HyundaiClubFinland.com

Mallikohtainen keskustelu => i40 / Optima ja muut isot => Aiheen aloitti: kakoni - Helmikuu 10, 2017, 18:13:54 ip

Otsikko: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: kakoni - Helmikuu 10, 2017, 18:13:54 ip
Kytkimethän näissä on tuntunut temppuilevan ja tietenkin ei Suomessa tunnu kuuluvan takuun piiriiin (Brittifoorumeilla erilaista raporttia..)

Auto siis 1.7 CRDI 85kW versio (siihen 100kW malliin eriosat).

Tilasin Saksasta tuohon uuden kytkinpaketin
(1 x Kytkin mekanismi, 1 x Kytkinlevy, 1 x Painelaakeri), Sachs 3000 954 418. Hinta 328e.

Tarvitaan lisäksi työsylinteri
Sachs 6283 600 518. Toisesta kaupasta hintaan 49e.

Turun seudulla Voima Auto (http://www.voima-auto.fi) on noita nyt asennellut, noin 300-400e työhön.

Tuohon löytyy myös muita osatarjojia (luk, valeo, japan parts) mutta nosta esille Aisin:in (Toyotan hovitoimittaja)
Kytkinpaketti Aisin KY-123 (1 x Kytkin mekanismi, 1 x Kytkinlevy, 1 x Painelaakeri), hinta n. 160e.
Kaksoismassa-vauhtipyörä FDY-015, hinta n. 380e.
Työsylinteriä en Aisinilta löytynyt (vielä..)

Ja sitten vielä Hyundai-orkkis osat loppuun
41100-3D400 assy clutch
41300-3D400 pressure plate
41421-32000 bearing
(Ilmeisesti purkaamokuvista päätelleen orkkis-kytkin on valeo-kamaa..)

Puolasta löytyi kauppa joka myy tuota orkkista n 380e(sis postit) hinnalla http://www.fox.rzeszow.pl/KOMPLET-SPRZEGLA-HYUNDA-i-40-1-7-CRDI(4,256600,263599).aspx

41710-23000 työsylinteriä ei tuolta löydy, korapsilla on (http://www.koraps.com/shop/item.php?it_id=213396)








Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: kakoni - Helmikuu 15, 2017, 13:44:46 ip
Jatketaans vielä tähän. Ihan ei oma kytkin vielä mennyt hyväksi tällä jumpalla(nyt vaihdetty siis pääsylinteri, työsylinteri + kytkin) vaihteet vieläkin vähän jäykänlaiset.

Itänaapurin foorumeja googlaimella selvisi että siellä on vielä regulaattori joka (saattaa) vuotaa (https://hyundai-i40.ru/forum/showthread.php?t=194) ja että siihen saa korjausosan halvemmalla (https://docviewer.yandex.com/?url=ya-disk-public%3A%2F%2FSSBA9J%2BFWNgImkdohivblD7zrV20UiwxXq21uXbPCy0%3D&archive-path=%2F%2FHFR13-53-P010-VF_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_1.jpg&name=HFR13-53-P010-VF.rar%2F%2FHFR13-53-P010-VF_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_1.jpg&c=58a43e077e1e).

Alkuperäisen regulaattorin koodi 41690-3Z000, korjattuversio 41690-3Z000FFF  (maksaa n 30e), pitää tarkistaa päivämäärä että on ainakin lokakuu 5 2013.

Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: kakoni - Elokuu 30, 2017, 15:45:07 ip
Jatkan vielä tätä saagaa. Paljastui että kaikki nämä ongelmat mistä kärsittiin (kytkin ottaa liian alhaalta kiinni, vaikea saada vaihteita paikalleen etc. Paljon samaa valitusta ulkomaan i40 foorumeilla) johtuivatkin kytkimen pääsylinteristä. Ja tarkalleen ottaen käytettävästä työntötangosta jolla itse sylinteri on kiinni kytkinpolkimessa.

