Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan hidas lämpeneminen
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Joulukuu 01, 2021, 15:18:47 ip »
Tuli vähän tutkittua tuota juttua tänään. Auto oli seissyt melkein vuorokauden ulkona, aamyöllä lämpötilat näyttivät olleen jotain -11 astetta ja päivällä käyttöönoton yhteydessä -6 astetta. Auto ekalla käyntiin, kuin palmun alta, tietenkin. Tyhjäkäyntiä n. puoli minuuttia, jonka jälkeen liikkeelle. Autoa ei ollut esilämmitetty. Lämpeneminen reiluun 70 asteeseen kestää ainakin 20 minuuttia jotakuinkin tasaista maantieajoa: ensimmäiset 10 km on mäkinen (kuormitusta) paikallistie ja sitten tuommoista 80 km/h päätietä. Yksi risteys, yksi nopeudennosto nopeusrajoituksen muututtua. Sisälämmön pyynti 22 astetta, puhallus keskimääräinen. Moottori ei mittarin mukaan saavuta täyttä käyntilämpöään tuollaisen 20-22 km jälkeenkään. Pysäytys, ja tutkimus: ALAvesiletku tuntuu termosteetin juurelta kymmenisen senttiä eteenpäin hyvinkin lämpimältä, YLÄvesiletku on ihan jäisen oloinen. Eihän sen näin päin pitänyt olla?! Paisarissa ehkä lievästi noussut taso. Lähtö uudelleen ajoon noin 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen, ja hetken kuluttua yhden lähtökiihdytyksen jälkeen sekä siitä eteenpäin ajonopeudella 90-95 nousee mittari vihdoin normaaliin asentoon. Ajoin vielä tuollaiset 15 km, pysäytys ja katsahdus konepellin alle. YLÄvesiletku on nyt tulikuuma, alavesiletku melkein kylmä. Termostaatti on ilmeisesti auki nyt, ja vesi kiertää. Mittarin viisari normaaliasennossa -tila ylläpysyy koko päivän ajojen ajan, paitsi kun kerran seisautettiin n. puoleksi tunniksi. Tämän jälkeen neula nousi hyvin nopeasti uudelleen melkein asteikon alusta normaaliasentoon.

Ja  kysymyksiä: mihin ihmeen suuntaan vesi oikein kiertää? Ja kai nyt sylinterinkannessakin minkäänlaista lämpöä kehittyy? Yleensähän autoissa on termostaatti sijoitetu ylävesiletkun alkuun, mutta Sonatassa se sijaitsee alavesiletkun yhteydessä. Olen otaksunut, että jäähdytys Sonatassa toimisi näin: 1) vesipumppu, joka pyörii moottorin käydessä, on periaatteessa paineistava pumppu. Se "imee" elikkä syöttyy aukoistaan, jotka ovat lohkoa ja sylinterinkantta vasten. Siipipyörä tuottaa paineisen suihkun putkea pitkin termostaattipesälle, josta on lähdöt sekä ylä-että alavesiletkulle. 2) Alaletkun "tukkii" kiinni oleva termostaatin venttiili. Silloin ei yläletkukaan kautta voi painaa jäähdyttimeen nestettä. Termostaattiventtiilissä on kuitenkin pieni poraus ja sinä "helmi", eli pieni metallinen liikkuva murunen. Nyt vesipumpun paine saa aikaan pientä vesimassojen vaihtoa "helmen" lävitse. Tämä ei kuitenkaan riitä siihen, että neste alkaisi kiertää jäähdyttimen kautta. 3) Kun lohkossa ja kannessa neste kuumenee, lämmittää tämä vesimassa termostaattia, ja "helmi" edesauttaa tätä. (Tätäkö on kuuman veden "vuoto" alavesiletkuun, kuten kerroin?) Vähitellen termostaatti saavuttaa avautumislämpötilan, ja toimiessaan venttiilinä on ikään kuin portti veden kierrolle. 4) Kun alavesiletkun reitti on auki, pääsee yläletkun kautta jäähdyttimeen kuumaa nestettä, jäähdyttimessä ollut kylmä (paikoillaan seissyt) neste syöksähtää alaletkun ja termostaatin kautta lohkoon ja kanteen. 5) Jäähdyttimeen tullut kuuma vesi jäähtyy nopeasti, ja kulkeutuu edelleen jäähdyttämään lohkoa ja kantta. Näin alavesiletku pysyisi siis varsin viileänä ylempään verrattuna (?). Veden lämpötilan pitäisi vakiintua +82 asteeseen. Termostaatti on täysin auennut +95 asteessa, eli sallii täyden nestekierron tällöin. Käytännössä ajon jatkuessa vesi kiertää esteettä: ylävesiletku pysyy varsinkin kylmällä ilmalla selvästi kuumempana kuin alavesiletku. Esim. helteellä alavesiletkukin voi olla varsin kuuma, mutta kuitenkin viileämpi kuin ylempi, eli jäähdytinhän se siinä välillä jäähdyttää. Sähköpuhallin vielä tarvittaessa kytkeytyy imemään jäähdyttimen läpi ilmaa, jotta nesteen jäähtyminen tehostuisi.

