naksuttelee siinä sitten välyksissään. Yleensä, mitä kuumempi jarru on (mitä enemmän jarruteltu esim. kaupungissa), sitä herkemmin alkaa nakutus kuulua, ja voi ilmetä suoraanajossakin. Kun painaa jonkin verran jarrupoljinta, nakutus yleensä lakkaa, mutta tulee uudelleen, kun polkimen vapauttaa. Hetken ajo saa jarrut taas hiljaisiksi. Voisiko tämä kaikki olla jotenkin tekemisissä tuon anturin herjan kanssa? Jos nyt esim. ABS:n kehä olisi poikki tai muuten vaurioitunut, kuuluisiko silloin tuollainen ääni ja anturiinko vai minne se kehä silloin ottaisi kiiinni? Nakuttava ääni ei sytytä vikavaloja, ne syttyvät "lämpimikseen". Olisiko anturistakaan enää mitään jäljellä, jos se kerran ottaisi hammaskehään kiinni??

En tiedä mutta pitää nyt ensin tutkia  nuo pyöräjarrut ainakin edestä ja smirgelöidä levyistä ruostereunat mataliksi. Takana ei ruostereunoja olekaan, kun on niin uudet levyt. Voisi kai sitä etupyöränlaakerin välyksetkin samalla tutkia. Ja kai se on sitten mentävä ehjäämölle luettamaan niitä jarrujen vikakoodeja, koska ei nyt ainakaan minulle ole tullut eteen sellaisia lukijoita, jotka skannaisivat Hyundaita näin pitkälle.
3
Ostetaan / Ostetaan Hyundai Santa fe 2007 astinlaudat
« Uusin viesti kirjoittanut Ville72 tänään kello 13:54:10 »
Löytyiskö kellään ylimääräisiä käytettyjä tai uusia astinlautoja Ville Mäntsälä
4
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Vs: Hyundai Santa Fe 2014 Diesel nypyttää
« Uusin viesti kirjoittanut Qaryw Elokuu 15, 2022, 09:38:19 ap »
Kiitos tiedosta.
Vanteet ovat alkuperäiset ja renkaat viime vuonna ostetut Goodyearit. Niissä ei pitäisi olla ongelmaa.
Oma huoltomies pyysi kokeilemaan sitä vielä, että pitkässä alamäessä vaihtaa vapaalle ja tunnustelee nypyttääkö silloinkin.
Saa siten selville, johtuuko se mahdollisesti voimasiirrosta.
5
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Ix35 kuskin oviei aukea
« Uusin viesti kirjoittanut Jii-Vee Elokuu 14, 2022, 19:09:20 ip »
Hyundai jaksaa yllättää. Ensin ei aukene kuskin ovi sisältä ja kun sen rikkoutuneen kahvan sai korjattua niin ilmeni semmonen vika että kuskin ovi ei aukea kaukosäätimellä. Muut ovet aukeaa mut toi pitää avata avaimella. Myöskään peräluukkua ei saa auki ennenkun on avannut kuskin oven avaimella.

Entäs sitten?
6
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Vs: IX 35 käyntiinlähtöongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Jii-Vee Elokuu 14, 2022, 19:06:11 ip »
Tähän löytyi ratkaisuna uus polttoainesuodatin
7
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Vs: Hyundai Santa Fe 2014 Diesel nypyttää
« Uusin viesti kirjoittanut Moterni Jaska Elokuu 13, 2022, 11:40:18 ap »
Onko alla nk. alkuperäisvanteet vai tarvikesellaiset? Tarvkevanteiden soviterenkaat ovat monesti tuollaisen täristyksen aiheuttajat. Seuraavaksi tietenkin kannattaa tsekata ovatko vanteet kierot, tai onko renkaissa vikaa, pystyheitooa tms.
8
Coupe 3 / Coupe -04 lambda-anturi?
« Uusin viesti kirjoittanut Teepee Elokuu 12, 2022, 22:00:33 ip »
Hyundai coupe 2.0 -04 ilmoittelee vikakoodia P0038 HO2s heater control circuit high bank1 sensor2, ilmeisesti takimmaisen lambdan lämmitys rikki?
Onko tietoa sopiiko bilteman tarvikeanturi siihen?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/lambda-anturit/lambda-sonsit-2000025079
9
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Hyundai Santa Fe 2014 Diesel nypyttää
« Uusin viesti kirjoittanut Qaryw Elokuu 12, 2022, 10:38:43 ap »
Hyundai on ruvennut nypyttämään ajettaessa 80km/h ja siitä ylöspäin. Renkaat on tasapainotettu, mutta se ei auttanut tilannetta.
Onko kellään tietoa tai kokemusta mistä tuollainen nypytys voi johtua ja miten sen saisi korjattua? Ratti ei täristä. Ajettu tällä hetkellä 122tkm.
10
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan abs&esp -valot päällä
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Elokuu 11, 2022, 18:20:38 ip »
Jatkuu vain tuo valovika: nyt valot ilmestyvät mittaritauluun jo päivittäin, vaikka uskovatkin virtojen katkaisua. Mutta kuinka kauan valojen uudelleen syttymiseen menee, on aivan sattumanvaraista, ts. ajo-olosuhteet eivät tunnu mitenkään vaikuttavan. Vielä ennen kuin lopullisesti kallistuisin anturivikaan, ajattelin vielä tutkia antureiden liittimet ylimenovastusten varalta. Niissä ei kai suuria virran karkuteitä tarvita, kun jo tuntuu. Kaikkiin pääsi kohtuullisesti käsiksi, mutta takana pelkkä takapenkin purkaminen pois ei riittänytkään, vaan myös istuimen sivupaneelit piti poistaa, ja koko touhu alkoi käydä melko konstikkaaksi. Mietin vaan, miten korjaamo onnistuisi keksimään, miten paikat puretaan, ja paljonko siihen menee (maksullista) aikaa. Tai sitten pitäisi mennä takapenkki purettuna paikalle.

Liitinten huollon jälkeen merkkivalot pamahtivat näyttöön kuitenkin taas melko pian. Akun miinusnavan irti pitäminen tuollaiset 10-15 minuuttia ei tuonut mitään hyötyä. Rämppäsin sormella jopa jarruvalokytkintäkin edestakaisin, vaikkakaan manuaalin mukaan tämän toimitahäiriö ei voisi aiheuttaa ESP OFF -häiriötä(?)

Mietin, että jos ostaisi tarvikeliikkeestä OBD2 -lukijan, ja skannaisi sillä vikakoodit ja erityisesti, mikä pyöräantureista olisi viallinen. Verkkokaupoista saa antureita aika halvalla, siinä 25-35 euroa/kpl. Asennus pitäisi onnistua itseltäkin, nyt kun on nähnyt liitännät. Jos kiinnitys pyörännapaan aiheuttaisi vaikeuksia, otetaan pora apuun. Anturin runko on muovia, pitäisi poran purra. Lopuksi voisi vikakoodin pyyhkiä skannerilla pois. Nyt jos koko höskän käyttäisi korjaamolla (vikakoodien luku, osan hankinta, paikkojen purku ja liitinten etsiminen...) taitaa tulla kalliimmaksi. Ja voihan sitä lukijaa käyttää myöhemminkin kaikenlaisen informaation hankintaan, miksei vikakoodienkin lukuun.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10