Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
i40 / Optima ja muut isot / i40 sähköisen takaluukun avausmekanismi ei toimi
« Uusin viesti kirjoittanut VeePee Kesäkuu 02, 2020, 09:41:39 ap »
Morjes,

i40 1.7 CRDi 16-vm sähköisen takaluukun avausmekanismi ei jostain syystä toimi. Eli sähköt pelaa kylläkin molempiin suuntiin, kun luukkua avittaa hieman nostaessa. Luukku nousee ja menee myös kiinni mukavasti nappia painamalla. Avatessa ilman nostoapua, luukku ikään kuin lonksahtaa takaisin kiinni eli se ei jaksa nostaa itseään ylös ellei sitä itse auta parilla sentillä. Paikallinen huoltamo pohti, että nostinten moottorit saattavat olla rikki, mutta mitään varmuutta tästä ei ole. Vikakoodeja ei myöskään ilmennyt. Puhelimitse tavoitettu paikallinen merkkihuoltokin ihmetteli asiaa, koska vastaavia vikoja ei heille ole tullut tältä automerkiltä vastaan, eikä vastaavia osia ole oikeastaan heillä edes tarvinnut huoltaa. Kokemuksia aiheesta?
2
Yleinen keskustelu / Varaosien saatavuus
« Uusin viesti kirjoittanut vaanari Toukokuu 30, 2020, 09:04:35 ap »
Olen nyt odottanut varaosia rikkinäiseen vm 10 Huyndaihin kohta kolme viikkoa, eikä vieläkään mitään tietoa, koska saapuu. Auto merkkikorjaamolla. Pitkään ollaan yritetty pärjätä ilman autoa ja yksi lomamatkakin peruuntunut. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Minusta tämä on jo kohtuutonta!
3
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Toukokuu 27, 2020, 15:48:11 ip »
Tänään täyttöhuolto, kaikki paikat pitivät ja kylmäaine 550 g. Ilmastoinnin teho tuntuu entisenlaiselta. Vielähän se ei niin pääse oikeuksiinsakaan viilennyksen vuoksi, kun ulkolämpö oli aamulla paljon alle 15 astetta. Päivän (ja kabiinin) lämmetessä alkoivat tehot tuntua. En nyt ihan täysteholla viitsinyt yrittää viilentää, taisipa olla sisälämmön pyyntikin maltit 20 astetta. Kompura (tai flekti?) pitää toisinaan sisälle vaimeasti kuuluvaa puputtavaa tai läpyttävää ääntä, mutta esim. kaupunkiliikenteessä lämpimällä ilmalla kuulee, kuinka kompressori käynnistyy sykleittäin eikä mitään poikkeavaa ääntä kuulu. Voi olla, että äänen voi erottaa juuri silloin, kun esim. auto on ollut sammutettuna jonkin aikaa tai vastaavasti käynyt pitkään tyhjäkäyntiä. Ääni on kuulunut jo varmaan kaksi vuotta. Eihän tuo nyt juuri haittaa, mutta onko kyseessä kompressorin (vapaakytkimen) laakeri vai jokin muu laakeri? Ja onko huoltoa varten taas tyhjättävä kylmäaineet? Ei sillä, että tuo minun lähitulevaisuudenkaan korjausohjelmistoon kuuluisi (jossei hajoa), kyselenpähän muuten vain.

Niin ja tämä seikkailu maksoi töineen ja osineen 205 euroa, joista lauhdutin rahteineen sis. ALV 85 euroa, tyhjennys ja täyttöhuolto  113 euroa ja o-renkaat 2 kpl n. 7 euroa.