Loppupohdinta: onko autoni nyt vain ollut niin "syväkylmissään", ettei meinaa ihan helpolla lämmetäkään? Vielä kun kaikki hukkalämpö otetaan lämmityslaitteen kautta kabiiniin, jotta kuljettajalla olisi läskeineen mukava ja lämmin olla? Tuo yläletkun kylmyys vähän kyllä ihmetyttää minua, mutta voisiko olla noin, kuten "teoriassani" olen ilmaissut?

Pahoittelen hieman ylipitkää postausta, t.luxus
2
i40 / Optima ja muut isot / sonatan hidas lämpeneminen
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Marraskuu 30, 2021, 16:33:43 ip »
Moi! Tästä aiheesta olen vuosia sitten jo juttua tehnytkin, mutta nyt kun tuli alettua uusi aihe, niin todetaan, että kyse on siis 2,4 litran bensa-Sonatan hitaasta koneen lämpenemisestä. Tuolloin 7 vuotta sitten oli samoja mietteitä mielessä (autokin on yhä sama), ja eikun termostaatin vaihtoon. Tuolloin asentui paikoilleen Vernet Calorstat -merkkinen termari, avautumislämpö 82 astetta, kuten valmistaja toivookin. Eipä juuri tullut nopeutumista koneen lämpenemiseen, joskin sisälle kyllä pukkasi lämmintä oikein hyvin. Alle +5 asteen keleillä kesti kylmästä lähdöstä normaaliin käyntilämpöön jokseenkin tarkoin 15 minuuttia, ja 70 astetta (ensimmäinen viiva) saavutettiin noin 10 minuutissa. Lämpiäminen oli ulkolämpötilasta riippumatta melko samanlaista, joskin kesäkeleillä selvästi nopeampaa, ehkä 10 minuutin luokkaa. Milloinkaan ei ole ollut ylikuumenemisongelmia. Joku täällä foorumilla kauan sitten kehui, kuinka Sonata lämpenee hyvin nopeasti. Ei kyllä vaan tämä vehje. Tänä syksynä vaihdoin jälleen kerran termarin, kun edellinen talvi oli antanut vähän viitteitä siitä, että loputkin terät termostaatissa olisivat mennyttä. Sisään kyllä tuli yhäkin  lämmintä. Viimeisinkin ostos on nimeltään Vernet Calorstat. Ja ihan samallalailla toimii. "Kovalla" pakkasella (-10 astetta) tuntuisi ehkä vielä mainittujakin aikoja hitaammalta. Ja jos nyt sitten kuormittaa moottoria kylmänä, alkaa lämpö kyllä kohota nopeammin, mutta kuka sitä nyt mielellään kylmää konetta surutta survoisi; en minä ainakaan.

Mikä syynä? Onko jossain vika? Onko eri termostaattien avautumiskäyrissä eroja? Pitäisikö vaihtaa toisen valmistajan termariin? Alkuperäinen "Hyundai" ei sekään lämmittänyt konetta kovin nopeaan. Järjestelmässä ei ole ilmaa eikä vuotoja ja termarin helmi osoittaa ylöspäin, kuten kuuluukin.  Neste on Nissan L248 Premix etyleeniglykoli, valmislitku, pakkaskesto jotain -35-40. Mitään viimasuojia en ole tässä autossa käyttänyt, kun kerran on sisuksiaan myöten lämmennyt aina lopulta. Sehän tässä on, että olkoon vaikka 35 astetta pakkasta, niin saavutettu moottorin lämpö (yleensä ihan täysi) pysyy ajettaessa. Ei sillä, varsinkin etupuskurin alla suojus voisi tehdä terääkin. Ja avautumislämpötilan nostamiseen en sitten ole ajatellut lähteä, sillä kyllä +82 astetta näyttää olevan alumiinimosalle ihan hyvä lämpö sitten, kun sen saavutetaan.