Vian kimppuun pääsin tämän Hyundai Genesis foorumilta löytyneen videon avulla: https://www.youtube.com/watch?v=8da2tn4Miks

Ongelmaksi muodustui että mistä löytää sopiva työntötanko tuohon sylinteriin, kunnes paljastui että ix35:sessa/Kia sorennossa on lähes vastaavanlainen sylinteri, säädettävällä tangolla. Tässä kuvassa näkyy ylhäällä i40:sen orkkis ja alhaalla ix35:sen http://imgur.com/a/vbXw6

Tuota ix35:sen sylinteriä saa sopuhintaan korapsilta, 35.5usd (416052S000 osanumero) + postit.

Vaihdoin tänään tuon omaani ja tuntuma muuttui sellaiseksi kuin sen nyt pitääkin olla.

Eli summa summarum, jos kärsit vastaavista kytkin ongelmista, niin kannattaa lähteä tätä reittiä pitkin selvittämään, ennenkuin vaihtaa kytkinpakkaa/kaksoismassaa...
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Temmmu - Toukokuu 16, 2018, 09:47:40 ap
Kiitos vinkistä. Eilen lähti tilaukseen uusi pääsylinteri korapsilta. Posteineen n.52€.

Vaihdoitko koko sylinterin, vai ainoastaan työntötangon? Videolla vaihtavat koko sylinterin, mutta taitaisi olla aika paljon helpompi homma jos saisi vaihdettua pelkän työntötangon.

Mulla 155tkm ajetussa alkuperäisen työntötangon kiinnitysreikä on kulunut soikeaksi. Välystä on ehkä milli pari, mutta se näkyy polkimen päässä jo sentteinä. Nyt käynnistäessä vaihde päällä tuntui että kytkin ei enää irrota kokonaan . 

Jos oikein ymmärsin, niin työntötankoa jatkamalla polkimen pitäisi ottaa ylempää. Miten paljon jatkoit tangon mittaa entiseen verrattuna?
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: hautami - Elokuu 31, 2018, 17:20:48 ip
Moi, uusi käyttäjä ilmoittautuu.
Tänne tuli myös käytetty i40 wagon diesel ja kytkin irroittaa todella alhaalla sekä hankala saada ykköstä välillä sisään.
Muuten kytkin toimii moitteitta.

Olen tilaamassa tuota käyttäjän Kakoni ohjeistamaa ix35:n sylinteriä/tankoa Korapsilta.
Oletteko vaihtaneet pelkän tangon vai koko setin?? Alla kysyttiin samaa mutta ei vielä vastausta.

Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: pjönttö - Syyskuu 02, 2018, 20:33:36 ip
Moi, uusi käyttäjä tässäkin ja sama kytkinongelma. Kävisiköhän tuo tilaamanne ix35 pääsylinteri säädettävine tankoineen myös 1,6 GDI 135hv vm.2012 ?
Yritin tietoa löytää itsekin netin syövereistä mutta huono kielipää tuottaa hiukan ongelmia.   :o

Jatkan vielä tätä saagaa. Paljastui että kaikki nämä ongelmat mistä kärsittiin (kytkin ottaa liian alhaalta kiinni, vaikea saada vaihteita paikalleen etc. Paljon samaa valitusta ulkomaan i40 foorumeilla) johtuivatkin kytkimen pääsylinteristä. Ja tarkalleen ottaen käytettävästä työntötangosta jolla itse sylinteri on kiinni kytkinpolkimessa.



Tuota ix35:sen sylinteriä saa sopuhintaan korapsilta, 35.5usd (416052S000 osanumero) + postit.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Helmi - Syyskuu 10, 2018, 13:32:42 ip
Polkimen juuressa on kuminappula joka rajoittaa liikettä,poistamalla tuon voi kokeilla onko tangon jatkamisesta hyötyä. Vaihteet takkuaa! 2.0l
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: pjönttö - Syyskuu 14, 2018, 18:03:51 ip
Vaihdoin ix35 kytkimen pääsylinterin säädettävän tangon omaan i40 1.6 GDI sylinteriin, säädin tangon n.5mm alkuperäistä pitemmäksi. Siihen loppuivat kytkinongelmat ja sitä myötä vaihteiden takkuilut.
KIITOS PALJON hyvistä vinkeistä tässä ketjussa  :) :)
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: hautami - Syyskuu 14, 2018, 19:01:55 ip
Vaihdoin ix35 kytkimen pääsylinterin säädettävän tangon omaan i40 1.6 GDI sylinteriin, säädin tangon n.5mm alkuperäistä pitemmäksi. Siihen loppuivat kytkinongelmat ja sitä myötä vaihteiden takkuilut.
KIITOS PALJON hyvistä vinkeistä tässä ketjussa  :) :)