Voisi olla uuteen topikkiinkin aihetta, mutta kuka tietää tuosta AQS (Air Quality System) -toiminnosta automaatti-ilmastoinnin yhteydessä? Sen pitäisi paitsi estää pahojen kaasujen ja hajusten pääsy autoon sisään ja poistaa jo sinne ehtineitä. Käsikirja sanoo, että saasteisilla (suurkaupunki)alueilla tuosta olisi hyötyä ja myös vaikkapa seisovissa liikenneruuhkissa. Ymmärtääkseni systeemi edellyttää, että autossa on oltava aktiivihiili-raikkari, muuten eivät autossa olevat hajut poistu. Täällä Etelä-Suomessa tuntuu olevan aika mahdotonta saada systeemi aktivoitumaan (onko meillä niin puhdas ilma?), mutta kerran takavuosina sain kovalla pakkasella tyynessä ilmanalassa sytkyttimen toimimaan, kun joku uunokki oli lämmittämässä tupaa ja tienoo oli sakeena kitkerästä savusta. Haju tunki sisään tietysti oitis. Ajeltuani jo paikan ohitse huomasin, että hajukin auton sisältä katosi. Paneelissa paloi tällöin sisäkierrätyksen merkkivalo sykleittäin sekä AQS- merkkivalo. Myöhemmin olin huomaavinani, että ilmastoinnin pitäisi olla AUTO -asennossa, jotta systeemi ylipäätänsä toimii (?) Jostain luin, että järjestelmän tunnistimen (sijaitsee auton keulilla ulkolämpöanturin yhteydessä) pitäisi reagoida CO ja HC, eli tyypillisiin saastekaasuihin. Ajattelin, että käytän tuon anturin plugia auki tässä joku kerta, ehkä puhdistelen ja antaahan tehdasmanuaali terminaalien välille jopa arvot, joita voisi sitten käyttää referensseinä. Mutta siis jos joku tietäisi AQS:stä vielä jotain, niin laittaisiko tänne, tackar o' bockar kiitos sanoo hän!
4
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Toukokuu 25, 2020, 13:39:34 ip »
Tänään tyhjennettiin järjestelmä huollossa. Kone ilmoitti saaduksi kylmäainemääräksi 400 g. Tehdasmanuaali ilmoittaa US-versiolle 550 +- 25 g, menee varmaan määrän puolesta yksiin euroversion kanssa. Korjaamon setä etsiskeli pyynnöstäni vihreitä o-renkaita lauhduttimen korkea- ja matalapaineliittimille ja sainkin oikeat. Sitten asentamaan Nissensiä. Muuten kaikki sujui kuin oppikirjassa, mutta lauhduttimesta puuttuivat vaahtomuovisuikaleet, jotka tulevat syylaria vasten (=ihan virattomat, vaikeuttavat asennusta), joten jätin ne pois. Alakiinnikkeet istuivat OK, mutta yläkiinnikkeet olivat niin poissa linjasta (kylläkin oikealla korkeudella), ettei pulttien asennuksesta tullut mitään. Kiinnikkeiden taivuttelu olisi toisella puolella ehkä vähän auttanut, mutta aika tanakkaa alumiinia/ terästä/ duralumiinia? (n.2 mm) kun olivat, jätin tekemättä, ettei päätyhitsi repeä. Toisella puolella taivuttelukaan ei olisi riittänyt. Helppo ja aivan pätevä ratkaisu oli kiinnittää ylemmät kiinnikkeet rei'istään nippusiteillä.

Korkea-ja matalapaineliitinten asennus oli oma lukunsa. Piti asentaa vaarnaruuvit lauhduttimen liitinrunkoon.  Nämä tulivat osan mukana. Pähkäilyä, kumminka päin, kun kierreosat olivat eri mittaiset. Samoin oli tarkasteltava, että lopuksi mutteri ottaa liittimen lattaan pitävästi ja painaa sitä voimalla, eli että kierreosa riittää ja että kierrettä on myös alemmassa tasossa tarpeeksi. Korkeapainepuolella voi paine olla 20-30 baaria, joten heikot kierteet voivat korkata! Kaksi mutteria kierrettynä lukkoon vaarnaruuvin päähän, ja saikin lopulta puuvit hinuteltua oikeille korkeuksille. Sitten liittimet kiinni: o-renkaat ensin vaihtoon. Vähän konstikkaat, mutta paljain sormin onnistuin. Korjaamolta sanottiin, että silikonivaseliini käy voiteeksi; siispä sipaisu ATEa ja liittimet pohjaan sekä mutterit kiinni. Nyt huomasi, että korkeapainelinjan täyttöventtiili on hattuineen tosi lähellä ylävesiletkun juurta. Liitinrunko on siis eri asennossa kuin aiemmin, eikä sen vääntely tule mitenkään kysymykseen, koska putket ovat varmaan silloin entiset. No, kai tuosta täyttö ja tyhjennys onnistuu, onhan se liitin aika solakka ja pienikokoinen.