Kuinka nopeasti teidän 2,4-bensa- Sonatanne lämpenee (siis jäähdytysvesi?) Pannaan automaatti-ilmastoinnin pyynnöksi +22 astetta ja puhallus manuaalisesti. Minulla menee ekaan viivaan (+50 astetta?) viitisen minuuttia, toiseen viivaan (+70 astetta, mitattu termarikotelon pinnasta) 10 minuuttia ja loppuun viisarin asettumiseen loput viisi minuuttia. Jos lämppärillä on enemmän pyyntöä, veden lämpeneminen hidastuu. 

Alilämpöisellä koneella ajo lisää polttoaineenkulutusta, laimentaa moottoriöljyä ja huonontaa voitelua, lisää öljynkulutusta ja yleensäkin kiihdyttää moottorin kulumista. Siksi si ole samantekevää, miten moottori lämpenee.

3
Muut mallit / Uusi Kia Niro
« Uusin viesti kirjoittanut Moterni Jaska Marraskuu 25, 2021, 19:40:33 ip »
..enteilee Hyundai Ioniq-mallinkin uusiutumista, erilaisesta olemuksestaan huolimatta ovat teknisesti sisaruksia:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/efd3eee6-837f-4230-ac8a-44da47fa3429
4
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan rengasmelusta
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Marraskuu 17, 2021, 19:11:36 ip »
Näiden renkaiden käyttöaika pättyi tuossa viikko takaperin, kun tavirengaskausi alkoi painaa päälle. Mitä meluun tulee, niin kaikkeen kai tottuu, ja aika siedettäväthän nuo metelin suhteen lopulta olivat. Varsinkin, kun titrailtiin rengaspaineita vähän alaspäin alun huomattavan suurista arvoista; varmaankin suunnilleen samassa tahdissa, kuin kumi kovettui. Tietynlainen "laulu" jäi kuitenkin mieleen, ehkä jopa jonkinlainen "vouvaus", ihan kuin jollakin renkaista olisi suurehkosti pystyheittoa. Auto ei kuitenkaan pompottanut eikä vemputellut sivuttain yhtään, joten varmaan pysytyheitto on täytynyt olla aika pientä luokkaa ja sivusuuntaisestikin asennus ihan OK; itse renkaan muotovirheistä ei ole mitään käsitystä. En viitsinyt käydä rengasliikkeessä enempää kitisemässä.  Tietyt tärinät olivat ja pysyivät, kovassa moottoritievauhdissa nämä olivat aika selkeitäkin. Huolellinen pyörien uudelleenkiristys vähensi kyllä tärinöitä, muttei kumminkaan poistanut niitä. Uusilla nastarenkailla ajellessani olen sisäänajokauden päätyttyä todennut, että paljonkin värinättömämmät ovat, etenkin kovassa moottoritieajossa. Olen aiemmin epäillyt vetonivelien välyksiä yms., mutta taivun ehkä uskomaan, että tärinöiden syy tosiaan olisi kesäpyörissä.

Ikävintä taas noissa Contin kesäkumeissa oli eturenkaiden runsas sisäreunakuluminen, samoin vasen etu oli keskeltäkin hyvin kulunut muihin verrattuna. Edellisellä kesäsatsilla (Conti)  oli myös merkkejä eturenkaiden sisäreunakulumisesta. Tämähän nyt tietysti voisi aiheutua liian suuresta etupään harituksesta, mutta toisaalta tehdashan sallii sitä aina -2 mm saakka! (joskin säätöarvo on 0). Ja näillä asetuksilla on menty jo kauan, joskus mittailinkin arvoja; en enää vähään aikaan, mutta olen täysin varma, ettei haritusta voi mitenkään olla yli mainitun lukeman, joka on ääriarvo. Aiemmilla talvirenkailla ei ole ollut mitään kulumisongelmia, vaikka ajosuoritteet olivat melkein kolminkertaisia! (Ja samat pyöränkulmat, eikä katsastuksessa viime keväänä löydetty mitään löysiä.) Näillä nyky-Conteilla olen nyt ehtinyt nyt ajaa 17 tuhatta, ja näyttää, että melkein pitäisi ennen ensi kautta jo rengaskaupassa käydä. Takarenkaat ovat sen sijaan jotenkin järjellisesti kuluneet. Koko ajan auton ajokäytös on ollut ihan kunnossa. Herää hieman epäilys, että Conteissa olisi kulumisen suhteen tietty heikko kohta.  Eipä toisaalta noilla aiemmillakaan versioilla ole edes pyöriä kertaalleen kaudessa kierrättämällä päästy vissiin milloinkaan 30 tuhannen suoritteeseen.