Hieno juttu!
Oma ix35:n sylinteri/tanko on tullattu ja odottaa postin kuljetusta. Vaihdatitko tangon korjaamolla vai vaihdoitko itse?
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: pjönttö - Syyskuu 15, 2018, 18:57:06 ip


Hieno juttu!
Oma ix35:n sylinteri/tanko on tullattu ja odottaa postin kuljetusta. Vaihdatitko tangon korjaamolla vai vaihdoitko itse?
[/quote]

Tangon vaihto onnistui ihan itse kotipihalla, eikä moottoritilan puolelta tarvinnut purkaa mitään kun pelkän tangon vaihtaa, eli vaihtotyö onnistui jalkotilassa. Hiukan joutuu epämukavaan asentoon itsensä vääntämään, mutta vaiva maksaa palkan.  :)
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: hyundai i40 - Marraskuu 15, 2018, 19:14:12 ip
kiitos hyvästä vinkistä, kytkimen pääsylinterin "säädettävä"tanko vaihdettu.. tuli tosi hyvä nyt kytkintuntuma hyvä, eikä takkuile  vaihteet.. tilasin liettuasta purettu auto oli KIA SPORTAGE vm. 2012(autopurkaamo) vaihdoin vain sen tangon, lisäsin pituutta noin. 5-6mm(koko kytkinpaketti vaihdettu noin. 3000km sitten) hyundai i40 1.6gdi
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: mkr - Toukokuu 31, 2019, 12:10:00 ip
Te jotka olette itse tehneet tuon sylinterin työntötangon vaihtamisen, niin miten tuo on kiinni sylinterinpäässä? Ilmeisesti tämä vaihtaminen on onnistunut jalkotilan kautta.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: I40farmari - Heinäkuu 24, 2019, 00:48:55 ap
Te jotka olette itse tehneet tuon sylinterin työntötangon vaihtamisen, niin miten tuo on kiinni sylinterinpäässä? Ilmeisesti tämä vaihtaminen on onnistunut jalkotilan kautta.

Kytkinpolkimen varressa on tappi. Eli siinä osassa, jonka vaihdat on reikä, johon tuo tappi menee. Tapin päässä on kevytrakenteinen sokka, joka on todella helppo ottaa pois kun ensin rauhassa tutkii sen rakenteen. Kärkipihdit muistaakseni riitti mainiosti. Sokan alla on vielä muovinen aluslevy, joka sekin lähtee helposti.

Toinen pää on suunnilleen yhtä helppo. Siinä on muovinen U-mallinen sokka, josta näkyy vain pää. Ei ollut tiukassa, joten lähtee ilman suurta tuskailua sekin ja ilman mitään erikoistyökaluja.

Suunnilleen näin - aivan 100% tarkka kuvaus ei ole, koska homma tuli tehtyä jo keväällä:

1. Irroita ensimmäiseksi sokka ja aluslevy kytkinpolkimen päästä. Varmista, että tanko lähtee helposti irti ja jätä se "huulille" odottamaan.
2. Irroita toisesta päästä sokka. Tämän jälkeen kaikki romut seuraa mukana, jota et varmasti halua, eli tässä kohti malttia. Irroitettava sokka ei ole symmetrinen, eli katso miten päin se siellä, että saat sen samoin takaisin. Taistele ensin muovisokka irti ja vasta sitten irroita kytkinpolkimen puoleinen pää.
3. Tavoitteena on saada tanko irroitettua ja sokka takaisin tukemaan loppuja romuja. Saatat tarvita ruuvimeisseliä tässä kohti, että saat painettua romuja (mäntää) takaisin sen verran että saat sokan takaisin tukemaan mäntää. Älä työnnä sokkaa ihan pohjaan asti, koska se aiheuttaa vain lisätyötä.
4. Tämän jälkeen alkuperäinen tanko  on irti. Säädä tämän jälkeen autotallissa/pihalla/olohuoneessa/jne uusi tanko hieman pdemmäksi kuin vanha. Itse laitoin 6mm, mutta en suosittele tuota. Minusta se oli liikaa, joten 4-5mm olisi oma ehdotukseni.
5. Työnnä tanko paikalleen, ota sokka pois, työnnä tanko syvemmälle ja laita sokka kunnolla takaisin.
6. Kiinnitä toinen pää kytkinpolkimeen.