Nyt vaan odotellaan täyttöä parin päivän päästä. Kun systeemi on tyhjä, ei kompurakaan lähde käyntiin. Alkumatkasta korjaamolta omalle korjauspaikalle tosin ilmastoinnin kytkimeen ilmestyi kerran merkkivalo, mutta näppäsin sen vain pois. Asennettaessa ja H-liitintä avattaessa sihahti vielä aika komeasti. Lämpökö tuon lie saanut aikaan, mutta minä poika pötkin etäämmälle autosta niin kauan kuin sihinä jatkui. Ehkä viitisen sekuntia.

Onhan tuo melko taiteilua tuo asennus syylärin takaa, mutta eipähän tarvitse ottaa puskuria irti, mikä olisi vielä monimutkaisempaa. Toivotaan nyt, että vanhat tehot löytyvät takaisin ilmastointiin, eikä mikään paikka vuoda. Pikku pettymys olivat noiden lauhduttimen kiinnikkeiden ja liitäntöjen mittaheitot kyllä, mutta jos vaan pelaa, niin OK, ja halvallahan toki sainkin. Asennus olisi mennyt paljon nopeammin mittatarkkaa osaa käyttäen: nyt taisi hommaan humahtaa 2,5 tuntia. Siihen sisältyi kyllä vanhojen kennon lamellien siivousta puskurin takaa. Vanhasta kennosta oli irronnut lamelleja tosiaan melkeinpä kolmannes pinta-alasta ja vielä alin kerros lamelleja ja pohja"rima". Ihme ettei enempiä kylmäaineita ollut maailmaan vuotanut.
5
i40 / Optima ja muut isot / Vs: Sonatan seisontajarru
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Toukokuu 24, 2020, 12:18:31 ip »
Niin ja tuosta surullisen kuuluisasta (juuttumisen puolesta) linkusta eli käsijarrukenkien levittimestä, joka siis on yhdistetty käsijarruvaijeriin. Uusin voitelukikkani on herkistys MoS2 -irrotusöljyllä ja putsailu mahdollisuuksien mukaan (AT:n valmiste tuntui tehokkaammalta kuin CRC:n? Ainakin spraypullo oli parempi ja aineen tuotto runsaampi) ja tämän jälkeen linkun mättäminen täyteen silikonivaseliinia. Tuo kestää jonkin verran kuumuutta ja pitäisi hylkiä kosteutta. Tarkemmin sanottuna ATE jarrusylinterirasva oli kyseessä, sitä truuttasin injektioruiskulla linkun sisältä täyteen.

Minä en sitten millään ilveellä onnistunut saamaan tuota linkkua irti jarrukilvestä kaiken ollessa muuten purettuna (käsijarruvaijeri irrotettuna linkun koukusta); aina se jotenkin jäi läpivientikumiinsa kiinni. Koetin supussa ja levitettynä ja kaikkea siltä väliltä. Läpivientikumi tuntuu olevan lujasti kiinni kilvessä, ettei vain olisi ruuvikiinnitteinen ja jokin kehys(=et saa koskaan auki). Pullauttamalla ei kumi lähde. Näinpä tuo herkistely meni sitten paikoillaan nujutteluksi. Jos joku on ollut niin pystyvä, että on saanut linkun irti jarrukilvestä pyörännapaa irrottamatta, voisi kertoa täälläkin, miten se oikein tapahtuu.
6
i40 / Optima ja muut isot / Vs: Sonatan seisontajarru
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Toukokuu 23, 2020, 15:33:33 ip »
Uusia käsijarruhuomioita. Huhtikuussa auto läpäisi juuri ja juuri katsastuksen, kun käsijarrukahvan liike oli niin pitkä, että kahvan pykälät jo loppuivat. Jarru piti dynossa silti kohtalaisesti jotain 1,1 kN per puoli. Tutkiskelin asiaa, säätöön en ollut puuttunut vuosiin. No nyt kahvan liikeradan säätö oli jo ihan tapissa, joten jarrukenkiä piti ruveta säätämään. No se sitten meni täydelliseksi käsijarrukomponettien herkistelyksi ja huolloksi. 5 vuotta aiemmin ostetut palikat (OEM -kengät ja ankkuritapit prikkoineen). Häiritsevää tässä oli, että oikein koko aikana ei käsijarruun tullut sellaista (kaivattua, ehkä jopa entisenlaista) ronskia pitoa, varsinkaan eteenpäin viettävissä kaltevuuksissa (taaksepäin useasti ns. tökkäsivät, ne kengät). Korjaustoimenpiteenä säädin nyt kengät rummuista reilusti kireämmälle, eli säätimen nolla-asennosta sellaiset 15 naksua molemmin puolin ja tasasin jarrupidon pyörät ylhäällä sikäli kuin pystyin. Ja johan alkoi pitoa syntyä, mutta saatiin myös ikävä lieveilmiö, nimittäin jarrujen (jarrupintojen) nariseminen, narskaminen, naksahtelu tai miten vain, millaista ei ennen ollut ollut. Samoin myös vaijerit tuntuivat oman osansa rutisevan, kun vedettiin liinat kunnolla kiinni. Lisäksi joka ainut kerta, kun autosta nousi ylös kuljettajan paikalta, vasen käsijarrurumpu tervehti napsahtaen.