En halua mustamaalata Conteja; mielestäni ne ovat tasalaatuista, hyvää tavaraa, mutteivät erityisen halpoja tietenkään. Kaikkien nykyisten kesärenkaiden ongelma on huono kulutuskestävyys. Sonatan alkuperäiskoko 215/60R16 vaan tuppaa olemaan sen verran harvinainen, että yleensä satsille tulee kiitettävästi hintaa, ja silloin ei jokin 20 tuhannen kestoikä tai muut kommervenkit oikein ihastuta mieliä. Kaiholla muistelen 70- lukua, ja sen ajan kesärenkaiden kestoja. Tosin autotkin oivat silloin keveämpiä ja tehottomampia, teiden urista en osaa sanoa. Mutta helposti ajeltiin Taunuksilla ja Saabeilla silloin tuommioset 40 -jopa 50 tuhattakin. Joku maltillinen, joskin painavahko "nokivasara"(tiedätte kyllä mikä) pääsi vieläkin pidemmälle, ehkä 60 tuhanteenkin asti!
5
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonatan CE valo
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Marraskuu 15, 2021, 18:19:31 ip »
Eipä ole nyt 4 tuhanteen km valo vilkahdellut, ei. Moottorin toimintakin täysin OK. Olisikohan sittenkin ollut vain näköhäiriö, auringon paistaessa takaapäin mittaristoon? Joskus nimittäin näyttää ihan kuin jokin varovalo palaisi, kun aurinko paistelee sopivasti. Jos taas oli oikea havainto, niin tuskinpa vaan oli mikään anturi tai asentotunnistin kyseessä, kun ei ole enää oireillut. En keksi mikä muu voisi tuollaisen aivan random vilkahduksen aiheuttaakaan, jollei sitten (etu)pyörien tasapainottomuus-ravistaminen, joka juuri tuolloin ilmeni ajettaessa reilua 130:ä, olisi saanut jostain syystä valehälytystä aikaan. Semmoisesta en kyllä itse ole ennen kuullut. Ei se nyt mitään hampaanpaikkoja irrottavaa tärinää ollut, tyypillistä ratin pienitaajuista vispausta vain, kun tasapainoitus tms. ei ole ihan kohdillaan. Useimmille varmaan tuttua oiretta.

Kaiketi siis loppu hyvin, kaikki hyvin, vai mitä?  :o :o
6
i40 / Optima ja muut isot / Vs: I40 kytkimen vaihto
« Uusin viesti kirjoittanut ivjari Marraskuu 14, 2021, 22:33:03 ip »


Multa saa ostaa uuden tangon, paketissa oleva.
Kts. myynti- palsta.  :)
[/quote]

moro, vieläkö sulla olis tuo tanko ?
7
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Santa FE II Led vilkut.
« Uusin viesti kirjoittanut Laude Marraskuu 11, 2021, 17:06:12 ip »
Katsastaj ahuomasi että apukuskin puolen LED ei enää toiminut. Merkkiliikkestä lamppu 146 € - löytyi koreasta 1/3 osa hintaan ja yhdeltä .fi  loppuiselta varaosa sivustolta myös.
Alla Korean linkki. Tilasin tuosta toisesta .fi koska koreasta rahti oli huomattavasti suurempi vaikka perus hinta oli halvempi.
Tuolta varmaan kannattaa kysyä kalliimpaa osaa.
https://www.sparekorea.com/product/parts/922583
8
Meni kirkkaasti läpi eduskuntakäsittelyyn. No, Suomessahan on "edustuksellinen demokratia", eli oikeasti varmaan tulee polttoaineen hintaan vielä "päästökauppalisä", tuottavathan Suomen henkilöautot 0,1 promillea maailman hiilidioksidipäästöistä. Ei tosin voi sanoa, että bensan hinta on "tuettu" nykyiselläänkään, kun veroja siinä on 70 prosenttia. Mutta onhan se kiva kuunnella kansanedustajien loogisia kuperkeikkoja kun he perustelevat että polttoaineiden hintaan on saatava lisää veronluonteisia maksuja.
9
Yleinen keskustelu / LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAA
« Uusin viesti kirjoittanut jarik Marraskuu 04, 2021, 18:28:48 ip »
Elikkä nyt hyvät ihmiset allekirjoittamaan.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/9154
10
i40 / Optima ja muut isot / Vs: i40 p0404 vikakoodi
« Uusin viesti kirjoittanut Moterni Jaska Marraskuu 04, 2021, 06:44:17 ap »
Jos englannin kieli taipuu, googleta "p0404 i40" ilman noita hipsuja. Saattaa liittyä elektroniikkapuolen ongelmiin.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10