Ei ollut hankalaa, ainoastaan työasento on hieman ikävä. Siitäkin selviää kun pitää taukoja välissä. Tarvitset muuten taskulampun ja paras olisi jos se olisi joku leveällä keilalla oleva työvalo. Minulla oli tavallinen ja sen kanssa tuli hieman tuskailtua.


Edit: Ebay.com:sta löytyy Koraps, joka myy koko pakettia. Hinta ja toimitusaika ovat varsin kohtuulliset. Tarvitset vain tangon, koska jos vaihdat koko paketin joudut purkamaan sekä jalkatilasta että konehuoneen puolelta. Tämä tuskin on tarpeen ellei sylinteri vuoda.

Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: ViliPotry - Heinäkuu 29, 2019, 19:58:48 ip
Koitin tänään vaihtaa tuota tankoa, mutta keskeytin homman, kun sylinteristä valuu hiljalleen nestettä kun tangon irrottaa sieltä päästä. Onko tuo normaalia, vai onko vikaa jossain?
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: I40farmari - Elokuu 02, 2019, 11:45:23 ap
Koitin tänään vaihtaa tuota tankoa, mutta keskeytin homman, kun sylinteristä valuu hiljalleen nestettä kun tangon irrottaa sieltä päästä. Onko tuo normaalia, vai onko vikaa jossain?

Minulla ei valunut nestettä ulos. Eli otin vanhan tangon pois ja lukitsin männän tangon pituussäädön ajaksi lukitusrenkaalla. Tämä esti sen, ettei nestettä tullut ulos.
Taisin joutua työntämään mäntää ruuvimeisselillä syvemmälle, että sain lukitusrenkaan paikalleen. Eli mäntä kyllä tulee niin ulos, että nesteet valuvat pihalle.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: ViliPotry - Elokuu 02, 2019, 17:10:01 ip
Koitin tänään vaihtaa tuota tankoa, mutta keskeytin homman, kun sylinteristä valuu hiljalleen nestettä kun tangon irrottaa sieltä päästä. Onko tuo normaalia, vai onko vikaa jossain?

Minulla ei valunut nestettä ulos. Eli otin vanhan tangon pois ja lukitsin männän tangon pituussäädön ajaksi lukitusrenkaalla. Tämä esti sen, ettei nestettä tullut ulos.
Taisin joutua työntämään mäntää ruuvimeisselillä syvemmälle, että sain lukitusrenkaan paikalleen. Eli mäntä kyllä tulee niin ulos, että nesteet valuvat pihalle.