Rumpusäädön pienikin lievennys vei joko tehot jarrusta tai sitten narskaminen säilyi entisellään. Lopulta päätin ostaa uudet käsijarrukengät, vaikkeivat vanhat vaikuttaneetkaan mitenkään kuluneilta tai edes kontaminoituneilta. Esim. rasvaan sotkeutuminehan voisi hyvinkin olla syynä pintojen narinalle ja huonolle pidolle, mutta tällä kertaa ajatukseni oli, että narske johtuu muusta pintojen liukumisesta: kireällä säädöllä arvelin jarrukenkien jopa ehkä taipuvan, kun niitä yläpäästä levittäen käskettiin kireälle, ja kengät eivät ehkä ihan "siittaisi" rumpuun nähden ympyränkehän puolesta. No, uusilla kengillä (jotka olivat pirun sikamaiset vaihtaa, edelleenkin; kiitokset tässä pienille lukkopihdeille, joilla saa jousista otteen sekä ankkuritapin jousilautasen avaajatyökalulle) olivat narinat pari päivää poissa ja jarrun teho jossakin välttävän-tyydyttävän rajoilla oikein säädettynä. Muutaman päivän päästä alkoi narina entiseen tapaan, ja meikäläinen kihisi raivoa.

Vilkaisu www, jossa monienkin automerkkien käsijarruKENKIEN (mm. Peugeot, HYUNDAI US-specs??) sisäänajosta neuvottiin (lainaten Hyundain huolto-ohjeita vapaasti): aja n 60 km/h vauhdilla, vetäen käsijarrukahvaa 5-6 naksua (tjsp. ,suom.=ak.huom.), siinä 500 m. Toista sitten tämä rääkkäys jopa useitakin kertoja, jos tarve on, mutta muista antaa jarrujen jäähtyä usean kilometrin ajon ajan sitä ennen. HÄH? Vimmassa kokeiltuaini toetsin, että moinenhan tuntuisi toimivan. Ajoin ensin itse mainitullla lailla muutaman sataa metriä, kahva taisi venyä 7-8 naksuun, ennen kuin mitään (meno)vastusta alkoi olla havaittavissa. Jäähdyttelyä ehkä kilsa, toista; ja sitten sama uudelleen. Tarkistuspysähdys kertoi, että käsijarrurummut olivat tällä menolla varsin kuumat, mutteivat nyt ihan kihisevät sentään (kuten levyt konsanaan). Kättä ei silti kärsinyt laittaa pinnoille. Pikku nytkäisyt parkkipaikalla osoittivat , että pitoa oli nyt tullut reilusti lisää. Myöhemmin vielä kävi ilmi, että kolmannessa kokeessa kahva alkoi selvästi ottaa vastaan ajon aikana jo kuudennessakin lovessa, eli hidastumisen parannus oli ollut tuntuvaa.

