HyundaiClubFinland.com

Mallikohtainen keskustelu => i40 / Optima ja muut isot => Aiheen aloitti: luxus - Helmikuu 05, 2020, 18:27:02 ip

Otsikko: sonata ilmastoinnin lauhdutin
Kirjoitti: luxus - Helmikuu 05, 2020, 18:27:02 ip
Terve! Suunnitelmissa olisi uusia NF Sonatan ilmastonnin lauhdutinkenno, eli se siellä syylarin edessä sijaitseva. Kohta yli puolet ripojen välisistä lamelleista on lähtenyt vuosien saatossa omille teilleen, mutta systeemi ei kuitenkaan (ihan vielä) vuoda. Ilmastointi kyllä tuntuisi toimivan, mutta tehoja ei ole liikoja, luultavasti kylmäaineen vähyydestä ja lamellien puutteesta johtuen. Kompura pitää käyntiinlaiton jälkeen kummaa kurisevaa ääntä, mutta jonkin aikaa toimittuaan, varsinkin kesällä, äänet kaikkoavat. Kylmäaineita siis tuntuisi olevan vielä jäljellä, muutenhan ei kompura lainkaan käynnistyisi. Olen tulkinnut, että järjestelmän paine on matala, ja siitä ehkä nuo äänet. Kompuran toiminta on muuten aivan normaalia.

Kennon vaihdon jälkeen tehtäisiin uusi täyttöhuolto. Kuivain vaihtuu uuteen lauhdutinkennon vaihdon yhteydessä. Mahtaako ruveta toimimaan hyvin? Olen katsellut ulkomaisista verkkokaupoista varaosalauhduttimia. Referenssiksi, että jenkkimyyjät haluavat OEM-uudesta lauhduttimesta, merkkiä Hyundai, yli 300 taalaa. Siihen rahti ja tulli päälle. Saksan ebay myy montaakin tunnettua merkkiä kilpailukykyisiin hintoihin eli 50- 120 euron välillä. Nissensin tekele lähtisi edullisesti, rahtikin huomioiden. Onko kellään kyseisestä merkistä kokemuksia? Netissä jotkut moittivat epämittatarkkuudesta, mutta itse ainakin olen joskus ostanut Suomesta Nissensin syylarin, joka oli oikein hyvä.

Suomessa myytävät käytetyt romisosat ovat hintaluokassa 100 -150 euroa. Osien kunto on melko masentava, joskin ne kyllä omaa nykyistäni parempia ovat. En nyt millään viitsisi tässä kohdin ostaa vanhaa romuosaa.