Okei, kiitoksia, täytyy kokeilla joku päivä paremmalla ajalla uudelleen. Nestehän taitaa tulla samasta säiliöstä kuin jarruneste, eli tarvittaessa pystyy lisäämään jos sitä pääsee sieltä ulos. Tai näin ainakin tulkitsin.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Tontsa - Elokuu 07, 2019, 16:43:45 ip
Vaihdoin tänään myös tuon tangon ja itse laitoin ohuen naulan (n. 3 cm) lukitukseksi ettei se mäntä tule ulos ja nesteet valu pihalle. Eli siinä kohdassa kun olet originaalin sokan ottanut irti sieltä sylinterin päästä niin tuollaisen ohuen tapin kun työntää siihen sokan tilalle (alareunaan) niin tuo työntötanko mahtuu tulemaan sen ohi pois paikoiltaan, mutta mäntä pysyy sisällä. Tappia laitettaessa joutuu hieman työntämään tankoa sisään ettei mäntä ole tiellä. Työntötangon säädin 4 mm pidemmäksi kuin vanhan (116 -> 120 mm) joskin sekin oli hieman liian pitkä omaan tottumukseen. Säätöä pystyy tekemään tapin ollessa paikoillaan, joten säätelee sitten tarpeen mukaan. Omalla kohdalla kylmemmät kelit vasta näyttävät ratkesiko ongelmat tällä vai jäikö jotain vielä "korjautumatta". Mutta tällä hetkellä tuntuma on parempi kuin aiemmin.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: ViliPotry - Elokuu 17, 2019, 14:35:05 ip
Nyt sain minäkin vaihdettua tangon. Tuo naula oli hyvä vinkki pitämään sylinteriä paikallaan, niin sai sen laitettua tukemaan sylinteriä jo ennen kun tanko otetaan ulos. Pidensin 3mm, ja se tuntui omaan makuun aika hyvältä.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Tucsu - Lokakuu 03, 2019, 17:15:09 ip
Moi. Tilasin tuon osan 416052S000 korapsilta tarkoituksena korjauttaa kytkinvika i40:stä. No, Nyt korjaamolta soittivat,että auto on atomeina pajan lattialla ja osa ei sovi paikoilleen. Ja auto on siis -12 i40 wagoni 1,7 diesel. Ovatkohan lähettäneet väärän osan vai mikä hitto tässä mättää  >:(
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: hautami - Lokakuu 07, 2019, 10:12:51 ap
Moi. Tilasin tuon osan 416052S000 korapsilta tarkoituksena korjauttaa kytkinvika i40:stä. No, Nyt korjaamolta soittivat,että auto on atomeina pajan lattialla ja osa ei sovi paikoilleen. Ja auto on siis -12 i40 wagoni 1,7 diesel. Ovatkohan lähettäneet väärän osan vai mikä hitto tässä mättää  >:(

Ihan oikea osa pitäisi olla, tuostahan pitää käyttää se pelkä tanko ja säätää sitä hieman pidemmäksi.
Itsellänikin sama osa odottaa vielä vaihtoa, senhän saa vaihdettua ilman isompia purkutöitä kuten yllä kirjoitettu, miksi siis purettu atomeiksi?
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Tontsa - Lokakuu 08, 2019, 08:02:13 ap
Ihan oikea osa pitäisi olla, tuostahan pitää käyttää se pelkä tanko ja säätää sitä hieman pidemmäksi.
Itsellänikin sama osa odottaa vielä vaihtoa, senhän saa vaihdettua ilman isompia purkutöitä kuten yllä kirjoitettu, miksi siis purettu atomeiksi?

Samaa mieltä eli osa on todennäköisesti oikea, eikä taatusti sovi paikoilleen jos koko sylinteriä koittavat vaihtaa. Kuten edellä mainittu niin pelkkä tanko vaihdetaan ja säädetään hieman pidemmäksi...
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Tucsu - Lokakuu 13, 2019, 17:00:55 ip
Ok. Eli ovat siis purkaneet turhaan. Olen ehkä ohjeistanut väärin niitä. No kokeillaan huomenna ehkä uusiksi paremmalla onnella. Korjaamolla tosin ihmettelivät ja epäilivät ettei tuosta hommasta ole mitään apua...
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: timopekka - Joulukuu 20, 2019, 18:33:24 ip
Olisikohan kellään  sellaista säädettävää tankoa

TerveisinTimopekka
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Huihaip - Kesäkuu 20, 2020, 13:27:58 ip
Onko kellään tiedossa PK-seudulla korjaamoa, jolle i40 -kytkimen säädettävän työntötangon vaihtaminen on tuttu juttu ? Meillä 2013 i40 1,7 crdi, jossa alkaa jo olla haasteita saada ykköstä silmään.
Otsikko: Vs: I40 kytkimen vaihto
Kirjoitti: Eenberi - Heinäkuu 09, 2020, 12:16:17 ip
Moro vaan, mulla olis elämän eka kytkinremppa ihmeteltävänä. Mietinkin että mennäänkö tolla kytkinpaketilla, vai selviääkö jollain muulla. Kytkin ilmeisesti luistaa (tästä ei oikeen oo aiempaa kokemusta) ja välillä vaijteet ikäänkuin "kolahtaa" kun vaihtaa. Vinkkejä  :D