Nyt neljän-viiden päivän ajojen ja seisontojen jälkeen voidaan todeta, että jarru pitää samoin säädöin aivan eri lailla kuin ennen, EIKÄ NARISE oikeistaan milloinkaan. Joten taisi olla lopulta kyse jarrukenkien sovittamisesta, ja tuo operaatio olisi ehkä voinut tulla kyseeseen alkuperäisilläkin kengillä (tosin rummut/levyt olivat silloin aivan uudet). Kun kenkiä yritettiin ylisuurella voimalla vetää tiukkaan, jotta pitoa olisi, niin pienen liikahduksen myötä syntyi tuo nariseva ääni tai yksittäinen narahdus/pamahdus. Syynä, että naarmuiseen rummun pintaan ei tuo uusi (tasapintainen) kenkä ollut ehtinyt sopeutumaan kunnolla.

Eli nyt näyttää siltä, että pitäisi tuo (rumpu)käsijarru pintojen sopeutus/sisäänajokin siis muistaa, kun osia uusitaan. Kun eivät näytä 5 vuodessakaan keveällä käytöllä kunnolla sopeutuvan toisiinsa, jos ei mitään radikaalimpaa tehdä. Voisin ehkä itsekin tuon sopeutuksen vielä kertaalleen tässä tehdä nykyisille kengille.
7
i40 / Optima ja muut isot / Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
« Uusin viesti kirjoittanut luxus Toukokuu 23, 2020, 14:42:17 ip »
Hei, osa tuli lähipostiin pari päivää sitten eli 6 päivää tilauksesta. Lähtömaana Latvia, osa (englantilainen?tanskalainen?) Nissens. Osa vaikuttaa ns. kunnostetulta, mutta on silmämääräisesti hyvin tehty. Lisäksi se tuntuu olevan mittoja myöten ihan samanlainen kuin autossa ollut. Uusia o-renkaita liittimeen ei tullut mukana, kysyn niitä huollosta, ja jos en saa, yritän kasausta vanhoilla. Hinta oli tuo pitävät 85 euroa, oli jonkinlainen tarjoushinta kai. Ensi viikon maanantaille on mulla varattuna lähikorjaamossa järjestelmän tyhjennysaika; tiistai on varattu lauhduttimen asennukseen omatoimisesti ja keskiviikkona jälleen täyttöhuolto.
8
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Vs: ostajan opas / tyyppiviat
« Uusin viesti kirjoittanut vaanari Toukokuu 22, 2020, 08:05:29 ap »
IX35 2010 115000 km
Ykkösen ja kakkosen välinen synkronointi rikki. Ilmastointilaitteen kenno hajalla. Akku sökönä, vaikka ei kovin vanha. Kytkinremontti tehty. Tilasin auton historian, eikä ole mennyt kolmena edellisenä vuonna katsastuksesta läpi ensimmäisellä yrittämällä. Väitättekö tekin, että mitään ei ole ollut?
9
ix35 / Sportage ja muut maasturit/tila-autot / Vs: Ix35, kardaanissa vikaa?
« Uusin viesti kirjoittanut vaanari Toukokuu 21, 2020, 23:39:59 ip »
Ykkösen ja kakkosen välinen synkronointi rikki. Ilmastointilaitteen kenno hajalla. Akku sökönä, vaikka ei kovin vanha. Kytkinremontti tehty. Tilasin auton historian eikä ole mennyt kolmena edellisenä vuonna katsastuksesta läpi ensimmäisellä yrittämällä. Väitättekö tekin, että mitään ei ole ollut?
10
i40 / Optima ja muut isot / Vs: i40 -16 CRDI aut. Farmari
« Uusin viesti kirjoittanut MYOE75 Toukokuu 18, 2020, 13:58:58 ip »
Thanks, joo ohjekirja löytyi maahantuojan sivuilta.
Pari pikku huomautettavaa autosta nyt viikonloppuna löysin kun tarkemmin tutkin. Etulokasuoja hiukan irvistää etuvaloumpion alta saumasta. Myyjä hoitaa kuntoon. Välillä joku särähtää auton alla kun tyhjäkäynnillä käy ja hiukan kaasua antaa. Vaikuttais, että siellä joku suoja-,tulipelti särisee.
Muutoin tyytyväisyys vaan lisääntyy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10