O-renkaat liittimeen pitäisi myös saada. Mistähän näitä, jollei sitten juurikin ulkomailta? Ja työhän ei toki ylivaikea olisi itse tehdä (osien vaihtoa), mutta kylmäaine pitäisi kuitenkin kerätä talteen. Jos nyt itse tökkisin kennon hajalle, niin kyllähän ne ainekset siitä lähtevät, mutta pääseekö systeemiin silloin kosteutta, joka kai on myrkkyä? Lisäksi maapallo tuhoutuu ;D. Olisiko kellään suosittaa pääkaupunkiseudulla korjaamoa, joka tekisi kennonvaihdon livakasti ja huoltaisi sitten systeemin? Voisi joko hankkia uuden lauhduttimen tai sitten kelpuuttaa jo itse hankkimani?
Otsikko: Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
Kirjoitti: luxus - Toukokuu 15, 2020, 16:12:21 ip
Hei. Uusi lauhdutin on tilattu ulkomaisen varaosapalvelun kautta. Valmistajaksi valikoin Nissensin, kun sen syylareista on aiemmin ollut hyvä kokemuksia. Maksu kävi verkkopankilla, mikä helpotti kovasti ostoa. Hinnaksi tuli rahteineen 85 euroa. Posti tuo kotiin, ja tuonee ymmärtääkseni sen ihan ovelle asti? Päätökseni oli, että tyhjennytän ensin systeemin lähihuollossa (eli en rikkoisi itse sittenkään tahallani mitään paikkaa päästääkseni kylmäaineita ulos), asentaisin itse lauhduttimen vanhan tilalle (esiharjoittelu osoitti-> ei vaikeaa, syyläri kellautetaan kiinnikeet irrotettuna taapäin ja pitäisi parilla pultilla olla syylarissa kiinni tuo lauhdutin, mutta nuo omat päivävaloasennukset ja niiden johdotukset syylarin ympärillä, nostavat vaikeusastetta-> teenkin sitten itse ettei satu vahinkoja asioita tuntemattomille). Ensi näppäimeltä en aatellut uusia niitä liittimen o-renkaita, vaan vanhoilla mennään ja voidellaan niitä sitten niillä aineenjämillä, mikä putkissa on. Tämän jälkeen mahdollisimman pikaisesti täyttöhuoltoon, jotta laitteisto saadaan toimimaan.
Ajattelin, että mikäli systeemi jäisi vuotamaan täytössä, niin vaihdellaan o-renkaat sitten jälkeenpäin. Tietysti voisin etukäteenkin kysyä, onko korjaamolla noita renkaita. Työsuunnitelma pitää varmaan heille selostaa edeltä käsin: ensin tyhjennys päivänä 1, sitten omatoiminen asennus päivänä 2 ja jos saisi täytön päiväksi 3. Ja toivottavasti osa on sopiva (on kyllä otettu mittoja vanhasta kennosta ja löytyipä vielä OEM -numerokin, jolla verrattu uuteen osaan) sekä laadukas, ettei nyt heti alkais vuotaa.
Otsikko: Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
Kirjoitti: luxus - Toukokuu 23, 2020, 14:42:17 ip
Hei, osa tuli lähipostiin pari päivää sitten eli 6 päivää tilauksesta. Lähtömaana Latvia, osa (englantilainen?tanskalainen?) Nissens. Osa vaikuttaa ns. kunnostetulta, mutta on silmämääräisesti hyvin tehty. Lisäksi se tuntuu olevan mittoja myöten ihan samanlainen kuin autossa ollut. Uusia o-renkaita liittimeen ei tullut mukana, kysyn niitä huollosta, ja jos en saa, yritän kasausta vanhoilla. Hinta oli tuo pitävät 85 euroa, oli jonkinlainen tarjoushinta kai. Ensi viikon maanantaille on mulla varattuna lähikorjaamossa järjestelmän tyhjennysaika; tiistai on varattu lauhduttimen asennukseen omatoimisesti ja keskiviikkona jälleen täyttöhuolto.
Otsikko: Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
Kirjoitti: luxus - Toukokuu 25, 2020, 13:39:34 ip
Tänään tyhjennettiin järjestelmä huollossa. Kone ilmoitti saaduksi kylmäainemääräksi 400 g. Tehdasmanuaali ilmoittaa US-versiolle 550 +- 25 g, menee varmaan määrän puolesta yksiin euroversion kanssa. Korjaamon setä etsiskeli pyynnöstäni vihreitä o-renkaita lauhduttimen korkea- ja matalapaineliittimille ja sainkin oikeat. Sitten asentamaan Nissensiä. Muuten kaikki sujui kuin oppikirjassa, mutta lauhduttimesta puuttuivat vaahtomuovisuikaleet, jotka tulevat syylaria vasten (=ihan virattomat, vaikeuttavat asennusta), joten jätin ne pois. Alakiinnikkeet istuivat OK, mutta yläkiinnikkeet olivat niin poissa linjasta (kylläkin oikealla korkeudella), ettei pulttien asennuksesta tullut mitään. Kiinnikkeiden taivuttelu olisi toisella puolella ehkä vähän auttanut, mutta aika tanakkaa alumiinia/ terästä/ duralumiinia? (n.2 mm) kun olivat, jätin tekemättä, ettei päätyhitsi repeä. Toisella puolella taivuttelukaan ei olisi riittänyt. Helppo ja aivan pätevä ratkaisu oli kiinnittää ylemmät kiinnikkeet rei'istään nippusiteillä.

Korkea-ja matalapaineliitinten asennus oli oma lukunsa. Piti asentaa vaarnaruuvit lauhduttimen liitinrunkoon.  Nämä tulivat osan mukana. Pähkäilyä, kumminka päin, kun kierreosat olivat eri mittaiset. Samoin oli tarkasteltava, että lopuksi mutteri ottaa liittimen lattaan pitävästi ja painaa sitä voimalla, eli että kierreosa riittää ja että kierrettä on myös alemmassa tasossa tarpeeksi. Korkeapainepuolella voi paine olla 20-30 baaria, joten heikot kierteet voivat korkata! Kaksi mutteria kierrettynä lukkoon vaarnaruuvin päähän, ja saikin lopulta puuvit hinuteltua oikeille korkeuksille. Sitten liittimet kiinni: o-renkaat ensin vaihtoon. Vähän konstikkaat, mutta paljain sormin onnistuin. Korjaamolta sanottiin, että silikonivaseliini käy voiteeksi; siispä sipaisu ATEa ja liittimet pohjaan sekä mutterit kiinni. Nyt huomasi, että korkeapainelinjan täyttöventtiili on hattuineen tosi lähellä ylävesiletkun juurta. Liitinrunko on siis eri asennossa kuin aiemmin, eikä sen vääntely tule mitenkään kysymykseen, koska putket ovat varmaan silloin entiset. No, kai tuosta täyttö ja tyhjennys onnistuu, onhan se liitin aika solakka ja pienikokoinen.

Nyt vaan odotellaan täyttöä parin päivän päästä. Kun systeemi on tyhjä, ei kompurakaan lähde käyntiin. Alkumatkasta korjaamolta omalle korjauspaikalle tosin ilmastoinnin kytkimeen ilmestyi kerran merkkivalo, mutta näppäsin sen vain pois. Asennettaessa ja H-liitintä avattaessa sihahti vielä aika komeasti. Lämpökö tuon lie saanut aikaan, mutta minä poika pötkin etäämmälle autosta niin kauan kuin sihinä jatkui. Ehkä viitisen sekuntia.

Onhan tuo melko taiteilua tuo asennus syylärin takaa, mutta eipähän tarvitse ottaa puskuria irti, mikä olisi vielä monimutkaisempaa. Toivotaan nyt, että vanhat tehot löytyvät takaisin ilmastointiin, eikä mikään paikka vuoda. Pikku pettymys olivat noiden lauhduttimen kiinnikkeiden ja liitäntöjen mittaheitot kyllä, mutta jos vaan pelaa, niin OK, ja halvallahan toki sainkin. Asennus olisi mennyt paljon nopeammin mittatarkkaa osaa käyttäen: nyt taisi hommaan humahtaa 2,5 tuntia. Siihen sisältyi kyllä vanhojen kennon lamellien siivousta puskurin takaa. Vanhasta kennosta oli irronnut lamelleja tosiaan melkeinpä kolmannes pinta-alasta ja vielä alin kerros lamelleja ja pohja"rima". Ihme ettei enempiä kylmäaineita ollut maailmaan vuotanut.
Otsikko: Vs: sonata ilmastoinnin lauhdutin
Kirjoitti: luxus - Toukokuu 27, 2020, 15:48:11 ip
Tänään täyttöhuolto, kaikki paikat pitivät ja kylmäaine 550 g. Ilmastoinnin teho tuntuu entisenlaiselta. Vielähän se ei niin pääse oikeuksiinsakaan viilennyksen vuoksi, kun ulkolämpö oli aamulla paljon alle 15 astetta. Päivän (ja kabiinin) lämmetessä alkoivat tehot tuntua. En nyt ihan täysteholla viitsinyt yrittää viilentää, taisipa olla sisälämmön pyyntikin maltit 20 astetta. Kompura (tai flekti?) pitää toisinaan sisälle vaimeasti kuuluvaa puputtavaa tai läpyttävää ääntä, mutta esim. kaupunkiliikenteessä lämpimällä ilmalla kuulee, kuinka kompressori käynnistyy sykleittäin eikä mitään poikkeavaa ääntä kuulu. Voi olla, että äänen voi erottaa juuri silloin, kun esim. auto on ollut sammutettuna jonkin aikaa tai vastaavasti käynyt pitkään tyhjäkäyntiä. Ääni on kuulunut jo varmaan kaksi vuotta. Eihän tuo nyt juuri haittaa, mutta onko kyseessä kompressorin (vapaakytkimen) laakeri vai jokin muu laakeri? Ja onko huoltoa varten taas tyhjättävä kylmäaineet? Ei sillä, että tuo minun lähitulevaisuudenkaan korjausohjelmistoon kuuluisi (jossei hajoa), kyselenpähän muuten vain.

Niin ja tämä seikkailu maksoi töineen ja osineen 205 euroa, joista lauhdutin rahteineen sis. ALV 85 euroa, tyhjennys ja täyttöhuolto  113 euroa ja o-renkaat 2 kpl n. 7 euroa.

Voisi olla uuteen topikkiinkin aihetta, mutta kuka tietää tuosta AQS (Air Quality System) -toiminnosta automaatti-ilmastoinnin yhteydessä? Sen pitäisi paitsi estää pahojen kaasujen ja hajusten pääsy autoon sisään ja poistaa jo sinne ehtineitä. Käsikirja sanoo, että saasteisilla (suurkaupunki)alueilla tuosta olisi hyötyä ja myös vaikkapa seisovissa liikenneruuhkissa. Ymmärtääkseni systeemi edellyttää, että autossa on oltava aktiivihiili-raikkari, muuten eivät autossa olevat hajut poistu. Täällä Etelä-Suomessa tuntuu olevan aika mahdotonta saada systeemi aktivoitumaan (onko meillä niin puhdas ilma?), mutta kerran takavuosina sain kovalla pakkasella tyynessä ilmanalassa sytkyttimen toimimaan, kun joku uunokki oli lämmittämässä tupaa ja tienoo oli sakeena kitkerästä savusta. Haju tunki sisään tietysti oitis. Ajeltuani jo paikan ohitse huomasin, että hajukin auton sisältä katosi. Paneelissa paloi tällöin sisäkierrätyksen merkkivalo sykleittäin sekä AQS- merkkivalo. Myöhemmin olin huomaavinani, että ilmastoinnin pitäisi olla AUTO -asennossa, jotta systeemi ylipäätänsä toimii (?) Jostain luin, että järjestelmän tunnistimen (sijaitsee auton keulilla ulkolämpöanturin yhteydessä) pitäisi reagoida CO ja HC, eli tyypillisiin saastekaasuihin. Ajattelin, että käytän tuon anturin plugia auki tässä joku kerta, ehkä puhdistelen ja antaahan tehdasmanuaali terminaalien välille jopa arvot, joita voisi sitten käyttää referensseinä. Mutta siis jos joku tietäisi AQS:stä vielä jotain, niin laittaisiko tänne, tackar o' bockar kiitos sanoo hän!